گازپروم روسیه ازسرگیری جریان گاز به اروپا از طریق نورداستریم را به تاخیر انداخت

شرکت نفت‌وگاز روسیه می‌گوید که در توربین اصلی گاز واقع در ایستگاه پورتووایا نشتی گزارش شده است

شرکت دولتی گازپروم روسیه صادرکننده انحصاری گاز این کشور است- Stoyan Vassev/Press service of Gazprom Neft/Handout via REUTERS

گازپروم روسیه روز جمعه، دوم سپتامبر (۱۱ شهریور)، اعلام کرد که به علت گزارش نشتی نفت در مسیر خط لوله نورداستریم۱، جریان انتقال گاز طبیعی از طریق این خط لوله را متوقف می‌کند.

این شرکت عظیم نفت‌وگاز روسیه اعلام کرد که نشتی در توربین اصلی گاز در ایستگاه پورتووایا، واقع در نزدیکی سن‌پترزبورگ، کشف شده است.

گازپروم بدون آنکه تاریخی برای انتقال مجدد گاز از طریق خط لوله نورد استریم۱ تعیین کند، ادعا کرد که بدون تعمیر نشتی، توربین قادر نیست فعالیت خود را از سر بگیرد.

رفع این مشکل قرار بود پس از تعمیرات سه‌روزه و در روز شنبه، تکمیل شود. به این ترتیب روسیه مهلت تعیین‌شده برای انتقال مجدد گاز از طریق خط لوله فوق را نقض کرده است.

نورداستریم۱ یکی از شریان‌های اصلی انتقال گاز روسیه به اروپا به شمار می‌رود و توقف جریان گاز به این منطقه، مشکلات کشورهای اروپایی در تامین سوخت موردنیاز برای فصل زمستان را بیشتر می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خط لوله نورداستریم۱ از زیر دریای بالتیک می‌گذرد و گاز روسیه را به کشورهایی چون آلمان می‌رساند.

شرکت دولتی گازپروم که صادرکننده انحصاری گاز روسیه است، روز جمعه اعلام کرد که با کشف نشتی نفت که فعالیت توربین‌ خط لوله را به مشکل انداخته است، دیگر نمی‌تواند برای ازسرگیری تحویل گاز به اروپا جدول زمانی را ارائه دهد.

پیش‌تر در روز چهارشنبه، کشورهای جی‌۷ از ائتلاف بر سر اعمال سقف قیمت خرید نفت روسیه خبر دادند و گفتند که هدف از آن، کاهش درآمدهای مسکو برای هزینه کردن در جنگ اوکراین است.

مسکو تحریم‌های غرب علیه صادرات نفت و گاز روسیه را که پس از حمله این کشور به اوکراین اعمال شد، عامل اختلال در فعالیت خط‌ لوله نورد‌استریم۱ توصیف کرده است.

بروکسل می‌گوید که روسیه از گاز به عنوان یک سلاح اقتصادی برای تلافی‌جویی علیه اروپا استفاده می‌کند.