مهسا امینی؛ موج محکومیت‌ بین‌المللی و تجمع اعتراضی ایرانیان خارج از کشور

پس از کشته شدن مهسا امینی شعار «زن، زندگی، آزادی» به شعار‌های مخالفان نظام اضافه شد

محکومیت‌های بین‌المللی کشته شدن مهسا امینی در ایران با تجمع ایرانیان معترض و خشمگین در برخی کشور‌های جهان همراه شده است.

صدها نفر از ایرانیان ساکن ونکوور در کانادا برای نشان دادن خشم و اعتراض خود به سیاست‌های مرگبار جمهوری اسلامی در مرکز این شهر تجمع کردند.

«زن، زندگی، آزادی» و «مرگ بر خامنه‌ای» از مهم‌ترین شعار‌های معترضان است.

تعدادی از ایرانیان مقیم تورنتو در کانادا هم در واکنش به کشته‌ شدن مهسا امینی، تجمعی اعتراضی برگزار کردند و برخی از زنان شرکت‌کننده در این تجمع به نشانه اعتراض موهای خود را بریدند.

در نیویورک نیز هم‌زمان با ورود ابراهیم رئیسی به این شهر، ایرانیان ساکن آمریکا نخستین تجمع خود را علیه حضور او در سازمان ملل برگزار کردند.

خودروهای نمایشگر ویدیو که این معترضان آماده کرده‌اند، تصاویری از سرکوب خشونت‌بار اعتراض‌ها در ایران و  مصادیق نقض حقوق بشر را نمایش می‌دهد.

گزارش‌ها همچنین حکایت از آن دارد که ایرانیان ساکن واشینگتن، مقابل دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی در این شهر تجمعی اعتراضی برگزار کردند.

معترضان در این تجمع شعار «گشت ارشاد، گشت کشتار»، «کشتن برای روسری تا کی خاک بر سری»، «از کردستان تا تهران، خونین تمام ایران» و «ننگ ما، ننگ ما، رهبر الدنگ ما» سر دادند.

اصلی‌ترین تجمع ایرانیان ساکن آمریکا قرار است روز چهارشنبه هم‌زمان با سخنرانی ابراهیم رئیسی، مقابل مقر سازمان ملل متحد در نیویورک برگزار شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ابراهیم حامدی، «ابی» هم با انتشار ویدیویی اعلام کرد در این تجمع اعتراضی شرکت خواهد کرد.

پیش از ابی نیز گوگوش، کنسرت شامگاه یکشنبه خود را در شهر فرانکفورت، به مهسا امینی تقدیم کرد و او را «دختر ایران» نامید. گوگوش در ابتدای این کنسرت گفت: «بیش از ۴۰ سال است این گرگ‌ها تمام مهساها را می‌کشند.»

داریوش دیگر خواننده مشهور ایرانی است که از ایرانیان مقیم آمریکا خواست با تجمع مقابل مقر سازمان ملل به جامعه جهانی بگویند که مخالف دولت جمهوری اسلامی‌اند.

در برلین، پایتخت آلمان هم گروهی از ایرانیان خشمگین با برگزاری تجمع اعتراضی علیه مقام‌های جمهوری اسلامی شعار‌های تندی سر دادند و با معترضان در ایران اعلام همبستگی کردند.

در این تجمع نیز گروهی از زنان به نشانه اعتراض مو‌های خود را بریدند.

بر اساس برخی گزارش‌ها، ایرانیان قصد دارند در دیگر شهر‌های بزرگ اروپایی نیز در واکنش به قتل مهسا امینی تجمع اعتراضی برگزار کنند.

اتحادیه اروپا، آمریکا و فرانسه در کنار برخی از نهاد‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر هم به قتل این دختر ۲۲ ساله و نقض سامانمند حقوق بشر در جمهوری اسلامی واکنش نشان دادند‌ و این سیاست را محکوم کردند.

مهسا امینی، دختر ۲۲ ساله اهل سقز بود که چند روز پیش گشت ارشاد در تهران او را به اتهام «بدحجابی» بازداشت کرد و این بازداشت در نهایت با مرگ او همراه شد.

بسیاری از گزارش‌ها حکایت از آن دارد که مرگ او ناشی از ضرب‌وجرح است، اما پلیس مدعی است این دختر بر اثر سکته جان خود را از دست داد.