نصیر احمد فایق سرپرست نمایندگی دایمی افغانستان در سازمان ملل شد

نماینده دولت پیشین افغانستان می‌تواند تا تصمیم بعدی کمیته اعتبارنامه‌ها، به کارش در سازمان ملل ادامه دهد

 فعلا نمایندگان دولت قبل افغانستان به جای طالبان در سازمان ملل خواهند بود- عکس از صفحه فیسبوک هرات دیلی نیوز

نمایند‌گی دایمی افغانستان در سازمان ملل، امروز جمعه ۲۶ آذر، با انتشار خبرنامه‌ای از جاگزینی نصیراحمد فایق مستشار این نمایندگی، به جای غلام محمد اسحاق‌زی نماینده پیشین افغانستان در سازمان ملل خبر داد.

پیش از این گزارش‌هایی از استعفای غلام محمد اسحاق‌زی منتشر شده بود.

دفتر نمایندگی دایمی افغانستان در سازمان ملل در صفحه رسمی توییتر خود نوشته است: «نصیراحمد فایق به عنوان شارژدافیر مسئولیت این دفتر را به عهده گرفته است.»

در خبرنامه دفتر نمایندگی افغانستان نیز گفته شده است که این دفتر، به همکاری نزدیک خود با کشورهای عضو و مقام‌های سازمان ملل برای رسیدگی به وضعیت بشری وخیم که در افغانستان جریان دارد ادامه می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای فایق نیز در صفحه توییترش با تایید این خبر نوشته است این تصمیم در شرایطی دشوار و برای تسهیل فوری کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان گرفته شده است.

در خبرنامه دفتر نمایندگی افغانستان در سازمان ملل نیز، بسیج و تسهیل کمک‌های اضطراری و ارسال موثر کمک‌ها به گروه‌های آسیب‌پذیر که در شرایط سرما، گرسنگی و ناامنی غذایی به‌سر می‌برند، از اولویت‌های کاری این نهاد خوانده شده است.

این در حالی است که طالبان پس از تسلط بر افغانستان، در بیستم ماه سپتامبر سهیل شاهین سخنگوی دفتر این گروه در قطر را به عنوان نماینده افغانستان به سازمان ملل معرفی کردند، اما تلاش‌های مکرر طالبان برای فرستادن سهیل شاهین به نیویورک و گرفتن کرسی دایمی افغانستان در سازمان ملل بی نتیجه مانده است.

کمیته اعتبارنامه سازمان ملل در نشستی در دوم دسامبر، تصمیم‌گیری در مورد کرسی افغانستان را به بعد موکول کرد و سرانجام مجمع عمومی سازمان ملل نیز، تصمیم کمیته اعتبارنامه‌ها را در مورد رد درخواست طالبان برای تصاحب این کرسی تایید کرد. بر اساس تصمیم مجمع عمومی سازمان ملل، نماینده دولت پیشین افغانستان می‌تواند تا تصمیم بعدی کمیته اعتبارنامه‌ها، به کارش در این سازمان ادامه دهد.

نصیر احمد فایق در حالی مسئولیت نمایندگی دایمی افغانستان در سازمان ملل را به عهده می‌گیرد که پیش از این غلام محمد اسحاق‌زی نماینده پیشین افغانستان در سازمان ملل، پس از تسلط طالبان بر افغانستان حاضر به سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل نشد. نمایندگی دایمی افغانستان دلیل انصراف او را از سخنرانی، حفظ کرسی افغانستان و ادامه همکاری‌های درازمدت با این سازمان عنوان کرد. پس از آن خبرهایی از استعفای آقای اسحاق‌زی نیز شنیده شد.

طالبان از نخستین روزهای  سلطه بر افغانستان تا کنون در تلاش پیگیر برای تصاحب کرسی افغانستان در سازمان ملل و نیز کسب مشروعیت از جامعه جهانی بوده‌اند. چندی پیش، مولوی امیر خان متقی وزیر خارجه طالبان در گفتگو با خبرگزاری اسوشیتدپرس خطاب به آمریکا گفت: «شما یک ملت بزرگ هستید، با ما رابطه برقرار کنید.»

متقی از آمریکا خواست تا تحریم‌ها علیه طالبان را بردارد و با این گروه روابط دیپلماتیک برقرار کند.

هرچند در چهار ماه گذشته کشورهای چین، روسیه، قطر، پاکستان، ایران و ازبکستان روابط نزدیک خود را با طالبان حفظ کرده‌اند، اما تاکنون هیچ کشوری دولت این گروه را به رسمیت نشناخته است.