پاسخ معترضان به نیروهای سرکوبگر: جمعه هم در سراسر کشور به خیابان می‌آییم

معترضان به قتل مهسا امینی و سیاست‌های جمهوری اسلامی برای غروب جمعه هم فراخوان دادند

معترضان به قتل مهسا امینی و سیاست‌های جمهوری اسلامی برای برپایی تظاهرات اعتراضی در غروب جمعه اول مهر نیز فراخوان صادر کردند و مردم را به شرکت در این اعتراضات فراخواندند.

در یکی از فراخوان‌های مختلفی که کاربران شبکه‌های اجتماعی برای حضور مردم در خیابان‌ها منتشر کرده‌اند، نوشته شده است: «برای در هم شکستن زنجیرهای اسارت و نیل به آزادی جمعه اول مهر ماه ساعت پنج عصر به خیابان‌ها باز می‌گردیم.»

مکان این تجمع تمامی خیابان‌ها و میادین اصلی شهرهای ایران عنوان شده است. در فراخوانی دیگر که شهروندان اهل کرمانشاه منتشر کرده‌اند نیز ساعت پنج عصر برای برگزاری تجمع اعلام شده است. این فراخوان‌ها به صورت جداگانه نیز برای بیش از صد شهر در ایران صادر شده و گفته شده است شهروندان این شهرها آماده حضور در خیابان‌های شهر در روز جمعه هستند.

اعتراضات به کشته شدن مهسا امینی تا کنون شش روز است که ادامه دارد. این تجمع‌ها در ابتدا در دو شهر تهران و سقز شروع شد و در روزهای بعد به بیش از بیست شهر رسید. در روزهای اخیر با وجود سرکوب و برخورد خشونتبار نیروهای امنیتی هر روز بر تعداد شهرهای درگیر اعتراضات در ایران اضافه شده است. در دو روز گذشته تعداد شهرهای درگیر اعتراضات به بیش از ۸۰ شهر رسید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنا بر خبرها و ویدیوهای منتشرشده، شهرهای ارومیه، تهران، رشت، منجیل، آمل، سردشت، سمنان، اسلام‌آباد غرب، اردبیل، گنبدکاووس، ورامین، تالش، تنکابن، زرین‌شهر، زاهدان، قشم، دهلران، بابل، نورآباد، سرابله، تبریز، سنندج، نوشهر، مرودشت، مهاباد، همدان، اشنویه، ساوه، شیروان، قائمشهر، گرمسار، بابلسر، لاهیجان، قم، اهواز، کاشان، رودسر، پاوه، کرمان، قوچان، پاکدشت، دهگلان، انزلی، قزوین، ایوان، نور، شاهرود، رباط کریم، قرچک، شهریار، بجنورد، شهرری، قائن، بندر انزلی، مشهد، ملارد، ایلام، یزد، سبزوار، اسفراین، اراک، اصفهان، بوکان، رضوانشهر، اندیشه شهریار، شهرکرد، کاشمر، مبارکه اصفهان و... از جمله شهرهایی بودند که طی روزهای گذشته، صحنه اعتراض‌های سراسری بودند.

پیش از این، گروه‌های حامی حکومت نیز با اعلام فراخوانی اعلام کرده بودند که روز جمعه در تهران تجمع برگزار خواهند کرد.

«شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی» استان تهران در اوج مخالفت گروه بسیاری از دین‌داران با شیوه حکمرانی روحانیون شیعه بر ایران، فراخوان برگزاری راهپیمایی را داد.

محسن محمودی، رئیس این شورا، اعلام کرد این راهپیمایی پس از برگزاری نماز جمعه این هفته تهران و در اعتراض به «حرکات هنجارشکنانه اخیر» برگزار خواهد شد. محمودی از افراد «بصیر و انقلابی» خواست با شرکت در این راهپیمایی «بصیرت مثال‌زدنی و غرورآفرین خویش را به رخ بدخواهان انقلاب اسلامی بکشانند.»

این فراخوان در شرایطی داده شده که در اتفاقی بی‌سابقه گروه‌های بسیاری از دین‌داران در ایران در یک هفته گذشته انتقاد‌های علنی تندی متوجه سیاست‌های سخت‌گیرانه نظام اسلامی علیه مردم کرده‌اند. آنها همسو با مردم ایران از روحانیون شیعه به خاطر تحمیل حجاب اجباری و سبک زندگی اسلامی انتقاد کرده و خواستار پایان دادن به چنین سیاست و رفتاری شده‌اند. این انتقاد علنی و گسترده در تاریخ جمهوری اسلامی بی‌نظیر است به طوری که منجر به بروز شکاف علنی در میان جریانی شده که در ایران به عنوان حامی جمهوری اسلامی شناخته می‌شوند.

بیشتر از