شبکه حقانی پنج جریب زمین یک بازرگان را در کابل غصب کرد

شبکه حقانی، عبدالاحد خان را به اتهام نوشیدن الکل بازداشت کرد و با غصب پنج جریب زمین، او را آزاد نمود

شبکه حقانی در کنار غصب زمین و خانه، از بنادر، معادن و اخاذی از بازرگانان و افراد متمول درآمد زیادی دارد-WAKIL KOHSAR / AFP

شبکه حقانی در کنار تسلط بر بنادر، معادن و شاهرگ‌های اقتصادی افغانستان، در یک ‎سال گذشته، ده‌ها جریب زمین را در شهرهای مختلف افغانستان، به بهانه ساختن مدرسه دینی، از بازرگانان تصاحب کرده است. یک منبع آگاه با شرط محفوظ ماندن نامش، سندی را با ایندیپندنت فارسی به اشتراک گذاشت که نشان می‌دهد شبکه حقانی پنج جریب زمین متعلق به بازرگانی به نام عبدالاحد خان را در شهر کابل به نام «وقف برای مدرسه» غصب کرده است.

منبع گفت، در اوایل اردیبهشت، پلیس طالبان در حوزه دوم امنیتی کابل، مردی را به اتهام این که با نوشیدن الکل مست کرده است بازداشت و زندانی کرد. این مرد که از چهارراه ملک اصغر بازداشت شده بود، پس از دو روز اسارات در حوزه دوم پلیس طالبان، به ساختمان وزارت داخله (کشور) که تحت کنترل شبکه حقانی است منتقل گردید.

این مرد عبدالاحد خان نام دارد و از بازرگانان ثروتمند کابل است. او در بخش‌های مختلف کابل، زمین و خانه دارد و به همین دلیل ۱۵ روز در ساختمان تحقیقات جرایم جنایی وزارت داخله طالبان، تحت نظارت قرار گرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

براساس روایت منبع، رهبری شبکه حقانی، عبدالاحد خان را تهدید کرد تا پنج جریب زمین از املاک خود را به این شبکه واگذار کند، در غیر آن آزاد نخواهد شد.

مولوی زین‌الله عابر، رئیس دفتر سراج‌الدین حقانی، رهبر شبکه حقانی و وزیر داخله طالبان، سند تحویل‌گیری پنج جریب زمین را از عبدلاحد آماده کرد و با گرفتن امضای او و خواهرش ریزه‌گل که در ملکیت زمین شراکت داشت، او را از زندان آزاد نمود.

منبع تصریح کرد که فرزندان عبدالاحد خان و ریزه‌گل، به عنوان شاهدان واگذاری پنج جریب زمین به شبکه حقانی، در حین امضای سند حاضر شدند، تا در آینده ادعای ملکیت این زمین را مطرح نکنند.

در سند تصاحب این زمین، عکس و نام سعید خوستی، سخنگوی پیشین سراج‌الدین حقانی و رئیس کنونی یتیم‌خانه‌های این شبکه به عنوان مشتری یا مالک جدید زمین درج است. در سند واگذاری این زمین به شبکه حقانی چنین آمده است: «اینجانب عبدالاحد خان و ریزه‌گل فرزندان میرزا محمد، مسکونه اصلی کابل، به رضایت و رغبت، بدون اجبار و اکراه، در حالی که نافذ تصرفات شرعی خویش می‌باشیم، چنین اقرار می‌نماییم: یک قطعه زمین به مساحت پنج جریب زمین خویش را در بدل قیمت مجموعی [ وقف برای مدرسه] بالای محترم احمدالله سعید خوستی فرزند محمدالله، مسکونه اصلی خوست به فروش رساندم.»

در پای این سند، به شمول عبدالاحد خان، ریزه‌گل و سعید خوستی، ۶  نفر دیگر به عنوان شاهد نشان انگشت گذاشته‌اند.

موقعیت زمین مذکور که اکنون در تصرف شبکه حقانی است، شهرستان بگرامی کابل ذکر شده است. به گفته منبع، ارزش مجموعی این زمین، حدود ۲۰۰ هزار دلار آمریکایی است و شبکه حقانی تصمیم دارد در آن مدرسه دینی، یتیم‌خانه و مرکز آموزش و پرورش نوجوانان تازه جذب شده به این شبکه را تاسیس کند.

منبع علاوه نمود که رهبری شبکه حقانی، تمامی زمین‌ها و خانه‌هایی را که در یک‎سال گذشته از بازرگانان و مقام‌های دولت پیشین افغانستان غصب کردند، به نام فرماندهان و اعضای ارشد این شبکه ثبت کرده است. در هیچ یک از این اسناد، نامی از شبکه حقانی و رهبر این گروه به عنوان مالک برده نشده است.

این منبع که فعالیت شبکه حقانی را از نزدیک دنبال می‌کند علاوه کرد که این شبکه در کنار غصب زمین و خانه، درآمد هنگفت از بنادر، معادن و اخاذی از بازرگانان و افراد متمول دارد.