گروسی: پرونده تحقیقات آژانس درباره آثار اورانیوم در اماکن هسته‌ای اعلام نشده بسته نمی‌شود

پیش‌بینی می‌شود که اختلاف بر سر مسائل پادمانی تلاش‌های اخیر برای احیای برجام را نقش بر آب کند

گروسی اعلام کرد که قرار است اواخر هفته جاری در حاشیه این نشست با محمد اسلامی گفت‌وگو کند- REUTERS/Leonhard Foeger

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، از سخنان مقام‌های ارشد آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای و جمهوری اسلامی ایران اینطور برمی‌آید که جایی برای مصالحه قریب‌الوقوع بر سر پرونده تحقیقات آژانس وجودندارد. این تحول به احتمال زیاد به معنی زمین خوردن تلاش‌های هفته جاری برای احیای برجام است.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز دوشنبه ۲۶ سپتامبر، طی سخنانی در نشست عمومی آژانس به تهران هشدار داد که که پرونده تحقیقات بازرسان آژانس درباره منشا آثار اورانیوم کشف‌شده در چندین سایت اعلام‌نشده اتمی بسته نمی‌شود. ‌

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران، نگرانی‌های گروسی را رد و تاکید کرد که آژانس این بحث را بر اساس شواهدی که اسرائیل در اختیارش گذاشته پیش می‌برد.

اسلامی که در مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین حضور داشت، در کنفرانس عمومی آژانس، ضمن رد هرگونه فعالیت یا وجود مواد هسته‌ای اعلام‌نشده در ایران، «تمامی اتهامات» را مبتنی بر «اطلاعات ساختگی و نادرست» اسرائیل توصیف کرد و از آژانس خواست که از اتکا به این «اطلاعات بی‌اساس» خودداری کند و «بی‌طرفی و استقلال و حرفه‌ای‌گری» خود را حفظ کند.

با بیان اینکه آژانس باید از اتکا به اطلاعات نادرست و بی اساس خودداری کند، افزود: احیای توافق هسته ای ۲۰۱۵ همچنین باید از طرح «اتهامات بی اساس» علیه کشورش جلوگیری کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در جلسه روز دوشنبه آژانس، از جمله محمد اسلامی، معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی، محسن نذیری‌اصل، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی در سازمان‌های بین‌المللی در وین، بهروز کمالوندی، معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس و سخنگوی سازمان انرژی اتمی حضور داشتند.

در آغاز کنفرانس عمومی سالانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین، گروسی اعلام کرد که قرار است اواخر هفته جاری در حاشیه این نشست با اسلامی گفت‌وگو کند. او گفت: «ما باید یک راه‌حل مشترک پیدا کنیم.»

ایران خواستار آن است که تا قبل از برچیدن برنامه غنی‌سازی اورانیم خود که اکنون تا اندکی از خلوص لازم برای ساخت سلاح انجام می‌شود، پرونده تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مختومه اعلام شود.

توافق برجام امضا‌شده به سال ۲۰۱۵ با خروج دولت سابق آمریکا از آن در سال ۲۰۱۸ و اعمال تحریم‌های گسترده بر اقتصاد جمهوری اسلامی ایران، از جمله صادرات نفت، از اعتبار افتاد.

ایالات متحده و دیگر قدرت‌های جهانی اکنون پیشنهاد داده‌اند در صورتی که جمهوری اسلامی حاضر به محدود کردن تولید سوخت هسته‌ای شود تحریم‌ها را کاهش دهند. در مقابل تهران احیای برجام را به پایان یافتن تحقیقات آژانس درباره آثار اورانیوم یافت‌شده در اماکن اتمی اعلام‌نشده خود گره زده است.

اندکی قبل از نشست آژانس در وین، در نیویورک و در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی سخت مشغول رایزنی با مقام‌های اروپایی بود. او روز شنبه گذشته از جمله با الکساندر شالنبرگ، وزیر خارجه اتریش ملاقات کرد. شالنبرگ در این دیدار بر تمایل شرکت‌های اتریشی به ورود به بازار ایران و افزایش همکاری‌های اقتصادی تاکید کرده بود.

او همچنین از پیشنهادات جمهوری اسلامی برای احیای برجام و افزایش مروادات دیپلماتیک تاکید کرد و گفت که توافق میان ایران و قدرت‌های جهان قابل دسترس است.

وزیر خارجه اتریش در دیدار با وزیر خارجه جمهوری اسلامی همچنین بر آمادگی وین برای ایفای نقش سازنده در حل مسائل باقیمانده با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در راستای مذاکرات وین تاکید کرده است.