احمد فایق: تنها یک ساختار فراگیر می‌تواند افغانستان را از بحران نجات دهد

هیچ ساختاری بدون احترام و پذیرش خواست‌های مردم دوام نمی‌آورد

فایق: تامین صلح و ثبات دوامدار در افغانستان، به یک گفت‌وگوی معتبر که منجر به شکل‌گیری یک ساختار فراگیر شود نیاز دارد-aiq_naseer/Twitter@

نصیر احمد فایق، سرپرست نمایندگی دائمی افغانستان در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک، سه‌شنبه، ۲۷ سپتامبر (۵ مهر)، در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که برای بررسی اوضاع افغانستان برگزار شده بود، گفت تنها راه‌حل افغانستان برای عبور از بحران کنونی، شکل‌گیری یک ساختار فراگیر در این کشور است.

فایق از شورای امنیت سازمان ملل متحد و همه سازمان‌های وابسته به این نهاد که برای بهبود اوضاع افغانستان تلاش می‌کنند، خواست که به تلاش‌های خود برای کمک به مردم افغانستان ادامه دهند. فایق گفت: «توقع می‌رود که سازمان ملل متحد نقش قوی‌تر، موثرتر و فعال‌تری در امور افغانستان ایفا کند.»

سرپرست نمایندگی دائمی افغانستان در سازمان ملل متحد، با استقبال از بیانیه نمایندگان آمریکا و کشورهای اروپایی در امور افغانستان که هفته گذشته در مورد اوضاع این کشور منتشر شد، گفت: «تامین صلح و ثبات ماندگار در افغانستان، به یک گفت‌وگوی معتبر نیاز دارد که به شکل‌گیری یک ساختار فراگیر بینجامد.»

فایق از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست که از تمامی تحریم‌هایی که علیه طالبان وضع شده است، برای تامین صلح و ثبات در افغانستان استفاده کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فایق همچنین خطاب به طالبان گفت: «هیچ ساختاری بدون احترام و پذیرش خواست‌های مردم دوام نمی‌آورد. اداره کشور با توسل به زور و وحشت، صرفا باعث تداوم جنگ خواهد شد و افغانستان را از صلح، ثبات و آرامش محروم خواهد ساخت.»

سرپرست نمایندگی دائمی افغانستان در بخشی از سخنانش نیز با اشاره به تداوم محرومیت زنان و دختران افغانستان از حق کار و آموزش، گفت که با اعمال محدودیت‌های تبعیض‌آمیز، زنان افغانستان را از صحنه فعالیت‌های اجتماعی حذف کرده‌اند.

او از سازمان ملل متحد و جامعه بین‌المللی خواست تا کنار زنان افغانستان بایستند و نگذارند که افغانستان به گورستان رویاهای زنان افغانستان بدل شود.

فایق همچنین طالبان را متهم کرد که برخلاف عفو عمومی اعلام‌شده، به کشتار، بازداشت، شکنجه و کوچاندن اجباری شهروندان افغانستان به بهانه‌های مختلف، از جمله کار با دولت پیشین، عضویت در جبهه مقاومت ملی و تبلیغ علیه این طالبان، متهم کرد، و افزود: «این اعمال نقض صریح حقوق بشر است و قابل پیگیری در محکمه بین‌المللی جنایی.»

در همین حال، جفری دی لارنتیس، سفیر ایالات متحده در امور ویژه سیاسی در سازمان ملل متحد، با اشاره به مسدود ماندن دبیرستان‌های دخترانه در افغانستان، گفت که طالبان باید بدون تاخیر به بازگشایی مدارس اقدام کنند. او در حالی در این مورد سخن گفت که مارکس پوتزل، معاون دفتر هیات معاونت سازمان ملل متحد در کابل، تصریح کرد که مدارس دختران در افغانستان، به دستور ملا هیبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، مسدود شده‌اند.

ساعتی پیش از برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد، مولوی محمدخالد حنفی، وزیر امر به معروف و نهی از منکر طالبان، در مراسمی در کابل گفت که آموزش علوم معاصر «مباح» است، اما پیروی از دستور امیر نیز واجب است.

بیشتر سخنرانان در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد، تداوم ارتباط و همکاری میان طالبان و سازمان‌های تروریستی، از جمله القاعده، را محکوم کردند و خواستار تعهد و پایبندی این گروه به توافق‌نامه دوحه شدند. توافق‌نامه دوحه در فوریه ۲۰۲۰ میان طالبان و آمریکا در شهر دوحه، پایتخت قطر، امضا شد. بر مبنای این توافق‌نامه، آمریکا جدول زمانی خروج نیروهایش را از افغانستان اعلام کرد و طالبان نیز متعهد شدند که روابط خود را با سازمان‌های تروریستی جهانی قطع می‌کنند.

اکنون مقام‌های آمریکایی، طالبان را به نقض توافق‌نامه دوحه متهم می‌کنند و می‌گویند که کشته شدن ایمن الظواهری در کابل، نشانه آشکاری از حفظ ارتباط طالبان با سازمان‌های تروریستی است که منافع و امنیت ایالات متحده را تهدید می‌کنند. از سوی دیگر، شیرمحمد عباس استانکزی، معاون وزارت خارجه طالبان، روز سه‌شنبه در کابل گفت که پهپادهای آمریکایی در فضای افغانستان پرواز می‌کنند و این نقض آشکار تعهداتی است که آمریکا در توافق‌نامه دوحه به طالبان سپرده است.