سپنتا: خوش‌بینی برخی کشورها به طالبان به سرخوردگی تبدیل شده است

آنچه در افغانستان می‌گذرد تهدید جدی برای منطقه و جهان است

رنگین دادفر سپنتا، از شرکت‌کنندگان در نشست سه‌روزه افغانستان در وین و مشاور شورای امنیت ملی و وزیر خارجه در دولت‌ حامد کرزی، در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی، گفت یک‌ سال پس از سلطه طالبان بر افغانستان، خوش‌بینی برخی کشورها به بازگشت این گروه به قدرت به سرخوردگی منجر شده است.

سپنتا افزود: «هنوز زمان نیاز است تا همه کشورها متوجه شوند که باید افغانستان را از دایره کوچک منافع خود بیرون بکشند.»

این مقام دولت پیشین افغانستان گفت: «آنچه در افغانستان می‌گذرد تهدید جدی برای منطقه و جهان است.»

سپنتا ضمن ابراز خوش‌بینی در مورد نشست افغانستان در وین، گفت در جریان این سه روز، «صحبت‌های باز، مفید و معطوف به آینده» صورت گرفت و شرکت‌کنندگان به توافق‌هایی اساسی دست یافتند.

سپنتا در ادامه افزود تصمیم شرکت‌کنندگان این است که این نوع نشست‌ها بزرگ‌تر و گسترده‌تر شود و در آینده چنین خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر خارجه دولت حامد کرزی در مورد حضور احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان، در نشست وین گفت: «بحث محوریت در نشست مطرح نبود و همه خواهان همکاری و نزدیکی شدند، اما حضور احمد مسعود، به‌عنوان یک رهبر جوان، در نشست تاثیر مثبت داشت.»

سپنتا در مورد دیدگاه شرکت‌کنندگان نشست سه‌روزه افغانستان درباره مبارزه جبهه مقاومت ملی افغانستان در برابر طالبان، گفت: «جبهه مقاومت ملی افغانستان درگیر مبارزه مسلحانه دفاعی است و این مبارزه مورد حمایت اشتراک‌کنندگان نشست قرار دارد، اما همه ما به تنوع مبارزاتی اعتقاد داریم.»

به گفته او، برخی شرکت‌کنندگان به مبارزات فرهنگی و برخی به مبارزات سیاسی و نظامی معتقدند، اما تمام انواع مبارزه به‌عنوان عناصر نظام مبارزاتی اساس کار نشست سه‌روزه افغانستان در وین بود.

سپنتا تاکید کرد همه شرکت‌کنندگان نشست سه‌روزه افغانستان در مورد مبارزه با طالبان با یکدیگر همسو و همفکرند.

یک‌ سال پس از سلطه طالبان بر افغانستان، مخالفان این گروه به میزبانی انستیتوی اتریش در امور بین‌الملل، در روزهای ۱۵، ۱۶ و ۱۷ سپتامبر در شهر وین گرد هم آمدند و در مورد شیوه‌های مبارزه با طالبان و جست‌و‌جوی راه‌های برون‌رفت از بحران کنونی افغانستان صحبت کردند. علاوه بر چهره‌های مستقلی که در این نشست حضور داشتند، شماری نیز به نمایندگی از اقوام و گروه‌های سیاسی مختلف شرکت کرده بودند.

به گفته شرکت‌کنندگان و برگزارکنندگان این نشست، قرار است دور بعدی گفت‌وگوها چند ماه بعد و با شرکت افراد بیشتری برگزار شود. شرکت‌کنندگان روی ایجاد چارچوبی به نام «روند وین برای افغانستان دموکراتیک» به توافق رسیدند و از این پس، گفت‌وگوها در همین چارچوب صورت می‌گیرد.

ولفگانگ پیتریچ، رئیس موسسه اتریش در امور بین‌الملل، که میزبانی نشست سه‌روزه افغانستان در وین را بر عهده داشت، در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی گفت از ادامه این دست نشست‌ها حمایت می‌کند و دور بعد با حفظ ماهیت باز، دموکراتیک، فراگیر و مشارکتی برگزار خواهد شد.

ولفگانگ پیتریچ در ادامه افزود با گذشت یک‌ سال از سلطه طالبان بر افغانستان، برای همه روشن شد که این گروه حاضر نیستند قدرت را با هیچ‌کس تقسیم کنند و بر همین اساس، نشست سه‌روزه افغانستان در وین شکل گرفت تا افغان‌ها در مورد راهی برای پایان دادن به بحران افغانستان با یکدیگر گفت‌وگو کنند.