پایان تبلیغات انتخابات ایتالیا؛ اتحاد راست‌گرا برنده می‌شود؟

در جریان فعالیت کارزارهای انتخاباتی، تنش بین اتحادیه اروپا و گروه‌های دست‌راستی ایتالیا بالا گرفت

حزب برادران ایتالیا به یک جنبش پسافاشیستی برمی‌گردد که در پایان جنگ جهانی دوم ایجاد شد - Filippo MONTEFORTE / AFP

فرصت آخرین تبلیغات انتخاباتی در ایتالیا روز جمعه، ۲۳ سپتامبر (اول مهر)،  به پایان رسید و مردم این کشور قرار است روز یکشنبه پای صندوق‌های رای حاضر شوند.

بر اساس نظرسنجی‌های انجام‌شده، انتظار می‌رود یک اتحاد راست‌گرا برنده انتخابات شود و رم را در مسیر احتمالی مقابله با اتحادیه اروپا در بروکسل قرار دهد.

به گزارش رویترز، سه گروه از احزاب چپ و میانه‌رو با برگزاری جلسات پایانی، بر شکست خود در ایجاد یک پیمان انتخاباتی متحد تاکید کردند؛ تصمیمی که به نفع گروه‌ محافظه‌کار است.

بر این اساس، طبق پیش‌بینی‌ها گروه دست‌راستی «برادران ایتالیا» به رهبری جورجا ملونی، روز یکشنبه به عنوان حزب پیشرو ظاهر می‌شود و قدرت را با متحدانش یعنی حزب ضدمهاجرت «لیگ» به ریاست ماتئو سالوینی و «فورتزا ایتالیا» به رهبری سیلویو برلوسکونی تقسیم خواهد کرد.

در صورت پیروزی جورجا ملونی در این انتخابات، او به عنوان اولین رئیس دولت زن، سکان هدایت یکی از کشورهای بنیان‌گذار اتحادیه اروپا را در دست خواهد گرفت. این فعال حزب برادران ایتالیا مردم این کشور را با شعار «خدا، کشور و خانواده» به سوی خود جذب کرده است.

حزب برادران ایتالیا به یک جنبش پسافاشیستی برمی‌گردد که در پایان جنگ جهانی دوم ایجاد شد. اگرچه ملونی به دنبال ارائه تصویری معتدل از فعالیت کنونی این حزب است، هم او و هم سالوینی به‌شدت از اتحادیه اروپا انتقاد و بروکسل را به مداخله در سیاست داخلی کشورها متهم می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از بالا گرفتن انتقادها در جریان کارزارهای انتخاباتی، اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، اواخر وقت پنجشنبه، هشدار داد که اگر اوضاع در «جهت دشواری» پیش رود، اروپا برای مقابله با ایتالیا «ابزار لازم» را در اختیار دارد.

در حالی که رهبران گروه‌های مختلف ایتالیا در میدان‌های مختلف رم برای سخنرانی در جمع حامیان خود ظاهر شدند، سالوینی برای محکوم کردن فون در لاین، اعتراضی را در مقابل مقر کمیسیون اروپا در رم برگزار کرد. او در سخنرانی خود، با اشاره به تنش‌ها با بروکسل گفت: «این استکبار شرم‌آور است.»

در این میان،‌ جوزپه کونته، نخست‌وزیر سابق ایتالیا، به عنوان تنها کسی که می‌توانست در مسیر به قدرت رسیدن دست‌راستی‌ها ایفای نقش کند، آخرین گردهمایی جنبش خود به نام «پنج ستاره‌» را برگزار کرد.

کونته که دو ماه پیش اعلام کرد از ماریو دراگی، نخست‌وزیر ایتالیا، حمایت نمی‌کند و دولت وحدت ملی را دچار بحران کرد، جنبش پنج ستاره را با هدف حمایت از فقرا احیا کرد. نظرسنجی‌ها می‌گویند ارسال پیام او به‌ویژه در جنوب ایتالیا که فقر بیشتری وجود دارد، ممکن است بتواند در آن مناطق از کسب آرا به نفع گروه‌های دست‌راستی جلوگیری کند.

در کنار آن، گروه اصلی چپ میانه ایتالیا به نام حزب دمکرات«پی‌دی» (PD) نمایش ضعیفی داشت. این گروه، فعالان دست‌راستی را به منزوی کردن ایتالیا در اروپا متهم می‌کند. انریکو لتا، رهبر حزب دموکرات، در جمع هوادارانش گفت: «ما از این همه سخنرانی‌های ضداروپایی خسته شده‌ایم. زنده‌باد اروپا!»

او این سخنان را در حالی مطرح می‌کرد که جمعیت حاضر برای طرفداری از او، به طور قابل‌توجهی کمتر از جمعیتی بود که روز چهارشنبه در همان فضا برای گردهمایی ملونی، سالوینی و برلوسکونی گرد آمدند.

تبلیغات انتخاباتی در ایتالیا از روز شنبه ممنوع است و رای‌گیری از ساعت ۷ صبح تا ۲۳ شامگاه روز یکشنبه انجام می‌شود.

برپایی انتخابات زودهنگام مجلس در ایتالیا پس از استعفای ماریو دراگی، نخست‌وزیر این کشور، در ماه ژوییه کلید خورد. دولت دراگی پس از سلب حمایت سه حزب شریک در ائتلاف تحت رهبری خود مجبور شد استعفا کند و ایتالیا را در شرایط تورم و خشکسالی بی‌سابقه، در بلاتکلیفی فرو برد.

بیشتر از جهان