معاون نماینده ویژه سازمان ملل در افغانستان: نگرانم صبر جامعه جهانی در برابر طالبان پایان یابد

مارکس پوتزل از افزایش فقر، انزوا و درگیری‌های مسلحانه در افغانستان ابراز نگرانی کرد

مارکس پوتزل: نگران‌ام صبر جامعه جهانی از بی‌تفاوتی‌های طالبان در قبال نیمی از جمعیت افغانستان سرآید-  UN

مارکس پوتزل، معاون نماینده ویژه سازمان ملل متحد در کابل، در سخنرانی که روز سه‌شنبه، ۲۷ سپتامبر، در نشست ویژه شورای امنیت سازمان ملل در مورد افغانستان ایراد کرد، از اوضاع این کشور به‌ویژه وضعیت زنان و دختران افغانستان، ابراز نگرانی کرد.

به گفته او، اعمال محدودیت‌های روزافزون علیه زنان و دختران ساکن افغانستان نشان می‌دهد که طالبان در مورد بیش از ۵۰ درصد جمعیت این کشور بی‌تفاوت‌اند و مایل‌اند که در انزوای جهانی قرار گیرند. پوتزل افزود: «منع تحصیل دختران بالاتر از کلاس ششم در هیج جای جهان دیده نشده است و ما از پایان یافتن صبر جامعه جهانی در مورد استراتژی تعامل با مقام‌های طالبان نگرانیم.»

مارکس پوتزل گفت که مقام‌های طالبان به او گفته‌اند که تصمیم منع تحصیل دختران را هیبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، گرفته است و نیروهای تندرو اطراف او هم از این تصمیم دفاع می‌کنند. به گفته او، بیشتر اعضای طالبان نمی‌خواهند یا نمی‌توانند این روال را تغییر دهند.

او در ادامه، به ناامنی‌های ماه‌های اخیر در افغانستان اشاره کرد و گفت که در ماه‌های گذشته، تعداد حوادث امنیتی افزایش یافته و به غیرنظامی‌ها و عبادتگاه‌ها و سفارتخانه‌ها بارها حملاتی مرگبار صورت گرفته است. او به حمله به سفارت روسیه در کابل و حملات موشکی شاخه خراسان داعش به خارج از مرزهای افغانستان اشاره و از این حملات ابراز نگرانی کرد.

معاون نماینده ویژه سازمان ملل در کابل در این سخنرانی، کشته شدن ایمن الظواهری، رهبر شبکه القاعده، در کابل و نیز حضور دیگر گروه‌های تروریستی در افغانستان را عامل به وجود آمدن شکاف عمیق بی‌اعتمادی به طالبان دانست.

او از ادامه درگیری‌ها با نیرو‌های ضدطالبان در استان‌های پنجشیر، بغلان، کاپیسا، تخار و بدخشان صحبت کرد و گفت که درباره نقض جدی حقوق بشر در پنجشیر تصاویر و گزارش‌های ناراحت‌کننده‌ای وجود دارد و این موارد باید به‌طور جدی بررسی شوند. او تاکید کرد که با ادامه این وضعیت، افغانستان با فقر و جنگ‌های داخلی مواجه خواهد شد.

مارکس پوتزل سپس به شرایط اقتصادی افغانستان پرداخت و گفت که اقتصاد این کشور در رکود است و افزود که وضعیت اقتصادی این کشور به‌شدت به پول نقدی که از راه کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان می‌رسد، وابسته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پوتزل توضیح داد که بر اساس پیش‌بینی‌ها، افغانستان به ۴.۴ میلیارد دلار کمک بشردوستانه نیاز دارد که تاکنون تنها ۱.۹ میلیارد دلار از این مبلغ فراهم شده است که حتی نیمی از مبلغ پیش‌بینی‌شده هم نیست. او تاکید کرد که زمستان نزدیک است و به ۶۱۴ میلیون دلار کمک‌های فوری نیاز است.

او به انتقال نیمی از هفت میلیارد دلار ذخایر ارزی بلوکه‌‌شده افغانستان به بانکی در سوییسی به منظور تثبیت اقتصاد افغانستان اشاره کرد و گفت که کمک‌های بشردوستانه نمی‌توانند افغانستان را از فروپاشی اقتصادی نجات دهد.

پوتزل در سخنان خود، به دیدار اخیرش با شماری از زنان کارآفرین در افغانستان پرداخت و بر لزوم حمایت از این زنان و فراموش نکردن آنان تاکید کرد.

او با انتقاد از نحوه عفو عمومی طالبان تصریح کرد که این عفو به‌درستی اجرا نشده است و در مورد نقض حقوق بشر گزارش‌های بسیاری وجود دارد. رسانه‌ها و نهادهای مدنی هم که تا پیش از روی کار آمدن طالبان با جنب‌وجوش بسیار فعالیت می کردند، اکنون با محدودیت‌ها و تهدیدهای بسیاری دست‌به‌گریبان‌اند.

معاون دفتر نمایندگی سازمان ملل در کابل می‌گوید که از زمان تسلط طالبان بر افغانستان هیچ کشوری آنان را به رسمیت نشناخته است و جامعه جهانی نمی‌خواهد شاهد فروپاشی کشوری باشد. او نشست تاشکند را که در ماه ژوییه برگزار شد، نشستی موثر دانست و تصریح کرد که طالبان نتوانستند از این فرصت استفاده کنند.

او به محدودیت‌های موجود برای کارمندان زن نهادهای امدادرسان اشاره کرد و گفت که طالبان در قندهار سه تن از کارمندان زن سازمان ملل متحد را بازداشت کرده‌اند و برای فعالیت کارمندان عملیاتی مانع ایجاد می‌کنند. 

مارکس پوتزل از افزایش فقر، انزوا و درگیری‌های مسلحانه در افغانستان ابراز نگرانی کرد و هشدار داد چنانچه طالبان به خواسته‌های مردم افغانستان پاسخ ندهند و با جامعه جهانی درگیر شوند، روشن نیست در آینده چه خواهد شد.

در این نشست، باربارا ادوارد، نماینده بریتانیا در سازمان ملل، هم خسارت انسانی منع تحصیل دختران در افغانستان را بسیار بالا ارزیابی کرد. او به بزرگ‌ترین کمک کشورش برای ثابت نگه داشتن اقتصاد افغانستان اشاره کرد و گفت که بریتانیا ۳۶۰ میلیون دلار کمک کرده و قرار است ۳۰۶ میلیون دلار دیگر هم ارائه کند؛ اما این کمک‌ها باید برای کمک به وضعیت اقتصادی افغانستان هزینه شوند و نباید به دست تروریست‌ها برسند.

فوزیه کوفی، نماینده پیشین مجلس افغانستان، نیز در این نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد، سخنرانی کرد و به فقر، وضعیت زنان و دختران، نقض حقوق بشر، وضعیت نهادهای مدنی، رسانه‌ها و درگیری‌های مسلحانه در افغانستان پرداخت و گفت آنچه امروز در افغانستان می‌گذرد، باید به عنوان جنایت علیه بشریت شناخته شود.

بیشتر از جهان