رقابت روسیه صادرات نفت ایران را کاهش داد

صادرات نفت ایران از یک میلیون به ۷۷۵ هزار بشکه در روز کاهش یافته است

ایران به دلیل رقابت روسیه در بازار نفت آسیا مجبور شده است بهای نفت را باز هم کاهش دهد-Sergei Savostyanov / SPUTNIK / AFP

خبرگزاری بلومبرگ با اشاره به رقابت روسیه در بازار نفت آسیا نوشت که این رقابت موجب کاهش صادرات نفت ایران شده است.

براساس این گزارش، ایران که تا چندی پیش روزانه یک میلیون بشکه نفت به بازار‌های آسیایی صادر می‌کرد، اکنون ۷۷۵ هزار بشکه نفت در روز به این بازار صادر می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این خبرگزاری آمریکایی اینگونه تحلیل می‌کند که افزایش رقابت روسیه برای فروش نفت به مشتریان آسیایی، صادرات ایران را کاهش داده است.

در این بین، رقابت اصلی بر سر بازار چین است، جایی که ایران برای حفظ رقابت با روسیه قیمت‌ها را کاهش داده است.

پیش‌ از این نیز نفت ایران زیر قیمت به چین فروخته می‌شد، چرا که چین از معدود کشورهایی است که از فرصت آسان‌گیری دولت بایدن درباره تحریم‌های نفتی ایران برای بهره‌مندی از نفت ارزان ایران استفاده می‌کند. اما رقابت روسیه موجب شده است که ایران باز هم قیمت‌ها را پایین بیاورد.

روسیه پس از حمله به اوکراین و مواجه شدن با تحریم‌های بین‌المللی برای فروش منابع انرژی خود به بازارهای آسیایی روی آورده است. در بین کشورهای آسیایی، چین برای پر کردن جای مشتریان اروپایی منابع انرژی روسیه علاقمندی بیشتری نشان می‌دهد.

به گزارش بلومبرگ، تولید نفت ایران در حال حاضر روزانه دو میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه است. تهران قصد دارد در صورت احیای توافق هسته‌ای، تولید نفت را افزایش دهد.

ایران از ظرفیت تولید چهار میلیون بشکه نفت در روز برخوردار است و جواد اوجی، وزیر نفت به خبرگزاری نیکی گفته است که امید به تولید پنج میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه نفت وجود دارد. هرچند که کارشناسان با توجه به فرسودگی زیرساخت‌ها و نبود سرمایه‌گذاری در مورد تحقق این هدف دچار تردیدند.

بیشتر از اقتصاد