طالبان برای واردات گندم، گاز و نفت با روسیه قرارداد بستند

این اولین قرارداد رسمی رژیم طالبان با یک کشور خارجی است

روسیه از حامیان نزدیک گروه طالبان به شمار می‌رود-ALEXANDER ZEMLIANICHENKO / POOL / AFP

با نزدیک شدن زمستان سرد و افزایش نیاز به غذا و نفت برای گرم کردن خانه‌ها در افغانستان، رژیم طالبان برای واردات نفت و گندم از روسیه با دولت این کشور قراردادی امضا کرد.

 مقام‌های وزارت تجارت و صنایع رژیم طالبان می‌گویند این اولین بار است که یک قراداد اقتصادی بزرگ میان حکومت آنان و یک دولت خارجی منعقد می‌شود.

حاجی نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت تجارت و صنایع طالبان، روز چهارشنبه، ۶ مهر، به رویترز گفت که با توجه به نیاز بازار، آنان با دولت روسیه قراردادی بستند که بر اساس آن، بنزین، گازوئیل، گاز و گندم از این کشور به افغانستان صادر خواهد شد.

عزیزی گفت قیمتی که روسیه برای افغانستان در نظر گرفت، پایین‌تر از متوسط نرخ بازار جهانی است و این برای نخستین بار پس از قدرت گرفتن طالبان در یک سال گذشته است که این گروه توانسته است قراردادی رسمی با یک کشور خارجی منعقد کند.

مقام‌های طالبان امیدوارند با این توافق بتوانند از انزوای اقتصادی خارج شوند و خود را از چنگ تحریم‌های بانکی که جهان بر این گروه وضع کرده است، برهانند.

با اینکه دولت روسیه هنوز گروه طالبان را به عنوان یک دولت مستقل به رسمیت نشناخته، دولت روسیه همواره از حامیان نزدیک گروه طالبان بوده و در سال‌های منتهی به سقوط دولت جمهوریت، چندین نشست با حضور طالبان را در مسکو، میزبانی کرده است.

سرپرست وزارت تجارت و صنایع طالبان می‌گوید که بر اساس این قرارداد، روسیه قرار است سالانه یک میلیون تن بنزین، یک میلیون تن گازوئیل، ۵۰۰ هزار تن گاز مایع و دو میلیون تن گندم به افغانستان صادر کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال، مقام‌های روسیه هنوز در مورد این ادعای طالبان اظهارنظر نکرده‌اند. رویترز گزارش داد که درخواست مصاحبه با الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه که مسئولیت انعقاد قرارداد نفت و گاز با او است، بی‌جواب مانده است.

نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت تجارت و صنایع طالبان، می‌گوید این قرارداد موقت است و در یک دوره زمانی نامشخص اجرا می‌شود و پس از مدتی، چنانچه هر دو طرف قرارداد از وضعیت رضایت داشتند، در این رابطه قرارداد دائمی امضا خواهد شد.

خبر عقد قرارداد برای واردات گندم، نفت و گاز از روسیه در حالی مطرح می‌شود که مردم افغانستان برای مواجهه با سرمای زمستان آماده می‌شوند. در بخش‌هایی از افغانستان، به خصوص شمال شرق و مرکز، زمستان خیلی زودتر و باشدت بیشتر فرا می‌رسد.

سازمان ملل متحد از گرسنگی و فقر بیش از حد مردم در افغانستان نگران است و برنامه جهانی غذا هم در گزارش تازه‌ای که روز دوشنبه منتشر شد، اعلام کرد که در زمستان پیش رو، ۱۸ میلیون نفر در افغانستان به کمک‌های جهانی نیاز دارند. این نهاد سازمان ملل متحد از کشورهای جهان برای اهدای ۱.۱ میلیارد دلار به منظور مواجهه با زمستان در افغانستان کمک درخواست کرد.

سرپرست وزارت تجارت و صنایع طالبان می‌گوید: «افغان‌ها به شدت نیازمندند و ما بر اساس منافع مردم و منافع ملی قدم بر می‌داریم.» به گفته عزیزی، در حال حاضر مقداری نفت و گاز هم از ترکمنستان و ایران وارد می‌شود اما به باور او، «کشور باید حوزه تجارت خود را متنوع نگه دارد و با کشورهای مختلف دادوستد کند». 

با این حال، با توجه به تحریم‌های بانکی، مشخص نیست دولت طالبان به چه شکل بهای کالاهای وارداتی به افغانستان را پرداخت خواهد کرد.

دولت آمریکا اخیرا تصمیم گرفت ۳.۵ میلیارد دلار از مجموع ذخایر ارزی افغانستان را به صندوق اماناتی در سوییس بسپارد. از این پول برای توسعه اقتصادی افغانستان و پرداخت بدهی‌های این کشور از جمله بدهی واردات برق از کشورهای مختلف استفاده خواهد شد. دولت امریکا اعلام کرد که از این پول برای کمک به وضعیت معیشتی افغان‌ها استفاده نمی‌شود و تنها برای مقاصد اقتصادی و توسعه و همچنان چاپ اسکناس تازه صرف خواهند شد.

با اینکه کشورهای جهان درصددند با تحریم روسیه، جلو گسترش جنگ اوکراین را بگیرند، به نظر می‌رسد روسیه در جست‌وجوی بازارهای جدید در جنوب آسیا است و در این رابطه، از بازار کوچکی مانند افغانستان هم نگذشته است.

بیشتر از اقتصاد