هند و چین خواستار‌ خرید زغال سنگ افغانستان‌اند

در حال حاضر فقط پاکستان از افغانستان زغال سنگ می‌خرد

هم‌زمان با افزایش استخراج زغال‌سنگ از معادن افغانستان، کشورهای بیشتری خواستار خرید این سوخت فسیلی سنتی‌اند. مقام‌های رژیم طالبان می‌گویند هند و چین نیز برای خرید زغال‌سنگ افغانستان، که یکی از مرغوب‌ترین انواع زغال‌سنگ در جهان است، ابراز تمایل کرده‌اند.

مسئولان وزارت معادن و نفت افغانستان گفتند چین و هند خواستار خرید زغال‌سنگ افغانستان‌اند و حکومت افغانستان درصدد است بازار این کالا ‌را گسترش دهد. عصمت‌الله برهان، سخنگوی وزارت معادن و نفت طالبان، به رسانه‌ها گفت که چین و هند درخواست خرید زغال‌سنگ را به این وزارتخانه ارائه داده‌اند. او گفت چین از دولت افغانستان خواسته است تا راه امنی برای صادرات زغال‌سنگ به چین بیابد.

 به گفته برهان، هرچند بدخشان نزدیک‌ترین مسیر صادرات زغال‌سنگ به چین است، بدخشان جاده ترانزیت برای صادرات زغال‌سنگ ندارد. به عقیده سخنگوی وزارت معادن و نفت طالبان، مسیر چابهار برای صادرات زغال‌سنگ افغانستان به کشورهایی مانند هند و چین بهتر است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، مسئولان اتاق بازرگانی و سرمایه‌گذاری افغانستان می‌گویند با افزایش استخراج و صادرات زغال‌سنگ، فرصت‌های شغلی نیز ایجاد می‌شود. خانجان الکوزی، از اعضای هیئت‌مدیره اتاق بارزگانی و سرمایه‌گذاری افغانستان، به رسانه‌ها گفت که اگر استخراج و صادرات زغال‌سنگ به‌درستی مدیریت شود، هزاران فرصت شغلی جدید در افغانستان ایجاد خواهد شد.

طالبان همچنین در نظر دارند یک آزمایشگاه مجهز ایجاد کنند تا کیفیت زغال‌سنگ افغانستان تثبیت و اعتبار جهانی آن تضمین شود. مقام‌های اداره استاندارد افغانستان به شبکه تلویزیونی طلوع نیوز گفتند این آزمایشگاه باعث می‌شود تا کیفیت زغال‌سنگ افغانستان به‌صورت استاندارد تعیین شود، زیرا حکومت قصد دارد زغال‌سنگ افغانستان را به بازار بین‌المللی عرضه کند.

با این حال، به نظر می‌رسد تا رسیدن به مرحله رونق صادرات زغال‌سنگ از افغانستان به کشورهایی مانند هند و چین، راه درازی در پیش باشد. خرید زغال‌سنگ افغانستان برای چین وقتی اقتصادی و به‌صرفه است که از کوتاه‌ترین مسیر از معدن تا کارخانه مصرف‌کننده برسد. هرچند افغانستان با چین مرز مشترک دارد، این مرز مشترک در صعب‌العبورترین منطقه جهان یعنی رشته‌کوه‌های هیمالیا قرار گرفته است. استان بدخشان افغانستان، که با چین هم‌مرز است، جزو مناطق توسعه‌نیافته افغانستان محسوب می‌شود و حتی در پامیر، که به بام دنیا مشهور است، هنوز هیچ‌گونه جاده‌ای ساخته نشده است.

برای هند هم خرید زغال‌سنگ افغانستان به‌صرفه نیست. زیرا با توجه به تنش‌های تاریخی پاکستان و هند، پاکستان اجازه نخواهد داد زغال‌سنگ افغانستان از خاک این کشور به هند ترانزیت شود. تنها مسیر باقی‌مانده بندر چابهار در ایران است که به دلیل مسافت، برای چین و هند اقتصادی نیست.

در حال حاضر، دولت پاکستان نیز واردات زغال‌سنگ از افغانستان را کاهش داده است زیرا طالبان در ماه ژوییه سال جاری، قیمت زغال‌سنگ را ناگهان افزایش دادند. قیمت یک تن زغال‌سنگ که پیش از ژوییه ۸۰ دلار بود به ۲۰۰ دلار افزایش یافت. این افزایش باعث بالا رفتن بهای برق در پاکستان شد. دولت پاکستان از طالبان خواست قیمت زغال‌سنگ را کاهش دهد، اما طالبان همچنان روی قیمت ۲۰۰ دلار پافشاری کردند و آن را تغییر ندادند. پاکستان در حال حاضر به زغال‌سنگ افغانستان به‌شدت نیازمند است زیرا برای تولید سیمان، که این کشور در آن سرمایه‌گذاری هنگفتی کرده و مهم‌ترین کالای صادراتی پاکستان است، به زغال‌سنگ نیاز دارد و افزایش قیمت زغال‌سنگ کارخانه‌های تولید سیمان پاکستان را با مشکل مواجه کرده است.

افغانستان دارای معادن غنی زغال‌سنگ است که در کمربندی بزرگ از شمال تا جنوب غرب این کشور گسترده‌اند. بررسی‌های زمین‌شناسان روس در سال‌های گذشته حاکی از آن بود که مجموع ذخایر زغال‌سنگ افغانستان حدود ۴۰۰ میلیون تن است. اما وزارت معادن و نفت افغانستان در آخرین بررسی به کمک زمین‌شناسان امریکایی اعلام کرد که ۱۱۳ معدن زغال‌سنگ یا مشابه زغال‌سنگ در افغانستان وجود دارد که ۱۸ معدن در مجموع نزدیک به ۸۵۰ میلیون تن زغال‌سنگ در خود جای داده‌اند. اما در حال حاضر، فقط از پنج معدن زغال‌سنگ بهره‌برداری می‌شود، که بزرگ‌ترین آن‌ها معدن زغال‌سنگ «دره صوف» در استان سمنگان در شمال افغانستان است.

بیشتر از اقتصاد