نشت مرموز در خطوط لوله انتقال گاز روسیه به اروپا

برخی کشورهای اروپایی گمان می کنند که نشت در خط لوله انتقال گاز خرابکاری است

حباب‌های رها شده از خط لوله نورداستریم در دریای بالتیک؛ قطر منطقه نشان داده شده بیش از یک کیلومتر است_ Reuters

به گفته اپراتورهای خط لوله گاز نورداستریم در روز سه‌شنبه ۲۷ سپتامبر، سه خط از سیستم  این خط لوله که از بستر دریا عبور می‌کند، در طول یک روز آسیب بی‌سابقه‌ای را متحمل شدند.

این خبر می‌تواند برای اروپا به این معنی باشد که قبل از زمستان، از نورداستریم۱ گاز دریافت نخواهد کرد. نورداستریم۱ و نورداستریم۲ خطوط لوله گاز طبیعی‌اند که از زیر دریای بالتیک، گاز را از روسیه به آلمان منتقل می‌کنند. این خطوط از کنار دانمارک و مرزهای سوئد می‌گذرند.

کشورهای اروپایی روز سه‌شنبه، در مورد نشت‌های مرموز در دو زيرساخت خط لوله گاز روسيه تحقيق‌هایی را انجام دادند. اروپا از زمان حمله روسیه به اوکراین با بحران انرژی مواجه بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کارشناسان و همچنین روسیه که این خطوط لوله را احداث کرده است، می‌گویند امکان خرابکاری را نمی‌توان رد کرد. اداره دریانوردی سوئد درباره دو مورد نشت در خط لوله نورداستریم۱ هشدار داد. این هشدار اندکی پس از کشف نشت در خط لوله نورداستریم۲ در نزدیکی آن صورت گرفت.

این امر دانمارک را بر آن داشت تا حمل‌ونقل را در شعاع پنج مایل دریایی محدود کند. هر دو خط لوله از زمان آغاز جنگ انرژی بین پایتخت‌های اروپایی و مسکو، موضوع بحث و مناقشه بوده‌اند. بحران انرژی که پس از حمله روسیه به اوکراین و صدور تحریم‌ها علیه مسکو بروز کرد، اقتصادهای بزرگ غربی را تحت فشار قرار داده و باعث بالا رفتن قیمت گاز شده است. در حال حاضر، کشورهای اروپایی به‌دنبال منابع جایگزین برای تامین انرژی مورد نیاز خوداند. 

روسيه گفت نشت در شبکه خط لوله گاز روسيه نگران‌‌کننده است و ممکن است یک خرابکاری باشد. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، به خبرنگاران گفت: «در حال حاضر، هیچ گزینه‌ای را نمی‌توان رد کرد.»

موارد نشت در خطوط لوله زمانی شناسایی شد که هیچ‌یک از آنها در حال پمپاژ گاز به اروپا نبودند.

اپراتور نورد‌استریم۱ گفت: «تخریبی که به‌طور همزمان روی سه رشته خطوط لوله گاز دریایی سیستم نورد‌استریم رخ داد، بی‌سابقه است،» و افزود: «هنوز نمی‌توان زمان ترمیم زیرساخت‌های حمل‌ونقل گاز را تخمین زد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دن یورگنسن، وزير انرژی دانمارک، در يک اظهار نظر مکتوب از شناسایی نشت گاز در روز دوشنبه، در نورداستريم۲ بين روسيه و دانمارک خبر داد. 

گازپروم، شرکت تحت کنترل کرملین که انحصار صادرات گاز روسیه از طریق خط لوله را برعهده دارد‌، اظهار نظری در این‌ خصوص نکرده است. روسیه پیش از تعلیق جریان صادرات گاز در ماه اوت، ارسال گاز به اروپا را از طریق نورد‌استریم۱ کاهش داده بود. مسکو تحریم‌های غرب را مقصر ایجاد مشکلات فنی می‌داند. سياستمداران اروپایی گفتند که اين بهانه‌ای برای متوقف کردن تامين و انتقال گاز به اروپا است.

بیشتر از جهان