دفاع نمایندگان مجلس از گشت ارشاد: هزاران زن را به وزرا بردند، فقط یک نفر مُرد

نماینده میناب اعتراض گسترده مردم به مرگ مهسا امینی را «فضاسازی ضدانقلاب» دانست

حسین جلالی، رئیس سابق دفتر محمدتقی مصباح یزدی و نماینده فعلی رفسنجان در مجلس شورای اسلامی، با دفاع از برخورد گشت‌های ارشاد با زنان، مرگ مهسا امینی را در برابر اجرای حجاب اسلامی بی‌اهمیت توصیف کرد. حسین رئیسی، نماینده میناب، نیز اعتراض گسترده مردم به مرگ مهسا امینی را «فضاسازی ضدانقلاب» خواند و گفت: «پلیس به وظیفه قانونی خود عمل کرد.»

جلالی گفت: «هزاران نفر برای ارشاد و هدایت توسط گشت ارشاد به بازداشتگاه وزرا برده شده‌اند، یک نفر هم در این بین، بیمار بوده که فوت کرده است. نمی‌شود که بی‌قانونی باشد، وقتی قانونی در نظر گرفته می‌شود، باید اجرا شود و نیروی انتظامی هم قانون را اجرا کرده است.»

 این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «افراد زیادی روی منبر‌های مختلف صحبت و مردم را ارشاد و هدایت می‌کنند»، گفت: «یک فرد ممکن است کسالت داشته باشد و پشت فرمان خودرو سکته کند، یک فرد هم ممکن است در کلاس ارشاد سکته کند، یک فرد ممکن است در منزل یا بیمارستان سکته کند، یک فرد هم که مثلا بیماری قلبی داشته، به مقر پلیس برای شرکت در کلاس ارشاد برده می‌شود که در آن‌جا سکته می‌کند. نیروی انتظامی در این باره باید چه کار کند؟ آیا نباید قانونی که برای حجاب در نظر گرفته‌اند را اجرا کند؟»

اظهارات نماینده رفسنجان در حالی است که امجد امینی، پدر مهسا امینی، ادعای مقام‌های حکومتی درباره بیماری فرزندش را «دروغ» خواند و گفت: «من قسم می‌خورم که دختر من را از بین بردند. چون خیلی از دخترهایی که همراه مهسا در داخل(بازداشتگاه وزرا)  بودند، با من تماس گرفتند و گفتند که او را زده‌اند. من از این بابت مطمئنم.»

حسین جلالی، نماینده مجلس شورای اسلامی، از اینکه مرگ مهسا امینی «دستاوردهای جمهوری اسلامی» را تحت‌الشعاع قرار داده است، ابراز ناراحتی کرد. او گفت: «عده‌ای در آن سوی مرز‌ها و عده دیگری در داخل، پیروزی مراسم بزرگ اربعین و پیروزی بزرگی که در شانگهای به دست آورده‌ایم را تحت‌الشعاع قرار داده‌اند که یک نفر(مهسا امینی) فوت کرده است.»

رئیس سابق دفتر محمدتقی مصباح یزدی و نماینده فعلی رفسنجان، اعتراض به مرگ مهسا امینی را پس از بازداشت او به دست گشت ارشاد، «بازی در زمین دشمن» خواند و گفت: «‌نیروی انتظامی مقصر نیست و قانون را اجرا کرده است»، و  افزود که «نباید ابزار دست دشمن شد.»

حسین رئیسی، یکی دیگر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی است که از اقدام گشت ارشاد در بازداشت منجر به مرگ مهسا امینی دفاع کرد، و گفت: «در این ماجرا پلیس به وظیفه قانونی خود عمل کرده و می‌کند.»

نماینده میناب در مجلس شورای اسلامی اعتراض گسترده مردم به مرگ مهسا امینی را «فضاسازی ضدانقلاب» خواند.

این نماینده مجلس افزود: «ضدانقلاب به دنبال حقیقت نیست، بلکه به دنبال سوءاستفاده از مسائل و موضوعات مختلف است و در مورد مهسا امینی هم وضع به همین ترتیب است و دشمن و رسانه‌های معاند و ضدانقلاب و ایادی آن‌ها در صددند تا با مستمسک قرار دادن این موضوع، به فضاسازی علیه نظام بپردازند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محسن پیرهادی، یکی از ۳۰ نماینده‌ تهران در مجلس شورای اسلامی، از معدود نمایندگانی است که پس از اقدام گشت ارشاد در بازداشت منجر به مرگ مهسا امینی، با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرده است که «اعمال قانون، شناسایی و برخورد با بستر بروز چنین اتفاقات پردامنه و هزینه‌ساز، امری ضروری و غیرقابل اغماض است».

با این حال، پیرهادی واژه «فوت» را برای مرگ مهسا امینی در بازداشتگاه گشت ارشاد فراجا به‌کار برد و افزود: «پیگیری این ضایعه نباید محدود و معطوف به آخرین حلقه زنجیره، یعنی نیروی انتظامی باشد، بلکه باید ریشه‌ها و ارکان این مسئله موشکافی شود.»

بهزاد رحیمی، نماینده سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی، نظر خود را درباره مرگ مهسا امینی ابراز نکرد، اما گفت که انتظار خانواده مهسا امینی روشن ‌شدن ابعاد قضیه است و هر چند دخترشان برنمی‌گردد، می‌خواهند که اگر در این قضیه برخورد خشنی صورت گرفته است، مشخص شود، و همچنین روشن شود که چه کسانی مقصر بودند.

رحیمی همزمان با دومین روز اعتراضات مردم سقز به مرگ مهسا امینی، تایید کرد که  اینترنت تلفن همراه در این شهر قطع شده است.

نماینده سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی همزمان گفت: «روز شنبه بعد از خاکسپاری مهسا امینی، یکی دو ساعت اتفاقاتی در سقز به وجود آمد، اما بعد از آن اوضاع کاملا کنترل و آرام شد و الان شهر در حالت عادی است.»

از سوی دیگر، جلال رشیدی کوچی، نماینده کنونی مجلس شورای اسلامی، از  فعالیت «کمیته حقیقت‌یاب مجلس برای بررسی مرگ مهسا امینی در گشت ارشاد» خبر داد.

رشیدی کوچی وعده داد که «علت مرگ مهسا امینی، چه در اثر ضرب و شتم و چه در اثر سکته باشد، مورد بررسی دقیق قرار می‌گیرد» و گزارش آن از سوی مجلس ارائه خواهد شد.

همزمان، غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، گفت: «احساسات مردم به شدت جریحه‌دار شده و اکنون با حجم زیادی از مردم ناراحت و عصبانی روبه‌رو هستیم که با وجود توجیهات دستگاه‌های دولتی مثل صدا و سیما و دیگر رسانه‌های حکومتی، مردم اقناع نشده‌اند.»

جعفرزاده افزود: «اگر مقام‌های حکومت باید بگویند فلان مامور تندروی کرده یا از روی میل شخصی، کار را جلو برده و موجبات این حادثه تلخ شده است، به نفع کشور است، چون در این صورت مردم حس می‌کنند حکومت اشتباه را پذیرفته است.»

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی به مقام‌های جمهوری اسلامی ایران هشدار داد که اگر مسیر توجیه را در پیش گیرند، خشم‌ مردم بیشتر می‌شود.