سپنتا: سخنان رهبر طالبان دروغ‌های تبلیغ‌شده حامیان آن‌ها را فاش کرد

«کمپین دروغ‌پردازی مبنی بر اینکه طالبان تغییر کرده‌اند را ابتدا زلمی خلیل‌زاد به راه انداخت»

سخنان ملا هیبت‌الله، رهبر طالبان، واکنش‌های زیادی را برانگیخته است-SHAH MARAI / AFP

رنگین دادفر سپنتا، مشاور امنیت و وزیر خارجه افغانستان در زمان حکومت حامد کرزی، روز شنبه ۱۱ تیر، در رشته توییتی به سخنان اخیر ملاهبت‌الله آخوندزاده، رهبر پرده‌نشین طالبان که در گردهمایی طرفداران این گروه در کابل صحبت کرد، واکنش نشان داد و گفت سخنرانی رهبر طالبان بار دیگر دروغ‌های تبلیغ‌شده این گروه و حامیان خارجی آن‌ها را فاش کرد.

ملاهبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، روز جمعه ۱۰ تیر به کابل رفت و در گردهمایی طرفداران طالبان در لویه جرگه صحبت کرد، اما مانند گذشته هیچ عکس و تصویری از او منتشر نشده است.

سپنتا، در یک توییت، دیپلمات‌های بسیاری از کشورهای جهان به‌ویژه زلمی خلیل‌زاد، نماینده پیشین آمریکا برای صلح در افغانستان را به «دروغ‌پردازی» متهم کرد و نوشت این‌ها تبلیغ کردند که طالبان تغییر کرده‌اند.

سپنتا افزود: «بیش از چهار سال دیپلمات‌های خارجی تلاش کردند ما را متقاعد کنند که طالبان تغییر کرده‌اند و به حقوق زنان و آزادی‌های بشری احترام می‌گذارند، اما سخنرانی رهبر طالبان نشان داد که همه ادعاهای حامیان آن‌ها دروغ بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مشاور امنیت ملی دولت پیشین افغانستان افزود: «کمپین دروغ‌پردازی مبنی بر اینکه طالبان تغییر کرده‌اند و به حقوق و آزادی‌ها مردم احترام می‌گذارند، ابتدا توسط زلمی خلیل‌زاد آغاز شد و بعدا نمایندگان سایر کشورهای خارجی مانند روس‌ها، چینی‌ها و اروپایی‌ها به آن پیوستند.»

مشاور دولت پیشین افغانستان گفت سخنرانی رهبر طالبان در نشست علما در کابل نشان داد که این گروه مخالف اصول حاکمیت قانون، آزادی، حقوق بشر، حقوق زنان و همچنین مخالف قوانین بین‌المللی است. او از همه شهروندان افغانستان و مقام‌های سیاسی مخالف این گروه خواست که با هر روش ممکن که در توان دارند برای اصلاح و تغییر طالبان مبارزه کنند.

سخنان مشاور پیشین امنیت ملی افغانستان در مورد طالبان و تاکید او بر مبارزه در برابر این گروه، در حالی است که رهبر طالبان در گردهمایی علما درباره دولت فراگیر، حقوق اساسی زنان، حقوق اقلیت‌ها، آزادی بیان، نظام دموکراتیک برخاسته از رای مردم و احترام به ارزش‌های ملی مردم صحبت نکرد و در یک ساعت سخنرانی که داشت همه را به بیعت با امارت اسلامی فراخواند و هشدار داد که هیچ کسی حق مخالفت در برابر حکومت طالبان را ندارد.

سخنان ملا هیبت‌الله‌، به نگرانی‌های فراوانی در مورد اینکه ممکن است مدارس دخترانه بالاتر از کلاس ششم هرگز باز نشوند و حق کار زنان برای همیشه از آنان گرفته شود، دامن زده است.