چهارشنبه‌شب مردم معترض در ۸۰ شهر ایران به خیابان‌ها آمدند

مردم ایران در اعتراض به قتل مهسا امینی، اعلام کردند که خواهان پایان حکومت جمهوری اسلامی‌اند

چهارشنبه شب و پس از پایان سخنرانی ابراهیم رئیسی در سازمان ملل، مردم ایران در شهرهای مختلف باز هم به خیابان‌ها آمدند تا خلاف حرف‌های رئیسی را ثابت کنند.

مردم دست‌کم در ۸۰ شهر ایران روز چهارشنبه در اعتراض به قتل مهسا امینی، شعارهای تندی را علیه نظام جمهوری اسلامی و رهبر آن، سید علی خامنه‌ای سر دادند.

بنا بر خبرها و ویدیوهای منتشرشده، شهرهای ارومیه، تهران، رشت، منجیل، آمل، سردشت، سمنان، اسلام‌آباد غرب، اردبیل، گنبدکاووس، ورامین، تالش، تنکابن، زرین‌شهر، زاهدان، قشم، دهلران، بابل، نورآباد، سرابله، تبریز، سنندج، نوشهر، مرودشت، مهاباد، همدان، اشنویه، ساوه، شیروان، قائمشهر، گرمسار، بابلسر، لاهیجان، قم، اهواز، کاشان، رودسر، پاوه، کرمان، قوچان، پاکدشت، دهگلان، انزلی، قزوین، ایوان، نور، شاهرود، رباط کریم، قرچک، شهریار، بجنورد، شهرری، قائن، بندر انزلی، مشهد، ملارد، ایلام، یزد، سبزوار، اسفراین، اراک، اصفهان، بوکان، رضوانشهر، اندیشه شهریار، شهرکرد و... از جمله شهرهایی بودند که چهارشنبه، ۳۰ شهریور، صحنه اعتراض‌های سراسری بودند.

رباط کریم، قرچک و شهریار نیز شب متفاوتی را سپری کردند. ویدیویی از پاکدشت که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد، نشان می‌دهد که نیروهای امنیتی در تلاش برای متفرق کردن معترضان‌اند اما مردم با مقاومت، نیروهای امنیتی را به عقب‌نشینی و ترک محل تجمع وادار می‌کنند. در ملارد، هم شهروندان از تیراندازی ماموران با وینچستر و کلاشنیکف به سمت معترضان خبر دادند. در شهرری نیز صدها نفر از معترضان به فرمانداری این شهر حمله و به سمت آن سنگ پرتاب کردند.

معترضان در رباط کریم چهارشنبه شب به سمت جاده ساوه رفتند و تا ساعاتی این جاده را به کنترل خود درآوردند. ویدیوهای منتشرشده از رباط کریم از پرتاب گسترده گاز اشک‌آور و همچنین تیراندازی به سمت معترضان حکایت دارد.

معترضان در قرچک ورامین نیز پس از تلاش نیروهای امنیتی برای متفرق کردن و سرکوب معترضان با عقب راندن آن‌ها مقابل ساختمان فرمانداری این شهر رفتند و فرمانداری این شهر را برای دقایقی در اختیار گرفتند.

سازمان اطلاعات سپاه در واکنش به ناآرامی‌های جنوب شهر تهران، اطلاعیه‌ای صادر کرد و از دستگیری هفت نفر در رباط کریم خبر داد. بنا بر اعلام سازمان اطلاعات سپاه، «با تلاش پاسداران گمنام امام زمان در سازمان اطلاعات سپاه، یک تبعه خارجی و شش نفر دیگر دستگیر شدند».

سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همچنین مدعی شد که این افراد قصد داشتند با «برنامه‌ریزی در روز‌های آینده  آشوب ایجاد کنند و با کمک عوامل خارجی به آتش کشیدن اموال عمومی و تحریک جوانان و بر هم زدن نظم عمومی شهرستان رباط کریم اقدام کنند». هم‌زمان، وزارت اطلاعات نیز در اطلاعیه‌ای، از دستگیری «لیدر اعتراض‌های قرچک و رباط کریم» خبر داد.

در خیابان پیروزی تهران نیز مردم پس از درگیری با نیروهای امنیتی، موتور یکی از نیروهای بسیج را آتش زدند. در منطقه نازی‌آباد تهران نیز به گفته حاضران، نزدیک به ۵۰۰ نفر از نیروهای امنیتی سه ساعت با معترضان درگیر بودند و در نهایت با ماشین آب‌پاش و پرتاب ممتد گاز اشک‌آور موفق شدند معترضان را متوقف کنند. در یکی از این تجمع‌ها، مردم پس از حمله نیروهای امنیتی به تظاهرات‌کنندگان شعار می‌دادند: «وای به روزی که مسلح شویم!»

میدان ۴۴ نارمک، سعادت‌آباد، تهرانپارس اتوبان باقری، تجریش، صادقیه، زعفرانیه و محله‌های مختلف دیگر نیز چهارشنبه شب شاهد اعتراض‌های مردمی بودند.

خبرگزاری رسمی دولت، ایرنا، در مورد تجمع‌های گسترده در تهران چنین نوشت: «نیروهای انتظامی برخی لیدرهای آشوبگر تجمع‌های امشب را بازداشت کردند.»

در بابل، معترضان پس از دخالت نیروهای امنیتی و تلاش برای سرکوب معترضان، به کلانتری ۱۱ این شهر و فرمانداری حمله کردند. در نتیجه این اتفاق، کلانتری و فرمانداری این شهر به آتش کشیده شد و مردم به ساختمان فرمانداری این شهر وارد شدند. مردم در این شهر بنرها و تابلوهای تبلیغاتی با عکس علی خامنه‌ای را هم به آتش کشیدند. در ویدیوهای منتشرشده از بابل، صدای تیراندازی نیروهای امنیتی به‌وضوح شنیده می‌شد و معترضان با شعار «جمهوری اسلامی نمی‌خوایم»، به اعتراض خود ادامه می‌دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شهر آمل هم شرایط مشابهی داشت. در این شهر نیز مردم پس از تلاش ماموران امنیتی برای سرکوب معترضان با آن‌ها درگیر شدند که در نهایت، نیروهای ضدشورش مجبور شدند عقب نشینی کنند. مردم آمل نیز مقابل فرمانداری این شهر رفتند و با پایین آوردن عکس‌های خمینی و خامنه‌ای، وارد ساختمان فرمانداری شدند.

از بابلسر نیز خبرهایی مبنی بر ورود شهروندان این شهر به فرمانداری به گوش می‌رسد. صدها نفر از مردم بابلسر تا ساعت‌ها کنترل خیابان‌های این شهر را در دست گرفته بودند.

در تبریز هم تظاهرات مردم با دخالت نیروهای امنیتی به خشونت کشیده شد و مردم به سمت ماموران ضدشورش و ماشین‌هایشان سنگ پرتاب کردند تا از منطقه خارج شوند. مردم تبریز پس از آن، برخی بانک‌ها در این شهر را آتش زدند.

در قزوین نیز مردم با نیروهای امنیتی درگیر شدند و با پرتاب سنگ آن‌ها را از محل تجمع دور کردند.

در قشم، نیز در حالی که صدها نفر از شهروندان این شهر در اعتراض‌ها شرکت کرده بودند، نیروهای امنیتی موتورسوار به قصد پراکنده کردن مردم با باتوم به آن‌ها حمله کردند که با مقاومت آنان مجبور شدند از صحنه بگریزند. در ساعات پایانی این تجمع و پس از درگیری‌ها، مردم عکس‌های قاسم سلیمانی در این شهر را پایین آوردند و به ساختمان دادسرای قشم حمله کردند. معترضان با شکستن شیشه‌های این دادسرا و پرتاب سنگ به این ساختمان اعتراض خود را ادامه دادند.

در شهر ایوان از توابع استان ایلام نیز معترضان پس از فراری دادن نیروهای بسیج، چند مرکز دولتی و بانک‌ را آتش زدند.

در منطقه کیانپارس اهواز، زنان روسری‌ها را از سر باز کردند و با شعارهای «زن، زندگی، آزادی» و «مرگ بر دیکتاتور» به اعتراض پرداختند. نیروهای امنیتی نیز با شلیک هوایی و گاز اشک آور تلاش کردند که معترضان را متفرق کنند.

شهر مشهد نیز اعتراض‌های فراوانی را در محله‌های مختلف این شهر شاهد بود. بر اساس اخبار منتشرشده در رسانه‌‎های اجتماعی، مردم مشهد ضمن تسخیر کلانتری احمدآباد، خودروهای سرکوبگران امنیتی را به آتش کشیدند.

سخنگوی اورژانس ایران مدعی شد که در جریان اعتراض‌ها، ۶۱ دستگاه خودرو آمبولانس تخریب شده‌اند. این گفته‌ها در حالی‌ است که در فیلم‌های منتشرشده، مشخص است که نیروهای امنیتی در بسیاری موارد، برای جابه‌جایی نیروهای خود از خودروهای آمبولانس و آتش‌نشانی استفاده می‌کنند.

استانداری قزوین نیز بدون اشاره به تعداد بازداشت‌شدگان، خبر داد که برخی از معترضان دستگیر و با صدور قرار موقت، روانه زندان شده‌اند.

معترضان برای برگزاری تجمع در روز پنجشنبه نیز فراخوان‌هایی را در رسانه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند که بر اساس آن، مردم شهرهای مختلف ایران بار دیگر ساعت ۱۸ به خیابان‌ها خواهند آمد.