امیرعبداللهیان: همبستگی آمریکا با معترضان در تضاد با خواست احیای برجام است

به‌گفته وزیر خارجه جمهوری اسلامی، آمریکا به‌واسطه همراهی با مردم معترض ایران، در پی اجرای «پروژه ناامن‌سازی و کشته‌سازی» در کشور است

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، در دیداری با همتای عراقی‌اش، فواد حسین، در مورد اعتراض‌های ضد حکومتی در ایران، پرونده فعالیت‌های هسته‌ای حکومت ایران و همچنین مذاکرات با عربستان سعودی گفتگو کرد.

به‌گزارش ایرنا، امیرعبداللهیان در این دیدار، که روز یکشنبه (۳ مهر) و در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد صورت گرفت، دولت ایالات متحده آمریکا را به دخالت در امور داخلی ایران متهم کرد و گفت آمریکا با رویکردی مداخله‌جویانه «در امور ایران و منطقه» در پی آن است تا با «اقدامات تحریک‌آمیز در همراهی با آشوب‌گران» پروژه «ناامن‌سازی و کشته‌سازی در ایران» را پیش ببرد.

او در ادامه این بخش از اظهاراتش گفت مواضع اخیر مقام‌های رسمی دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، در تضاد با «پیام‌های مکرر دیپلمات‌های کاخ سفید» در مورد ضرورت احیای توافق برجام و همچنین ایجاد ثبات در منطقه خاورمیانه قرار دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ۹ روز گذشته که مردم ساکن بیش از ۸۰ شهر ایران در محکومیت قتل دولتی مهسا امینی و قوانین تبعیض‌آمیز جمهوری اسلامی ایران علیه زنان به خیابان‌ها آمدند، با واکنش مثبت سیاستمداران آمریکایی و افکار عمومی این کشور روبرو شدند. جدای از اظهار همبستگی شمار زیادی از سیاستمداران آمریکایی با تظاهرات‌های مردم ایران، وزارت خزانه‌داری این کشور روز جمعه، اول مهر ۱۴۰۱، اعلام کرد برخی تحریم‌های آمریکا در حوزه تکنولوژی‌های دیجیتالی را کاهش می‌دهد تا مقابله مردم ایران با سانسور دولتی راحت‌تر شود.

از سوی دیگر فواد حسین، وزیر خارجه عراق، نیز گفت کشور متبوعش آماده برگزاری دور جدید مذاکرات میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی است. او در این مورد گفت:«عراق به تلاش‌های خود برای میانجی‌گری در این زمینه ادامه می‌دهد و ایران و عربستان را به بازگشت روابط به حالت طبیعی و بازگشایی سفارتخانه‌ها دعوت می‌کند.»

مذاکرات میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی، به میزبانی دولت عراق، در شهریور ۱۴۰۰ و به منظور عادی‌سازی روابط میان دو کشور آغاز شد. روابط دیپلماتیک‌ میان جمهوری اسلامی و عربستان سعودی در سال ۱۳۹۴، و در پی حمله طرفدارهای حکومت ایران به سفارت عربستان سعودی در تهران، قطع شد. با این‌حال روند مذاکرات پس از برگزاری چهار دور از آن، به دلیل فرایند تشکیل دولت جدید در عراق، متوقف شد.

اما با وجود تاخیر ایجاد شده در روند مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی، پنجمین دور مذاکرات میان آنها در روز پنجشنبه، ۲۱ آوریل ۲۰۲۲، برگزار شد.