مارشال دوستم: صلحی می‌خواهیم که باعث جنگ داخلی دیگری نشود

معاون پیشین ریاست‌جمهوری افغانستان بار دیگر حمایت خود را از روند صلح و تیم مذاکره‌کننده دولت افغانستان اعلام کرد

«اتحاد و انسجام خود را حفظ کنید و به هیئت طالبان بفهمانید که با قبول یک نظام مردم‌سالار و ساختار انتخاب استاندارها توسط مردم، میزان محبوبیت خود را در آینده به پرسش بگذارند.»-AFP

مارشال عبدالرشید دوستم، معاون اول پیشین ریاست‌جمهوری افغانستان می‌گوید که ما صلحی می‌خواهیم که جنگ کنونی را در کشور خاتمه دهد، نه صلحی که آغازگر یک جنگ داخلی دیگر باشد.

آقای دوستم گفت: «در حال حاضر ما در یک شرایط بسیار حساس قرار داریم. اکنون بیشتر از هر زمان دیگر نیاز است که با پذیرش کامل یکدیگر، کنارهم قرار بگیریم و اجماع بزرگ ملی به وجود بیاوریم؛ بنابراین ما خواهانی صلحی هستیم که جنگ فعلی را تمام کند و باعث جنگ داخلی دیگری نشود.»

مارشال دوستم افزود: «باید در جریان مذاکرات صلح، عوامل محرک جنگ‌های داخلی را تشخیص دهیم و برای ریشه‌کن‌ کردن آن‌ها، با حضور تمام اقوام، اقشار، پیروان مذاهب، زنان و اقلیت‌های کشور، در قالب یک نظام مردم‌سالار، ساختاری با مشارکت سیاسی گسترده را برای نزدیک کردن حکومت و ملت مطرح و بر اجرای آن پافشاری کنیم.»

آقای دوستم همچنین بر اجرای توافقنامه سیاسی بین عبدالله‌عبدالله و غنی تاکید کرد و گفت: «برای رسیدن به صلح پایدار ضروری است که به شرکت واقعی ملت در حکومت کنونی و اجرای کامل توافقنامه سیاسی، توجه کافی داشته باشیم. از بزرگانی که در جریان مذاکرات هر دو تیم انتخاباتی، نقش میانجی را داشتند تقاضا می‌کنم در این زمینه هم نظارت جدی داشته باشند. چون اجرای سریع و کامل توافقنامه سیاسی، اعتماد را در نظام تقویت می‌کند و به وجود آمدن اعتماد و اجماع سیاسی، یگانه وسیله برای موفقیت صلح آبرومند و نجات کشور از حالت موجود است.»

معاون پیشین ریاست‌جمهوری افغانستان بار دیگر حمایت خود را از روند صلح و تیم مذاکره‌کننده دولت افغانستان اعلام کرد و اظهار داشت: «من همواره از آغاز مذاکرات صلح و تلاش‌های متحدانه تیم مذاکره‌کننده‌ جمهوری اسلامی افغانستان حمایت کرده‌ام و پشتیبانی کامل خود را اعلام می‌دارم، زیرا دفاع از جمهوریت و ارزش‌های نظام مردم‌سالار، وظیفه هر یک از ما است. با در نظر داشت این واقعیت، برای دفاع از ارزش‌های این نظام، شب و روز در کنار نیروهای امنیتی قرار داریم و از حکومت می‌خواهم که نسبت به وضعیت ناگوار کنونی و حقوق شهروندان کشور به صورت جدی توجه داشته باشد.»

آقای دوستم در این بیانیه‌ خطاب به اعضای هیئت مذاکره‌کننده افغان گفت: «اتحاد و انسجام خود را حفظ کنید و به هیئت طالبان بفهمانید که با قبول یک نظام مردم‌سالار و ساختار انتخاب استاندارها توسط مردم، میزان محبوبیت خود را در آینده به پرسش بگذارند.»

تنها مارشال دوستم نیست که بر تامین صلح و ثبات دائمی که جنگ را برای همیشه در این کشور پایان دهد، تاکید کرده است. دولتمردان افغانستان، سیاستمداران، اعضای جامعه مدنی، مردم این کشور، کشورهای خارجی دخیل در روند صلح و نهادهای بین‌المللی هم پیش از آغاز نخستین روند مذاکرات صلح بین‌افغانی در دوحه ابراز داشتند که هیئت دو طرف باید بر صلحی توافق کنند که برای همیشه بساط جنگ، کشتار و ویرانی را از افغانستان برچیند و همه مردم بتوانند زیر همین چتر صلح به آرامی و دور از همه ناملایمتی‌های سیاسی زندگی کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رامش حیدری، ساکن کابل در این باره می‌گوید: «ما از روز نخست گفتیم و تاکید داریم که باید صلحی تامین شود که جنگ و کشتار را برای همیشه در سرزمین ما نابود کند و دیگر هیچ بهانه‌ای برای آغاز دوباره جنگ وجود نداشته باشد. هر گروه و حزبی که خواستار قدرت باشد باید از راه قانونی و مدنی به مبارزاتش ادامه دهد، نه اینکه سلاح و کشتار را وسیله دستیابی به قدرت کند و آن را حق خود بدانند. تاکید ما به هیئت افغانی و طالبان این است که باید روی یک صلح جامع و کامل توافق کنند. صلحی که همه مردم افغانستان از آن رضایت داشته باشند و از آن استقبال کنند.»

شریف علی، نیز ساکن کابل است و می‌گوید: «صلحی که در آن از دموکراسی، نظام جمهوریت، نظام مردم‌سالار، آزادی بیان، آزادی جنبش‌ها و حرکت‌ها مدنی، حقوق زنان، اقلیت‌های مذهبی، دستاوردهای چندین ساله نظام و مردم به‌ویژه زنان افغان، یادآوری نشده باشد و از این دستاوردها پاسداری نکند، نه صلح بلکه تشدید جنگ و بدتر از جنگ امروز خواهد بود. آن زمان هیج قدرتی نخواهد توانست وضعیت را کنترل کند و افغانستان و مردم این کشور را به گودالی خواهد انداخت که برگشت از آن ممکن نخواهد بود. ترس ما از گذشته تاکنون همین بوده و هست. حال باید دولت و هیئت طالبان و کشورهای حامی روند صلح، این موضوعات را به شکل جدی مدنظر داشته باشند و بر یک صلح جامع و همه‌شمول به توافق کنند.»