پلیس بریتانیا ۱۲ معترض ایرانی را مقابل سفارت جمهوری اسلامی در لندن بازداشت کرد

معترضان خواهان پایان یافتن حکومت جمهوری اسلامی در ایران بودند

اداره پلیس متروپلیتن (پلیس لندن) اعلام کرد که در درگیری‌های بیرون سفارت ایران در لندن، ۱۲ نفر دستگیر و حداقل پنج مامور پلیس «به‌شدت زخمی» شدند. معترضان خواهان پایان یافتن حکومت جمهوری اسلامی در ایران بودند.

به گفته پلیس، نیروهای ضدشورش برای «برقرار کردن نظم در میان معترضان و حفاظت از سایر ماموران» به میدان آمدند و با آنکه به سپر و کلاه‌ ایمنی مجهز بودند، کار پنج مامور به بیمارستان کشید که برخی شکستگی استخوان داشتند.

اسکاتلندیارد گفت بی‌نظمی ابتدا بیرون سفارت در نایتس‌بریج شروع شد و سپس به ماربل آرچ و بعد به میدا ویل، جایی که مرکز اسلامی انگلستان هدف حمله قرار گرفت، کشید و افزود که سنگ، بطری و سایر اشیا پرتاب شده‌اند.

مرگ مهسا امینی ۲۲ساله هنگامی که در بازداشت پلیس امنیت اخلاقی تهران بود، اعتراض‌های گستره‌ای را شعله‌ور کرد که از تهران به کشورهای سراسر جهان گسترش یافت. در روزهای اخیر، بیرون سفارت ایران نیز صحنه تظاهرات بزرگ و مسالمت‌آمیز بود.

پلیس متروپلیتن شب ‌‌‌‌‌‌‌‌یکشنبه اعلام کرد: «اکثر حاضران در محل سفارت همچنان رفتار مسئولانه‌ای داشتند اما گروه چشمگیری از کسانی که می‌رسیدند، فعالانه در پی مقابله با ماموران پلیس و معترضان گروه‌هایی بودند که با آن‌ها موافق نبودند.»

اسکاتلندیارد می‌گوید ماموران پلیس توانستند امنیت سفارت را حفظ کنند اما به همین دلیل، هدف حملات بیشتری قرار گرفتند.

فیلم‌های انتشاریافته در فضای مجازی وقوع درگیری خشونت‌آمیز میان جمعیت معترضان را نشان می‌دهند و می‌توان معترضان خشمگین را دید که فریادزنان ماموران پلیس صف‌کشیده جلو سفارت را هل می‌دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در یکی از فیلم‌ها، دو مامور پلیس با معترضی که ظاهرا توانسته بود از صف پلیس عبور کند، روی زمین گلاویز شده‌اند.

جمعیت معترض شعار «مرگ بر جمهوری اسلامی» سردادند و پرچم ملی پیشین ایران متعلق به قبل از انقلاب ۱۹۷۹ را در دست داشتند. به سوی سفارت رنگ سرخ هم پرتاب شد.

تا ساعت ۷:۳۰ بعدازظهر جمعیت معترضان را از بیرون سفارت ایران دور کردند اما شماری از ماموران پلیس همچنان در محل باقی ماندند. غیر از چند پوستر پاره که یکی عکس مهسا امینی و دیگری شعار «به اعدام در ایران پایان دهید» بود، نشانه‌های چندانی از صحنه‌های اوایل روز باقی نمانده بود.

پلیس ضدشورش خیابان کیلبرن در نزدیکی مرکز اسلامی انگلستان را محاصره کرد و بنا به گزارش‌ها، در پشت صفوف ماموران سپربه‌دست، پلیس سواره نیز مستقر شد.

پلیس طبق دستور بند ۳۵، برای این ناحیه آشوب‌زده در ۴۸ ساعت آینده وضعیت منع تجمع اعلام کرد.

کارن فیندلی، فرمانده پلیس، گفت: «ما به حق اعتراض مسالمت‌آمیز احترام می‌گذاریم و همیشه برای میسر شدن آن با سازمان‌دهندگان همکاری می‌کنیم ولی حملات بی‌دلیل به مامورانمان را که امروز شاهد بودیم، یا اعتراض‌های موجب احساس ناامنی در سایر گروه‌های اجتماع را تحمل نمی‌کنیم.»

«ما مامورانی داریم که امشب در بیمارستان بستری شده‌اند؛ زیرا در بی‌نظمی‌های خشونت‌بار و شدیدی که رخ داد، هدف حمله قرار گرفتند. پشتیبانی لازم از آن‌ها را تضمین خواهیم کرد و هم‌اکنون شماری را دستگیر کرده‌ایم؛ اما می‌دانیم شماری از مرتکبان تخلف‌های جدی امشب دستگیر نشده‌اند.»

«در روزهای آینده ما با استفاده از تمامی ابزارهایی که در اختیار داریم، از جمله دوربین‌های مداربسته و سایر فیلم‌ها، آن افراد را شناسایی می‌کنیم و به دست عدالت می‌سپاریم.»

این امر پس از آن صورت می گیرد که وزارت امور خارجه ایران روز یکشنبه اعلام کرد سیمون شرکلیف، سفیر بریتانیا، را به دلیل آنچه جو خصمانه‌ای که رسانه‌های خبری فارسی‌زبان مستقر در لندن ایجاد کرده‌اند، نامید، احضار کرده است.

۹ روز پیش، در پی مرگ مهسا امینی، اعتراض‌های بزرگی در شهرهای سراسر ایران به پا شد و مردم از سراسر این کشور از جنسیت‌ها، مناطق و طبقات مختلف گرد هم آمدند تا از حقوق زنان- در مقابل شبه‌نظامیان مسلح رژیم- دفاع کنند.

عفو بین‌الملل می‌گوید که «شلیک عمدی و غیرقانونی نیروهای امنیتی ایران با گلوله جنگی به سمت معترضان به شکل وحشتناکی» بوده است و رقم ۴۱ کشته در جریان تظاهرات را که تلویزیون دولتی گزارش داد، «غیررسمی» خواند.

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران، روز شنبه در تماس تلفنی با خانواده یکی از مقام‌های امنیتی کشته‌شده، گفت به مقام‌ها دستور داده است با «معارضان امنیت و آرامش کشور قاطعانه برخورد کنند» و تظاهرات را «آشوبگری و شرارت» خواند.

رئیسی یک روز قبل‌، در حاشیه نشست سازمان ملل، ادعا کرده بود که مرگ مهسا امینی در بازداشت «به دقت» پیگیری خواهد شد. مهسا امینی سه روز پس از بازداشت به دلیل رعایت نکردن حجاب، درگذشت.

معترضان عصبانی که بسیاری‌ از آنان معتقدند این زن جوان کرد بعد از ضرب‌و‌شتم شدید به کما رفته است، ساختمان‌های پلیس را به آتش کشیدند و کنترل میدان‌ها و خیابان‌ها را به دست گرفتند. این در حالی است که طبق گزارش‌های دیروز، ماموران حکومت در عمل کنترل شهر اشنویه را از دست داده‌ و به حومه‌های آن عقب‌نشینی کرده‌اند.

در اعتراضی شجاعانه به روحانیون، شماری از زنان حاضر در اعتراض‌ها موهای خود را تراشیدند و روسری‌هایشان را در ملاعام آتش زدند.

خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، می‌گوید در این اعتراض‌ها دست‌کم یک هزار و ۲۰۰ نفر بازداشت شده‌اند که در میان آن‌ها، دانشجویان و روزنامه‌نگاران هم به چشم می‌خورند.

اخبار تکمیلی در پی‌ای

© The Independent