ماسک به‌منظور تامین اینترنت ماهواره‌ای برای ایران معافیت از تحریم‌ها را درخواست می‌کند

ایلان ماسک در پاسخ به عرفان کسرایی، نویسنده و روزنامه‌نگار علمی گفت که در این زمینه معافیت از تحریم‌ها را درخواست می‌‌کند

ایلان ماسک، بنیانگذار اسپیس‌اکس گفت، برای تامین خدمات ماهواره‌ای استارلینک برای ایران، معافیت از تحریم‌ها را درخواست می‌کند.

ماسک همزمان با دور جدیدی از اعتراض‌های مردمی در ایران در اعتراض به درگذشت مهسا امینی، که با محدودیت و کندی شدید اینترنت همراه است، در بیانیه‌ای در توییتر اعلام کرد که استارلینک درخواست معافیت از تحریم‌های مرتبط با ایران را ارایه خواهد داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مهسا امینی دو ساعت پس از بازداشت گشت ارشاد پس از سکته مغزی و قلبی به کما رفت و روز جمعه درگذشت. خبرگزاری فارس تصاویر سی‌تی‌اسکن «نشانگر شکستگی جمجمه، خون‌ریزی و ادم مغزی» مهسا امینی که پیش‌تر تلویزیون ایران اینترنشنال منتشر کرده بود را تایید کرده است. 

مردم در ساعات اولیه انتشار خبر انتقال مهسا امینی به بیمارستان به نشانه اعتراض‌ به خیابان آمدند و این اعتراض‌ها تا امروز در شهرهای مختلف ادامه دارد.

شماری از معترضان ایرانی در توییتر از ایلان ماسک خواسته بودند که امکان بهره‌مندی از خدمات اینترنت ماهواره‌ای استارلینک را برای مردم ایران فراهم کند. او در پاسخ به عرفان کسرایی، نویسنده و روزنامه‌نگار علمی که خطاب به ماسک نوشته بود: «آیا به لحاظ فنی امکان دارد برای مردم ایران استارلینک را فراهم کنید، در آینده می‌تواند بازی را عوض کند.»؛  نوشت که در این زمینه معافیت از تحریم‌ها را درخواست می‌کند.

نت‌بلاکز، نهاد ناظر بر رصد سرعت اینترنت در جهان اعلام کرده است که همزمان با شدت گرفتن اعتراض‌ها در ایران در روز دوشنبه، اینترنت در مرکز کردستان کاملا مختل شد.

استارلینک پیش‌تر در جریان جنگ اوکراین برای این کشور پوشش ماهواره‌ای استارلینک را فراهم کرده بود.

حکومت جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر از قطع کامل یا کند کردن و محدود کردن اینترنت برای کمک به سرکوب معترضان و منعکس نشدن صدای آنها در جهان استفاده می‌کند.

در جریان اعتراض‌های آبان ۹۸، اینترنت برای دست‌کم پنج روز به طور کامل قطع شد و در این روزها به گزارش رویترز دست‌کم هزار و ۵۰۰ معترض در نتیجه سرکوب خشن نیروهای امنیتی و با شلیک مستقیم به سر و سینه به قتل رسیدند.

بیشتر از تکنولوژی