بلینکن: در پی تسهیل دسترسی ایرانیان به اینترنت‌ هستیم؛ امیرعبداللهیان: نگران تحریم‌ها باشید

مقام‌های جمهوری اسلامی هم به تلاش آمریکا برای کمک به مردم ایران به منظور دسترسی آزادانه به اینترنت واکنش نشان داده‌اند

بلینکن: مهسا باید امروز زنده بود؛ اما یک رژیم وحشی جانش را گرفت - AFP

آنتونی بلینکن، وزیرامور خارجه آمریکا، گفت که در پی قطع شدن گسترده اینترنت به دلیل ناآرامی‌ها در ایران، دولت جو بایدن به دنبال راه‌هایی برای تسهیل در دسترس قرار دادن خدمات این فناوری برای ایرانی‌ها است.

پس از کشته شدن مهسا امینی، دختر ۲۲ ساله، در بازداشت گشت ارشاد و بازتاب‌ گسترده‌ این رخداد، دولت بایدن چند مقام جدید ایرانی را به دلیل آزار و خشونت علیه زنان ایرانی و نقض حقوق معترضان تحریم و برای دسترسی راحت‌تر ایرانی‌ها به اینترنت مجوزی عمومی صادر کرد. مجوز وزارت خزانه‌داری آمریکا به شرکت‌ها اجازه می‌دهد بدون ترس از تحریم، خدمات دسترسی به اینترنت را به مردم ایران ارائه کنند.

به گزارش سی‌ان‌ان، بلینکن که روز سه‌شنبه، ۲۷ سپتامبر (پنجم مهر)، در یک کنفرانس مطبوعاتی سخن می‌گفت، با اشاره به این تصمیم، تاکید کرد: «چنین مجوزی به شرکت‌ها اجازه می‌دهد مواردی مانند فناوری حفظ حریم خصوصی، فناوری امنیتی، سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای لازم را ارائه دهند تا ایرانی‌ها بتوانند با یکدیگر و همچنین با سایر نقاط جهان ارتباط برقرار کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با وجود صدور مجوز برای ارائه این فناوری‌ها به مردم داخل ایران، هنوز موانع فنی باقی‌ مانده‌اند؛ زیرا برخی از خدمات به سخت‌افزار نیاز دارند. بلینکن به اینکه آیا ایالات متحده با شرکت‌ها برای وارد کردن چنین سخت‌افزارهایی به ایران همکاری خواهد کرد یا خیر، اشاره نکرد. 

پیشتر ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم روز دوشنبه گفته بود این موضوع به شرکت‌های خصوصی بستگی دارد که «چه اقدام‌هایی را برای گسترش دسترسی به اینترنت در ایران لازم می‌دانند». او نیز در مورد اینکه آیا مجوز عمومی تازه‌صادرشده ایالات متحده در گسترش دسترسی مردم ایران به اینترنت تفاوت محسوسی ایجاد می‌کند یا نه، جزئیاتی ارائه نکرد.

بلینکن در نشست خبری روز سه‌شنبه گفت: «وزارت خزانه‌داری از طریق صدور مجوز عمومی، اقدام‌هایی را انجام داد که به شرکت‌ها اجازه می‌دهد آنچه برای دسترسی مردم ایران به اینترنت لازم است، تهیه کنند. البته ما در مورد آنچه برای ورود چنین سخت‌افزاری به ایران لازم است، صحبت نمی‌کنیم. ما وظیفه خودمان را انجام می‌دهیم و آن این است که تلاش کنیم از سوی ما، هیچ محدودیتی در این زمینه وجود نداشته باشد.»

بلینکن ادامه داد: «مهسا باید امروز زنده بود؛ اما یک رژیم وحشی جانش را گرفت و او را به دلیل قوانینی درباره اینکه باید چه بپوشد یا نپوشد، به مرگ کشاند. ما فکر می‌کنیم زنان در ایران حق دارند هرچه می‌خواهند بپوشند، حق دارند تحت خشونت نباشند، حق دارند از آزار و اذیت رهایی یابند. این آزادی زنان نه‌تنها در ایران بلکه همه‌جا باید وجود داشته باشد.»

در سوی دیگر، مقام‌های جمهوری اسلامی هم به تلاش آمریکا برای کمک به مردم ایران به منظور دسترسی آزادانه به اینترنت واکنش نشان داده‌اند. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، با انتقاد از عملکرد ایالات متحده درباره معافیت تحریمی ایران در حوزه اینترنت گفت: «اگر ایالات متحده واقعا به مردم ایران اهمیت می‌دهد، می‌تواند این را در نظر بگیرد که هزاران کودک به دلیل تحریم‌هایی که این کشور اعمال کرده است، جانشان را از دست داده‌اند.»

او در گفت‌وگو با رادیو ملی آمریکا (ان‌پی‌آر)، درباره خیزش سراسری مردم در ایران علیه حکومت ادعا کرد: «اعتراض‌هایی وجود دارد و مردم مطالباتشان را به شکل مسالمت‌آمیز مطرح می‌کنند؛ اما الان بیشتر کسانی که در خیابان‌ها حاضرند، از سوی کانال‌های سازمان‌یافته هدایت و رهبری می‌شوند.»

با وجود پخش ویدیوهایی از سرکوب خشونت‌آمیز تظاهرات‌کنندگان در ایران، امیرعبداللهیان گفت: «اگر تظاهرات‌ها مسالمت‌آمیز باشند، مردم می‌توانند آزادانه تجمع کنند و از هیچ زوری استفاده نخواهد شد. اما اگر قرار باشد آن‌ها آمبولانس آتش بزنند یا از بانک‌ها پول سرقت کنند، پلیس جز پاسخ متناسب به آن چاره‌ای نخواهد داشت.»