امیرعبداللهیان: اگر آمریکا اراده کند توافق هسته‌ای در دسترس است

وزیر خارجه دولت ابراهیم رئیسی همراه با او به تهران بازنگشته و تا هفته آینده در نیویورک می‌‌ماند

در میانه بن‌بست گفت‌وگوهای توافق هسته‌ای با حکومت ایران، در حالی که چشم‌انداز روشنی برای رسیدن به توافق، دست‌کم تا پیش از برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا در ماه نوامبر، وجود ندارد، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه حکومت ایران در دیدارش با وزیر خارجه نروژ بار دیگر مواضع حکومت ایران را تکرار کرد و گفت اگر دولت آمریکا «اراده لازم» داشته باشد، هنوز توافق هسته‌ای قابل دسترس است.

وزیر خارجه دولت ابراهیم رئیسی که همراه با او به تهران بازنگشته، در گفت‌وگو با آنیکن هویتفلد در نیویورک مدعی شد رسیدن به توافق، بستگی به اراده آمریکا دارد.

امیرعبداللهیان همچنین از عملکرد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در قبال حکومت ایران انتقاد کرد و گفت آژانس باید بر اساس «وظایف و مسئولیت فنی» خود عمل کند و از سیاست‌ورزی و آنچه او استاندارد «دوگانه خواند» اجتناب کند.

پنجشنبه هفته گذشته رافائل گروسی، مدیرکل آژانس در گفت‌وگو با خبرنگاران تاکید کرد با وجود اصرار حکومت ایران، مسائل باقی‌مانده در پرونده اتمی ایران، تا زمان دریافت پاسخ‌‌های ایران همچنان باقی می‌ماند.

حکومت ایران می‌خواهد تحقیقات آژانس از فعالیت‌های هسته‌ای گذشته در ایران متوقف شود. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به‌طور مشخص خواهان پاسخ‌گویی شفاف تهران درباره چرایی کشف رد ذرات اورانیوم غنی‌نشده در سه مرکز هسته‌ای اعلام‌نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری دولتی ایرنا روز جمعه اول مهرماه ۱۴۰۱ در گزارشی از دیدار حسین امیرعبداللهیان با آنیکن هویتفلد، به‌نقل از وزیر خارجه نروژ نوشت این کشور مشتاق است که موضوع توافق هسته‌ای با تهران هر چه زودتر به نتیجه برسد و روابط تهران و اسلو بلافاصله گسترش یابد.

در آبان ماه گذشته، پلیس نروژ یک دیپلمات پیشین بلندپایه جمهوری اسلامی را به دست داشتن در طرح  ترور ناشر نروژی کتاب «آیه‌های شیطانی» سلمان رشدی متهم کرد.

مقام‌های قضایی نروژ در آن مقطع اعلام کردند دبیر اول پیشین سفارت جمهوری اسلامی ایران در اسلو و یک شهروند لبنانی با نام خالد موسوی در این ترور دست داشته‌اند. وزارت خارجه حکومت ایران این اتهام را رد کرد.

در سال ۱۹۹۳ ویلیام نیگارد، مدیر انتشارات اش‌ئوگ در برابر خانه‌اش در اسلو هدف سه گلوله قرار گرفت، اما از این سوقصد جان سالم به در برد.

بیشتر از جهان