مارشال دوستم رهبران سیاسی افغانستان را به جنگ علیه طالبان فراخواند

دوستم گفت طالبان در حال جابه‌جایی دو میلیون مهاجر بی‌نام‌و‌نشان در شمال افغانستان‌اند

مارشال عبدالرشید دوستم، معاون اول دولت پیشین افغانستان و رهبر حزب جنبش ملی، در مراسمی که به مناسبت یازدهمین سالگرد ترور برهان‌الدین ربانی به‌صورت مجازی برگزار شد، خطاب به رهبران سیاسی غیرپشتون گفت طالبان مردم را به‌طور دسته‌جمعی وادار به ترک خانه‌هایشان و کوچ اجباری می‌کنند و باید پیش از نابودی، علیه این گروه اقدام کرد.

دوستم گفت: «ای ازبک‌ها، ترکمن‌ها، هزاره‌ها و تاجیک‌ها! تاریختان گم می‌شود، فرهنگتان گم می‌شود، شخصیت‌هایتان گم می‌شود. پیش از نابودی اقدام کنیم و دشمنانمان را نابود کنیم.»

دوستم گفت شمار شهدا بی‌شمار است و رهبران سیاسی نیز یکی پس از دیگری در پی توطئه کشته شدند و اکنون چند نفر انگشت‌شمار از جمله خود او باقی مانده‌اند.

دوستم گفت طالبان در شمال افغانستان به بهانه‌های مختلف ساکنان بومی را وادار به ترک خانه‌هایشان و کوچ اجباری می‌کنند و گورستان‌های ازبک‌ها را در جوزجان تخریب می‌کنند.

دوستم از همه رهبران سیاسی و جوانان افغانستان خواست با هم متحد و یک‌دست شوند تا افغانستان یک‌ بار دیگر از سلطه طالبان آزاد شود. در این میان، او کریم خلیلی، رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان، را به دریافت پول و اطاعت از پاکستان متهم کرد و گفت: «مانند استاد کریم خلیلی نکنیم که چهار قِران از پاکستان گرفت و از ترس نتوانست به جلسه ما بیاید. اینگونه رهبران را از کنار خود دور کنیم.»

دوستم در ادامه افزود که همه سران احزاب باید متحد بمانند و دنبال پول و ثروت نروند. او گفت در هماهنگی با احمد مسعود، تلاش می‌کند تا صفوف مبارزه با طالبان را قدرتمند بکند. دوستم از نیروهای جبهه مقاومت ملی که در پنجشیر و اندراب علیه طالبان می‌جنگند ستایش کرد و گفت: «فرزندم یارمحمد با ژنرال‌های حزب جنبش با فرمان احمد مسعود به تاجیکستان رفتند.» دوستم افزود در صورتی که هماهنگی ایجاد شود، بازپس‌گیری شهرستان‌های شمال از طالبان برای نیروهای او آسان است.

او از ملا فاضل مظلوم معاون وزارت دفاع طالبان به‌عنوان «ملا فاضل بدبخت» یاد کرد و گفت او هر روز به شمال می‌رود و ساکنان بومی شمال را اذیت می‌کند.

دوستم در مورد تلاش‌هایش برای سازماندهی جنگ علیه طالبان گفت: «من و احمد مسعود می‌نشینیم و در مورد اوضاع بحث می‌کنیم. یک روزی این بدبخت [ملا فاضل] را به دست مردم شمال می‌سپاریم.» دوستم گفت طالبان و در راس آن ملا فاضل، تلاش می‌کنند دو میلیون مهاجر بی‌نام و نشان را به شمال بیاورند و مردمان بومی را وادار به ترک خانه‌هایشان و کوچ اجباری می‌کنند.

دوستم در بخش دیگری از سخنانش در مورد حضور تروریست‌های خارجی در افغانستان گفت کشورهای آسیای میانه از وجود تروریست‌ها در داخل افغانستان نگران شده‌اند.

دوستم خطاب به کشورهای منطقه و جهان گفت: «شما از جبهه مقاومت ملی و شورای عالی مقاومت ملی حمایت کنید، در ۱۵ روز طالبان را از کوتل سبزک هم دورتر می‌رانیم.»

عبدالرشید دوستم طالبان را «شیطان‌پرست» خطاب کرد و گفت این گروه خانه‌های ازبک‌ها را در جوزجان آتش می‌زنند و به مردم می‌گویند کار جن‌ها بوده است. او افزود: «چرا خانه یک پشتون را در قندهار جن‌ها آتش نمی‌زند؟»

دوستم گفت یک‌ بار دیگر افغانستان از سلطه طالبان آزاد خواهد شد و این‌بار نظام غیرمتمرکز برقرار خواهد شد.

«من و سیاف را می‌خواستند بکشند»

دوستم در سخنانش همچنین به توطئه‌ای اشاره کرد که برای قتل او و عبدالرب رسول سیاف در ترکیه طراحی شده بود. دوستم گفت: «در همین‌جا [ترکیه] قصد جان ما را کردند. همین‌جا [نیروهای] انتحاری‌ را فرستادند و می‌خواستند من و استاد سیاف را شهید کنند.» دوستم افزود که نیروهای امنیتی ترکیه، امنیت محل زندگی او و سیاف را تامین کردند و طرح قتل نیروهای انتحاری‌ خنثی شد.

دوستم توضیح نداد که این نقشه قتل را چه کسی یا چه گروهی طراحی کرده بود.

مسعود خلیلی: به کوه‌ها برگردیم و با شیاطین بجنگیم

مسعود خلیلی، از یاران نزدیک احمدشاه مسعود، قهرمان ملی افغانستان و سفیر سابق افغانستان در اسپانیا، نیز در مراسمی که به مناسبت یازدهمین سالروز ترور برهان‌الدین ربانی، رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان، برگزار شده بود سخنرانی کرد. خلیلی خطاب به رهبران سیاسی افغانستان گفت: «افغانستان در بحرانی‌ترین حالت ممکن قرار گرفته است. زمان آن فرا رسیده است که به کوه‌ها برگردیم و با شیاطین قرن بجنگیم.»

مسعود خلیلی افزود که مردم افغانستان تحت بدترین شکنجه‌ها قرار دارند و باید با اقدام جمعی، طالبان از قدرت دور رانده شوند. او به همه رهبران سیاسی توصیه کرد که راه احمدشاه مسعود و برهان‌الدین ربانی را در پیش بگیرند و یک بار دیگر علیه طالبان اقدام کنند.

برهان‌الدین ربانی از ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۶ که کابل به دست طالبان سقوط کرد، رئیس‌جمهوری افغانستان بود. او در دوره ریاست‌جمهوری حامد کرزی و در سپتامبر ۲۰۱۱، در حالی‌که ریاست شورای عالی صلح افغانستان را برعهده داشت، در خانه‌اش در کابل هدف حمله قرار گرفت و به دست یک عامل انتحاری طالبان کشته شد.