انتقاد رئیسی از واکنش‌های جهانی به قتل مهسا امینی

ابراهیم رئیسی مدعی شد نظام‌ جمهوری اسلامی یکی از کارآمدترین سازوکارها را در صیانت از حقوق بشر در جهان دارد

ابراهیم رئیسی در حالی که اعتراضات در ایران به قتل مهسا امینی رو به گسترش است، در سخنرانی خود در روز چهارشنبه ۳۰ شهریور در سازمان ملل متحد، بدون نام بردن از مهسا امینی، از «موضع‌گیری‌های متنوع و متعدد (بین‌المللی) در قبال یک رخداد در حال بررسی در جمهوری اسلامی ایران» انتقاد کرد و در مقابل، غرب را به دلیل نقض حقوق زنان آماج انتقادهای خود قرار داد.

او گفت که استانداردهای دوگانه برخی از دولت‌ها در زمینه حقوق بشر را مهم‌ترین عامل نهادینه شدن نقض حقوق انسان می‌داند.

رئيسی ضمن تکرار برخی شعارها و مواضع کلی نظام جمهوری اسلامی ایران، بر روی موضوع فلسطین، برنامه اتمی حکومت ایران و مسئله حقوق بشر تمرکز کرد.

ابراهیم رئیسی در ابتدای سخنانش مدعی شد نظام جمهوری اسلامی ایران، به‌واسطه الهام گرفتن از باورهای دینی و همچنین قانون اساسی‌اش، توانسته «یکی از کارآمدترین سازوکارها را در صیانت از حقوق بشر» را ایجاد نماید.

رئیس دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران، در این بخش از سخنانش به‌صورت ضمنی به موضوع کشته‌شدن مهسا امینی پرداخت و گفت برخی دولت‌ها در حالی این واقعه را برجسته می‌کنند که درباره نقض حقوق زنان و «قتل ده‌ها زن بی‌پناه» در یک بازه زمانی کوتاه در یکی از کشورهای غربی، سکوت کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ابراهیم رئیسی در ادامه این بخش از صحبت‌هایش گفت: «بالاتر از حقوق بشر، حقوق ملت‌هاست که به‌راحتی توسط قدرت‌های ظالم پایمال می‌شود.»

رئيسی در ادامه صحبت‌های خود در صحن مجمع عمومی سازمان ملل، تصویری از قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، را در دست گرفت و ضمن معرفی او به‌عنوان قهرمان مبارزه با داعش و نجات‌بخش مردم خاورمیانه، وعده داد مقام‌های جمهوری اسلامی ایران به‌دنبال پیگرد کیفری عوامل و آمران کشتن سلیمانی‌اند.

رئیسی در این بخش از صحبت‌های خود گفت باید یک دادگاه بین‌المللی برای محاکمه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، به‌خاطر قتل سلیمانی برگزار شود و حکومت ایران تا رسیدن به نتیجه نهایی، پیگیری‌های خود را ادامه خواهد داد.

در روزی که ابراهیم رئیسی از قاسم سلیمانی در صحن مجمع عمومی سازمان ملل متحد ستایش کرد، معترضان ایرانی در کرمان، شهر زادگاه فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران، پوستر بزرگ او را پایین کشیدند و آتش زدند.

رئيس‌ جمهوری حکومت ایران در بخشی دیگری از صحبت‌های روز چهارشنبه‌اش در نیویورک مدعی شد که در بخش دیگری از سخنان روز چهارشنبه‌اش مدعی شد که نظم سیاسی جهان در حال تغییر است و افکار عمومی جهان در برابر «دوران و نظمی جدید» قرار دارد و از شرایطی که او آن را «جهان کهنه» توصیف کرد دارد عبور می‌کند.

ابراهیم رئيسی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به برنامه اتمی حکومت ایران اشاره کرد و گفت جمهوری اسلامی مسیر خودش را «بدون توافق» هم پیدا کرده و «با قدرت» هم پیش خواهد رفت. به‌گفته رئیس جمهوی حکومت ایران، دولت آمریکا باید تضمین دهد که به‌‌مانند دولت قبلی از توافق هسته‌ای با حکومت ایران خارج نمی‌شود.

همزمان با سخنرانی ابراهیم رئیسی در هفتاد‌و‌هفتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل، جمع بزرگی از مخالفان حکومت ایران در شهر نیویورک تجمع‌های اعتراضی برگزار کردند و ضمن ابراز همراهی و حمایت با اعتراض‌های ضد‌حکومتی در ایران، علیه مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی ایران شعار دادند.