آمریکا و اسراییل همکاری در زمینه تکنولوژی را توسعه می‌دهند

یکی از اهداف اعلام شده این سند «ایجاد مشارکت تکنولوژیکی بین ایاات متحده آمریکا و اسرائیل در حوزه‌های مختلف فناوری‌ است

اين جلسه‌ها اولين گام عمده در ابتکار عملی است که در «اعلاميه اورشلیم» اعلام شده بود -MANDEL NGAN / AFP

اوریت فارکاش، وزیر علوم و فناوری اسرائیل، و ایال هولاتا، مشاور امنیت ملی این کشور، روز چهارشنبه، ۲۸ سپتامبر (۶ مهر)، پیش از ملاقات با مقام‌های آمريکایی در واشنگتن، گفتند که در حال آغاز فرایندی‌اند که همکاری‌های استراتژیک تکنولوژیکی بین آمریکا و اسرائيل را متحول خواهد کرد.

آمریکا از نظر مشارکت‌های تکنولوژیکی با اسرائیل، در قیاس با مشارکت اتحادیه اروپا با این کشور، عقب است.

هولاتا در گفت‌وگو با روزنامه‌نگاران اسرائیلی گفت: «هدف این مشارکت بهره‌گیری کامل از کارآفرینی و نوآوری اسرائیل در زمینه‌هایی است که برای دنیا چالش‌برانگیز است. ما این اهداف را با مشارکت با متحدانمان، ایالات متحده و صنعت آمریکا به دست خواهیم آورد.»

همراه با این دو مقام اسرائيلی، ده‌ها تن از مقام‌های سازمان‌های دولتی، از جمله مسئولان وزارتخانه‌های کشاورزی، انرژی، بهداشت، نوآوری، حفاظت از محیط زیست، و دفاع، نیز در این سفر حضور خواهند داشت. مايکل هرتسوگ، سفير اسرائيل نیز در نشست‌ها شرکت خواهد کرد.

هولاتا و فارکاش قرار بود با آندره پالم، معاون وزارت بهداشت و خدمات انسانی آمریکا، و دیوید ترک، معاون وزیر انرژی، و نیز مسئولان بخش‌های مربوطه آمریکا، از جمله دفتر سیاست علم و فناوری کاخ سفید، دیدار کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برگزاری جلسات، نخستین گام عمده در ابتکارعملی است که در «بیانیه اورشلیم» اعلام شده بود که جو بايدن، رئيس جمهوری آمريکا، و يائیر لاپيد، نخست‌وزير إسرائيل، در جريان سفر بايدن به اسرائيل در ماه ژوئيه امضا کردند.

یکی از اهداف اعلام شده این سند، «تشکیل یک مشارکت تکنولوژیکی بین ایالات متحده آمریکا و اسرائیل در حوزه‌های مختلف فناوری،‌ مانند هوش مصنوعی و امنیت تکنولوژیکی است.

فارکاش گفت که هر دو طرف می‌‌کوشند «اختلاف نظرها» را در حوزه همکاری‌های تکنولوژیکی ميان آمريکا و اسرائيل حل کنند. او افزود: «از یک سو، تکنولوژی ما در رقابت‌های نوآوری جهانی یکی از پیشروترین‌ها است و از سوی دیگر، قابلیت‌ها و ظرفیت‌هایی در زمینه‌های تحقیق و علم داریم که بین ما و دولت آمریکا محقق نشده است.»

فرکاش تصریح کرد که در حالیکه همکاری تکنولوژیکی با اروپا همچنان گسترش می‌یابد، «وضعیت با آمریکا به نظر ما رضایت‌بخش نیست».

آمريکا و اسرائيل هفته گذشته موافقت کردند که يک کارگروه در مورد تکنولوژی حساس محاسبات کوانتومی ايجاد کنند که به دنبال تامين بودجه برای پروژه‌های تحقيقاتی مشترک دانشمندان دو کشور است.

فرکاش می‌گوید: «می‌خواهیم ۷۵ سال روابط آمریکا و اسرائیل را گسترش دهیم و دری را بگشاییم که به اندازه کافی به روی فناوری‌های اسرائیل باز نشده است.»

هيلا هاداد چملنيک، مديرکل وزارت نوآوری و علوم اسرائیل، گفت يکی از اهداف اسرائيل در اين جلسه، «حذف موانع سرمايه‌گذاری و همکاری با دولت آمريکا است».

بیشتر از جهان