سالیوان: مذاکرات هسته‌ای بر واکنش ما به سرکوب مردم ایران تاثیر نمی‌گذارد

مشاور امنیت ملی آمریکا تاکید کرد: تمام توان خود را برای حمایت از مردم شجاع ایران به کار می‌گیریم

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، روز یکشنبه ۲۵ سپتامبر (سوم مهر) در گفت‌وگو با شبکه سی‌بی‌اس، از ایستادگی مردم ایران در برابر سرکوب شدید نظام جمهوری اسلامی، حمایت کرد.

سالیوان در پاسخ به پرسش مارگارت برنان، مجری برنامه، که با اشاره به کشته شدن مهسا امینی، پرسید این موضوع چقدر برای آمریکا اهمیت دارد، گفت: «ما اقداماتی انجام داده‌ایم تا دسترسی ایرانی‌ها به اینترنت و سایر فناوری‌های ارتباطی را آسان‌تر کنیم تا آن‌ها بتوانند امکان ارتباط با یکدیگر و سایر نقاط جهان را داشته باشند. ما تمام توان خود را برای حمایت از مردم شجاع و به ویژه زنان شجاع ایران به کار می‌گیریم.»

مشاور امنیت ملی ایالات متحده همچنین درباره ارتباط وقایع اخیر ایران با مذاکرات هسته‌ای که میان جمهوری اسلامی ایران و قدرت‌های جهان در جریان است، گفت: «این واقعیت که ما در حال مذاکره با ایران در مورد برنامه هسته‌ای آن کشوریم، به هیچ‌وجه بر واکنش ما به آنچه در خیابان‌های ایران می‌گذرد، تاثیر نمی‌گذارد. همانطور که دیدید، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، در صحن مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد که ما در کنار شهروندان و زنان شجاع ایران که برای احقاق حقوق و کرامت خود ایستادگی می‌کنند، قرار داریم. گام‌های ملموسی نیز برای تحریم افراد مرتبط با پلیس اخلاق ایران برداشته‌ایم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرنگار شبکه سی‌بی‌اس در ادامه این گفت‌وگو از سالیوان پرسید که در چنین شرایطی، آیا پیشنهاد لغو تحریم‌های ایران در رابطه با برنامه هسته‌ای‌اش هنوز پابرجا است؟ سالیوان پاسخ داد: «ما در تلاشیم که با استفاده از دیپلماسی، از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری کنیم. اگر بتوانیم در این تلاش موفق باشیم، آمریکا و متحدانش در جهان امن‌تر خواهند بود. با این حال، این موضوع به هیچ‌وجه ما را از اعلام موضع و واکنش به سرکوب وحشیانه شهروندان ایران بازنمی‌دارد. به نظر من می‌توانیم هر دو را همزمان پیش ببریم، و چنین خواهیم کرد.»

او در ادامه افزود: «به عقیده من، مهم است که همگان درک کنند که در اوج جنگ سرد، رونالد ریگان، در عین آنکه اتحاد جماهیر شوروی را امپراتوری شیطان می‌نامید،‌ در حال مذاکره برای کنترل تسلیحات با روسیه نیز بود. این همان کاری است که ما نیز اکنون انجام می‌دهیم.»

این مقام آمریکایی روز یکشنبه، ۲۵ سپتامبر، در گفت‌وگوی دیگری نیز اعلام کرد که ایالات متحده از تجربه دولت اوباما درس گرفته و این ‌بار بی‌وقفه به حمایت از اعتراضات مردم ایران پرداخته است.

سالیوان در گفت‌وگو با شبکه ان‌بی‌سی تاکید کرد: «در سال ۲۰۰۹ تصور دولت آمریکا این بود که اگر از معترضان حمایت کند، بیشتر به ضرر آن‌ها تمام می‌شود تا به سود‌شان، اما اینک از آن تجربه درس گرفته است که در این موارد نباید زیاد محتاطانه عمل کند. آموختیم که مهم‌ترین نکته برای آمریکا این است که قوی و روشن و اصولی به مطالبه شهروندان هر کشوری برای حقوق و کرامت، واکنش نشان دهد.»