چهار حامی مالی جام جهانی از پرداخت غرامت به کارگران قطری حمایت کردند

قطر با اتهام‌هایی مبنی بر گزارش ندادن مرگ و جراحت کارگران مهاجر در جریان آماده‌سازی میزبانی جام جهانی مواجه است

گزارش‌هایی نیز درباره دستمزدهای پرداخت‌نشده به کارگران وجود دارد - AFP

گروه‌های حقوق بشری از حامیان مالی برگزاری جام جهانی فوتبال در قطر خواستند که از پرداخت غرامت به کارگران مهاجر و خانواده‌هایشان به‌دلیل سوءاستفاده‌هایی که برای آماده‌سازی این مسابقات متحمل شده‌اند، حمایت کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دیده‌بان حقوق بشر، عفو بین‌الملل و سازمان غیرانتفاعی حقوق بشری فیر اسکوئر در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که چهار شرکت از میان ۱۴ حامی مالی جام جهانی، حمایت خود را از پرداخت غرامت به کارگران اعلام کرده‌اند. این چهار شرکت عبارتند از مک‌دونالد، کوکاکولا، آدیداس و محصولات نوشیدنی اِی‌بی‌ این‌بو (AB InBev).

گروه‌های حقوق بشری گفتند که ۱۰ شرکت دیگر هنوز به‌طور علنی از این موضوع حمایت نکرده‌اند یا به درخواست‌ها برای بحث در مورد «سوءاستفاده‌ از کارگران در جریان آماده‌سازی مسابقات جام جهانی» پاسخ نداده‌اند.

شرکت‌های قطر ایرویز، قطر انرژی، کریپتو، وندا، هایسنز، ویوو، هیوندا کیا، ویزا، منیو و بیجو شرکای مالی و حامیانی‌اند که در مورد کارزار پرداخت غرامت به کارگران آسیب‌دیده اظهار نظر نکرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مینکی وردن، مدیر سازمان دیده‌بان حقوق بشر، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که درخواست پرداخت غرامت با این هدف انجام گرفته است که همه افراد بتوانند با شادی و رعایت انصاف شاهد رقابت‌های فوتبال باشند، نه اینکه برای برگزاری چنین مسابقاتی، دزدی بی‌رویه از دستمزد کارگران صورت گیرد و برخوردهایی انجام شود که در بعضی موارد به مرگ آن‌ها منجر شده است.

به گفته مدافعان حقوق بشر، تنها دو ماه مانده به شروع مسابقات جام جهانی قطر، لازم است که حامیان مالی این بازی‌ها از اهرم‌های فشاری که در اختیار دارند برای فشار بر فیفا و کشور قطر به منظور انجام وظایف خود در قبال کارگران استفاده کنند.

قطر با اتهام‌های متعددی مبنی بر گزارش ندادن مرگ و جراحت کارگران مهاجر و فراهم نکردن محیطی برای کاهش شرایط سخت کاری مواجه شده است. گزارش‌هایی نیز درباره دستمزدهای پرداخت‌نشده به کارگران وجود دارد.

حسن الثوادی، دبیر کل کمیته سازماندهی جام جهانی قطر، روز دوشنبه گفت که قطر متعهد شده است ۲۸ میلیون دلار به کارگران مهاجری پرداخت کند که به‌دلیل کار در قطر به ماموران در کشور خود هزینه‌های غیرقانونی پرداخت کرده‌اند. او افزود که دولت این کشور اصلاحات در قوانین کار را به‌سرعت با اقدام‌هایی مانند تعیین حداقل دستمزد و بهبود شرایط کار انجام داده است.

ثوادی همچنین افزود: «ما در کشورمان همیشه مقررات و قوانینی داشتیم که مطابق با استانداردهای بین‌المللی بود، اما شیوه‌های اجرایی و نظارت بر این قوانین در حد استانداردی نبود که به آن افتخار کنیم. ما خیلی زود متوجه شدیم که جام جهانی می‌تواند اصلاح این قوانین را تسریع ببخشد و وسیله‌ای باشد که اصلاحات را زودتر پیش ببریم».

یک نظرسنجی که عفو بین‌الملل در ماه سپتامبر آن را منتشر کرد، نشان داد که ۷۳ درصد از ۱۷ هزار پاسخ‌دهنده، اعلام کردند از تصمیم برای پرداخت غرامت به کارگران مهاجر به‌دلیل نقض حقوقشان «قویا حمایت می‌کنند» یا «تمایل به حمایت» از این تصمیم دارند.

بیشتر از فوتبال