نخستین محموله تجاری از طریق راه‌آهن چین به افغانستان رسید

مسیر انتقال کالاهای تجاری از طریق راه‌آهن چین به افغانستان حدود دو هفته زمان می‌برد

نخستین محموله حاوی ۱۲ کانتینر قطعات وسایط نقلیه از چین به افغانستان رسید - @1TVNewsAF/twitter

نخستین محموله حاوی ۱۲ کانتینر کالای تجاری، روز پنجشنبه ۳۱ شهریور، از طریق دهلیز تجاری جدید که چین را به افغانستان وصل می‌کند، به بندر حیرتان در شمال افغانستان رسید. این محموله حاوی قطعات وسایل نقلیه است که دو هفته قبل از چین بارگیری شده بود.

براساس تفاهمی که میان طالبان و دولت‌های ازبکستان، قرقیزستان و چین در تاشکند به امضا رسید، قرار است از این پس کالاهای تجاری از کاشغر چین به بندر اوش قرقیزستان و از آنجا به ازبکستان و سپس به بندر حیرتان افغانستان برسد. سید قدیم، مسئول راه‌آهن حیرتان، به رسانه‌های محلی افغانستان گفت که علاوه بر راه‌آهن، کالاهای تجاری از طریق دهلیز تجاری جدید با کامیون‌ها نیز به افغانستان می‌رسند. او اظهار داشت که روند انتقال کالاهای تجاری از چین به افغانستان با استفاده از راه‌آهن، دو هفته زمان می‌برد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روابط نزدیک چین با طالبان در یک‌سال گذشته، سبب راه‌اندازی این راه‌آهن شد. این در حالی است که چین برنامه‌های متعددی برای استخراج معادن افغانستان در این مدت داشته است. خان جان الکوزی، عضو هیئت‌مدیره اتاق‌های بازرگانی افغانستان، در جریان امضای تفاهم‌نامه دهلیز تجاری جدید، به رسانه‌ها گفت که این راه‌آهن امکان زیادی برای انتقال مواد معدنی افغانستان به چین فراهم می‌کند. او اشاره کرد که انتقال مواد معدنی ازجمله تالک و سنگ مرمر افغانستان از طریق این راه‌آهن به چین انجام خواهد شد.

پروژه راه‌آهن افغانستان و چین در زمان حکومت جمهوری در سال ۲۰۱۶ آغاز شد. در آن زمان قطارهای حامل کالاهای تجاری از شهر هایمن چین به مقصد قزاقستان حرکت می‌کرد و سپس به ازبکستان و از آنجا به افغانستان می‌رسید.

اما طالبان پس از تصرف افغانستان، در پی ایجاد روابط با کشورهای چین و آسیای مرکزی، دهلیز جدیدی برای انتقال کالاهای تجاری از چین به افغانستان و بالعکس ایجاد کردند. این در حالی است که این گروه در یک‌سال گذشته، برای استخراج و نیز فروش بی‌رویه مواد معدنی همچون زغال سنگ، تالک و سنگ مرمر در افغانستان تلاش جدی کرده است.

بیشتر از اقتصاد