تداوم اعتراض‌های مردمی در ایران با وجود به‌ میدان آمدن یگان‌ صابرین و تیپ‌های مخصوص سپاه 

دامنه اعتراض‌ها به شهرهای رضوانشهر، لاهیجان، بندر انزلی، لنگرود، رودسر و دیگر مناطق استان گیلان گسترش پیدا کرد

در پی ناتوانی یگان ویژه و نیروهای امنیتی و لباس‌شخصی‌های سپاه پاسداران و بسیج در سرکوب اعتراض‌های ضدحکومتی در ایران، مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی از روز پنجشنبه، در مناطقی از تهران و شهرهایی چون رشت، نیروهای یگان صابرین را علیه مردم به خدمت گرفتند؛ با این حال اعتراض‌ها بیش از پیش گسترش یافته است.

به کارگیری نیروهای یگان صابرین و تیپ‌های مخصوص سپاه استانی که زیر نظر این یگان آموزش‌ می‌بینند، از ناتوانی دستگاه‌های امنیتی و انتظامی، بسیج و همچنین گردان‌های امنیتی امام علی سپاه در سرکوب تظاهرات ضدحکومتی در ده‌ها شهر ایران پرده برمی‌دارد.

بنا بر گزارش‌ها، پس از آنکه نیروهای یگان ویژه و نیروهای تحت امر قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران نتوانستند از گسترش و تداوم اعتراض‌ها در تهران جلوگیری کنند و در مواردی، پس از مواجهه با خشم و مقاومت مردم، پا به فرار گذاشتند، از روز پنجشنبه، واحدهایی از یگان صابرین در مناطق شمالی پایتخت مستقر شده‌اند؛ اما با وجود مداخله این یگان ویژه سپاه پاسداران، اعتراض‌های پنجشنبه شب در تهران بیش از پیش گسترش یافت و مردم معترض تا حوالی بامداد جمعه، همچنان در خیابان‌ها و محلات مختلف پایتخت در حال اعتراض بودند.

مردم معترض تهران پنجشنبه شب، شعارهایی ضدحکومتی از جمله «مرگ بر خامنه‌ای»، «امسال سال خونه، سید علی سرنگونه»، «این همه سال جنایت، مرگ بر این ولایت» سر دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گزارش‌ها از شهر رشت نیز حاکی از آن است که از روز پنجشنبه، واحدهایی از یگان صابرین و زیرمجموعه آن در سپاه استان گیلان که به عنوان «تیپ مخصوص» و تحت نظر یگان صابرین فعالیت می‌کند، در مناطقی از این شهر مستقر شده‌اند. اعزام این نیروها به رشت پس از آن صورت گرفت که نیروهای یگان ویژه و نیروهای بسیج و سپاه در سرکوب مردم معترض این شهر در جریان اعتراض‌های ضد حکومتی پس از کشته شدن مهسا امینی، به‌شدت شکست خوردند.

با وجود اعزام واحدهایی از یگان صابرین و «تیپ مخصوص میرزا کوچک خان» سپاه گیلان، تظاهرات ضدحکومتی پنجشنبه در مناطقی از رشت، ادامه یافت و دامنه اعتراض‌ها به شهرهای رضوانشهر، لاهیجان، بندر انزلی، لنگرود، رودسر و دیگر مناطق این استان گسترش پیدا کرد.

پیش از این، یک افسر ارشد سپاه پاسداران در جریان برگزاری دور دوم دادگاه نمادین آبان، در روز ۱۷ فروردین ۱۴۰۰ شهادت داده بود که در اعتراض‌های آبان ۱۳۹۸، پس از ناتوانی نیروهای یگان ویژه و دیگر واحدهای سپاه و بسیج در سرکوب اعتراض‌ها، از یگان صابرین برای سرکوب مردم معترض استفاده شد.

به گفته این افسر ارشد سپاه پاسداران، پیوستن این یگان به عملیات سرکوب در وضعیتی انجام شد که «تهران داشت از دست می‌رفت و از دفتر خامنه‌ای دستور دادند هر کاری لازم است بکنید تا غائله ختم شود». این افسر سپاه پاسداران همچنین تاکید کرد که یگان صابرین و یگان امام علی «برگ آخر جمهوری اسلامی برای برخورد با مردم معترض‌اند».

با این توصیف، مقام‌های جمهوری اسلامی اکنون نیز وضعیت را مشابه روزهای اوج اعتراض‌های آبان ارزیابی می‌کنند که دستور به کارگیری یگان‌ صابرین برای سرکوب اعتراض‌های ضدحکومتی مردم ایران را صادر کرده‌اند.

یگان صابرین نیروی عملیات ویژه نیروی زمینی سپاه پاسداران است که از سال ۱۳۷۹ تشکیل شد و به عنوان زبده‌ترین و خشن‌ترین نیروهای سپاه پاسداران تبلیغ می‌شود. این نیروها سابقه حضور در عراق و سوریه را دارند و در داخل ایران نیز هم در سیستان و بلوچستان و هم در عملیات‌های مختلف علیه احزاب کرد در مناطق مرزی ایران و اقلیم کردستان عراق حضور داشته‌اند.

از این یگان در جریان اعتراض‌های آبان ۱۳۹۸ نیز برای سرکوب اعتراض‌ها در تهران و شهرهای اطراف آن استفاده شد. با این حال برکناری فرمانده وقت آن و جایگزینی صادق محمودی، از اعضای تیپ مخصوص ۶۶ تکاور، به عنوان فرمانده جدید در اردیبهشت ۱۳۹۹، به فاصله کوتاهی پس از اعتراض‌های آبان ۱۳۹۸، نشان داد که عملکرد این نیرو در سرکوب اعتراض‌ها برای مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی راضی‌کننده نبوده است.

از سوی دیگر، اداره سیاسی سپاه پاسداران در ارزیابی خود از گسترش اعتراض‌های ضدحکومتی در ایران، آن را «جنگ ترکیبی، مجموعه‌ای از جنگ سیاسی، اقتصادی، امنیتی و رسانه‌ای» خواند که کشته شدن مهسا امینی را «در عرض چند ساعت» به «یک چالش امنیتی» برای جمهوری اسلامی تبدیل کرد.

اداره سیاسی سپاه پاسداران در برآورد خود درباره مدت زمان تداوم اعتراض‌های ضدحکومتی و سرکوب آن، از واژه «دیر یا زود» استفاده کرد که از براورد نامشخص این نیرو از تحولات پیش رو خبر می‌دهد.