ادامه خیزش مردم علیه جمهوری اسلامی: گسترش اعتراض‌ها به چابهار و سوسنگرد

مردم معترض در مناطقی چون تهرانپارس، نارمک و ستارخان با برگزاری تجمع اعتراضی شعارهای ضدحکومتی سر دادند

با گذشت ۱۱ روز از خیزش مردم ایران علیه جمهوری اسلامی که به‌دنبال کشته شدن مهسا امینی حین بازداشت به دست نیروهای گشت ارشاد آغاز شد، سه‌شنبه شب علاوه بر اعتراض مردم تهران در مناطقی چون تهرانپارس، نارمک، ستارخان و هفت حوض، شهرهای سنندج، شیراز، کرمانشاه، گوهردشت، سوسنگرد و شمار دیگری از شهرها همچنان شاهد اعتراض‌های ضدحکومتی بودند و تجمع‌های اعتراضی به شهر چابهار، در منتهی‌الیه جنوب شرقی ایران، نیز گسترش یافت.

خیزش مردم علیه جمهوری اسلامی در حالی برای یازدهمین شب ادامه دارد که مقام‌های جمهوری اسلامی علاوه بر قطع اینترنت، نتوانسته‌اند با وجود به‌کارگیری همه ابزارها و نیروهای سرکوب خود از یگان‌های ویژه انتظامی تا یگان صابرین سپاه پاسداران، تیپ‌های مخصوص سپاه‌های استانی و همچنین سازمان اطلاعات سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات، اعتراض سراسری مردم را متوقف کنند.

در تهران سه‌شنبه شب، مردم معترض در مناطقی چون تهرانپارس، نارمک و ستارخان با برگزاری تجمع اعتراضی به سر دادن شعارهای ضدحکومتی پرداختند.

نیروهای امنیتی سه‌شنبه شب، فلکه دوم صادقیه در آریاشهر را که از کانون‌های تجمع‌های اعتراضی مردم در ۱۰ شب گذشته بوده است به طور کلی بستند و صدها نیروی یگان ویژه در این منطقه مستقر شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مردم همچنین در مناطق مختلفی چون میدان هفت‌حوض اقدام به ایجاد راه‌بندان کردند و اعتراض خود را با به صدا درآوردن بوق خودروها و سردادن شعار مرگ بر دیکتاتور اعلام کردند.

گوهردشت کرج نیز سه‌شنبه شب در یازدهمین شب خیزش مردم ایران علیه جمهوری اسلامی شاهد اعتراض‌های مردمی بود.

در شیراز نیز مردم معترض شامگاه سه‌شنبه با برگزاری تجمع اعتراضی در منطقه عفیف‌آباد و سر دادن شعار «زن، زندگی، آزادی» و «مرگ بر دیکتاتور» به تظاهرات ضدحکومتی خود ادامه دادند.

مردم سنندج سه‌شنبه شب ۵ مهر ماه، برای یازدهمین روز پیاپی اعتراض‌های خیابانی خود را ادامه دادند. در این اعتراض‌ها، مردم معترض از عصر سه‌شنبه در مناطقی چون ششم بهمن سنندج تجمع کرده و شعار زن، زندگی، آزادی سردادند.

خیزش مردم ایران علیه جمهوری اسلامی از ۱۱ روز پیش، به‌دنبال کشته شدن مهسا امینی حین بازداشت به دست نیروهای گشت ارشاد از شهر سنندج و سقز آغاز شد.

همچنین، مردم سنندج سه‌شنبه شب با به صدا در آوردن بوق خودروهای خود در مرکز شهر و خیابان‌های اطراف اعتراض خود را اعلام کردند. نیروهای سرکوبگر و یگان ویژه در چند خیابان شهر سنندج شیشه خودروهای مردم را شکستند.

در شهر کرمانشاه نیز مردم معترض این شهر با وجود فضای به‌شدت امنیتی و استقرار گسترده نیروهای یگان ویژه، سپاه و بسیج و دیگر نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی، عصر سه‌شنبه پنجم مهر ماه به خیابان آمدند و در تجمع اعتراضی خود شعار «زن، زندگی، آزادی» سر دادند.

در یازدهمین روز از آغاز خیزش مردم ایران علیه جمهوری اسلامی، اعتراض‌ها به شهر چابهار در جنوب شرقی استان سیستان و بلوچستان نیز گسترش یافت و مردم معترض اقدام به بستن خیابان‌ها و سردادن شعارهای اعتراضی کردند.

پیوستن مردم چابهار به خیزش مردم ایران علیه جمهوری اسلامی پس از آن رخ داد که مولوی حافظ عبدالغفار نقشبندی، امام‌جمعه شهرستان راسک، در بیانیه‌ای، گزارش‌ها درباره تجاوز فرمانده انتظامی چابهار به یک دختر نوجوان بلوچ را تایید کرد.

پیشتر نیز وب‌سایت حال‌وش بلوچستان اواخر شهریورماه گزارش داده بود که ابراهیم کوچک‌زایی، فرمانده انتظامی چابهار، در ۱۰ شهریور ۱۴۰۱، حین بازجویی به یک دختر ۱۵ ساله بلوچ به نام ماهو داور تجاوز کرده است. این خبرگزاری نوشت اطلاعاتی در دست دارد که نشان می‌دهد فرمانده نیروی انتظامی چابهار در پرونده تجاوز، دو شاکی دیگر هم دارد.

با گسترش اعتراض‌های مردم چابهار، سه‌شنبه شب نیروهای امنیتی در چند منطقه این شهر به سوی مردم معترض شلیک کردند و در جریان درگیری یگان ویژه با مردم، چند بانک در چابهار نیز به آتش کشیده شد و مردم معترض شعارهای ضدحکومتی سر دادند.

شهر سوسنگرد در استان خوزستان نیز که از دوشنبه شب چهارم مهرماه، شاهد اعتراض‌های مردمی بود، پس از شلیک نیروهای امنیتی به سوی مردم در کوی ابوذر این شهر و زخمی شدن شماری از مردم معترض، سه‌شنبه شب بار دیگر شاهد تجمع‌های اعتراضی مردم بوده است.