رئیسی: زنان ایرانی به صورت خودجوش حجاب دارند

رئیس دولت ایران ادعا کرد که در جمهوری اسلامی ایران کسی به زندگی خصوصی مردم کاری ندارد

درست در روزهایی که جامعه ایران به دلیل مرگ مهسا امینی، مخالفت با حجاب اجباری و طرحی موسوم به گشت ارشاد را از سر گرفته است، گفت‌وگوی رئیس جمهوری ایران با شبکه سی‌بی‌اس آمریکا منتشر شد که در آن ادعا کرد رعایت حجاب، خواست خود مردم است.

بر اساس متن این گفت‌وگو که روز دوشنبه، ۲۸ شهریور (۱۹ سپتامبر) در پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری قرار گرفت، ابراهیم رئیسی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «آیا محدودیت‌ها نسبت به زنان تشدید شده و آن‌ها تحت فشار قرار گرفته‌اند؟» گفت: «اینجا کسی نسبت به زندگی خصوصی مردم کاری ندارد و به هیچ عنوان تعرضی نسبت به زندگی خصوصی افراد ندارند.»

او در ادامه گفت: «در مسائل اجتماعی مردم خودشان رعایت می‌کنند، یعنی می‌دانند قانونی وجود دارد و به این قانون پایبندند. اگر در مواردی هم خلاف قانون دیده شود، تاکید شده که به هیچ عنوان کسی حق ندارد که برخوردهای فراقانونی و خلاف مقررات داشته باشد.»

ابراهیم رئیسی همچنین تاکید کرد: «مردم مسلمان و زنان و دختران ما اخلاق و روحیه بسیار ریشه‌دار، تمدنی و فرهنگی دارند که این هم مربوط به امسال و پارسال و ۴۰ سال قبل و ۱۰۰ سال قبل نیست. در واقع می‌شود گفت صدها سال مردم این مرز و بوم با حجاب، عفت، و با رعایت حریم‌های لازم زندگی کرده‌اند. شما اگر تاریخ ملت ایران را درست مطالعه کنید، می‌بینید که سال‌ها و قرن‌ها زنان ما با اخلاق عفیفانه زندگی کرده‌اند. الان هم این روحیه را مردم عزیز ما و زنان و دختران ما دارند و خودشان همواره به عنوان یک امر خودجوش آن را رعایت می‌کنند. اصلا کسی به آن‌ها یاد نداده و تکلیف شخصی هم نکرده، بلکه خودشان را مقید می‌دانند. این باورهای مردم است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

انتشار این گفته‌ها با واکنش گسترده کاربران فضای مجازی همراه شد و کاربران با هشتگ‌های مرتبط با «مهسا امینی» گفته‌های ابراهیم رئیسی را زیر سوال بردند.

مهسا (ژینا) امینی، زن ۲۲ ساله اهل سقز که برای سفری به تهران آمده بود، عصر روز سه‌شنبه ۲۲ شهریور به دست ماموران گشت ارشاد به بازداشتگاه وزرا فرستاده شد، از آنجا به بیمارستان منتقل شد، و روز جمعه ۲۵ شهریور جان باخت.

مرگ او واکنش‌های گسترده بین‌المللی و خشم عمومی مردم را در پی داشت. طی روزهای شنبه و یکشنبه در شهرهای سنندج، سقز، تهران، رشت، شیراز، مشهد، و گوهردشت تجمع‌های اعتراضی برگزار شد و نیروهای امنیتی تعدادی را دستگیر و شماری را مجروح کردند. در پی فراخوان احزاب سیاسی و مدنی نیز روز دوشنبه، ۲۸ شهریور، کسبه و بازاریان شهرهای کردستان، کسب‌وکار خود را تعطیل کردند و به اعتصاب عمومی در اعتراض به قتل مهسا پیوستند.

درحالی‌که مقام‌های حکومت ایران هرگونه ضرب و شتم مهسا امینی را هنگام بازداشت، تکذیب‌ کرده‌اند، تصاویری که از سی‌تی‌اسکن سر او منتشر شد و برخی دیگر از گفته‌های شاهدان، از این حکایت دارد که او مورد ضرب و شتم قرار گرفته و جمجمه او در اثر عوارض ناشی از ضربه، شکسته بوده است.