گسترش اعتراض‌ها از سقز به سنندج؛ افزایش فراخوان اعتصاب عمومی در روز دوشنبه

فضای شهر سقز همچنان امنیتی است و نیروهای یگان ویژه به شکل گسترده در میدان‌ها و خیابانهای مرکزی این شهر مستقر شده‌اند

در حالی‌که شمار مجروحان در اثر شلیک نیروهای امنیتی به سوی مردم معترض سقز به ۱۷ نفر افزایش یافته است، مردم سنندج غروب روز شنبه در اعتراض به بازداشت و مرگ مهسا امینی به دست نیروهای گشت ارشاد، به خیابان آمدند. در همین حال، فراخوان‌های «اعتصاب عمومی روز دوشنبه در کردستان و دیگر مناطق ایران» رو به افزایش است.

صدها تن از مردم شهر سنندج غروب روز شنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۱، در اعتراض به بازداشت و مرگ مهسا امینی به دست نیروهای گشت ارشاد، به خیابان‌ آمدند و در مناطق مرکزی این شهر از جمله در اطراف میدان آزادی به سر دادن شعارهای اعتراضی پرداختند.

مردم سنندج در جریان تظاهرات خود شعار «سقز تنها نیست، سنندج حامی سقز است» از اعتراض مردم سقز در جریان خاکسپاری مهسا امینی حمایت کردند.

نیروهای امنیتی و یگان ویژه در چند منطقه از شهر سنندج به سوی مردم معترض هجوم بردند و به سمت آن‌ها گاز‌ اشک آور شلیک کردند. همچنین منابع آگاه محلی گزارش دادند که نیروهای امنیتی شماری از مردم معترض را در سنندج بازداشت کردند.

هم‌زمان با اعزام گسترده نیروهای یگان ویژه به خیابان‌های مرکزی شهر سنندج، این نیروها با باتوم مردم معترض را مورد ضرب و جرح قرار دادند و شماری از معترضان را بازداشت کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر، گزارش‌ها از سقز حاکی است که شمار مجروحان در اثر شلیک نیروهای امنیتی و یگان ویژه به سمت عزاداران و معترضان به قتل مهسا امینی به ۱۷ تن رسیده است و حال دو نفر از مجروحان وخیم گزارش شده است.

نیروهای امنیتی برای متفرق کردن مردم معترض سقز، آن‌ها را مورد ضرب‌وشتم قرار داده‌ و علاوه بر پرتاب گاز اشک‌آور، اقدام به شلیک مستقیم به سوی مردم معترض کردند.

نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی و یگان‌های ویژه در حالی این اعتراض‌ها را به خشونت کشاندند که هزاران نفر از مردم معترض سقز پس از به خاکسپاری پیکر مهسا امینی، مقابل ساختمان فرمانداری این شهر تجمع کردند و شعارهایی علیه علی خامنه‌ای سر دادند.

در جریان اعتراض‌های سقز مردم معترض همچنین شعار «مرگ بر دیکتاتور»، «ننگ ما ننگ ما رهبر الدنگ ما» و «زن، زندگی، آزادی»، «شهید نمی‌میرد» و «‌قتل به خاطر روسری، تا کی چنین خاک بر سری» سر دادند.

فضای شهر سقز همچنان امنیتی است و نیروهای یگان ویژه به شکل گسترده در میدان‌ها و خیابانی مرکزی این شهر مستقر شده‌اند.

مرکز همکاری احزاب کردستان ایران در فراخوانی خطاب به مردم، احزاب سیاسی ایران و کردستان و سازمان‌های جامعه مدنی خواهان اعتصاب عمومی در روز دوشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۱، در اعتراض به بازداشت و مرگ مهسا امینی به دست نیروهای گشت ارشاد فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی شد.

در این فراخوان با اشاره به اینکه «مهسا(ژینا) امینی دختر جوان کُرد که چند روز قبل در تهران بر اثر ضرب و شتم نیروهای سرکوبگر رژیم جمهوری اسلامی و گشت ارشاد، به کُما رفته بود، روز جمعه ۲۵ شهریور بر اثر جراحات وارده جانش را از دست داد»، آمده است که «هفتە قبل نیز شلیر رسولی در شهر مریوان در یورش یکی از مزدوران رژیم بە قصد تجاوز» جان خود را از دست داد.

مرکز همکاری احزاب کردستان ایران در ادامه افزود: «در اعتراض به قتل دولتی زنان در کردستان که مدام رو بە افزایش است، مردم مبارز کردستان را فرا می‌خوانیم که در اعتراض بە سیاست‌های ضدبشری رژیم اسلامی و به‌ویژە قتل زنان و قتل‌های اخیر، روز دوشنبه ۲۸ شهریور، اعتصابی عمومی و باشکوه و متحدانەای را با بستن مغازەها و بازار و نرفتن به سرکار و تعطیلی ادارات و مدارس برپا کنند.»

در این فراخوان، مرکز همکاری احزاب کردستان ایران، همچنین خطاب به همه احزاب سیاسی ایران و کردستان و سازمان‌های جامعه مدنی و فعالان حقوق بشری تاکید کرد: «برای حمایت از این فراخوان و اعتصاب عمومی برخیزند، تا با اتحاد و همبستگی جمهوری اسلامی را از تداوم جنایات شوم و سیاست و دشمنی بە‌ویژە با زنان باز داشتە و بە شکست و رسوایی بکشانیم.»

از سوی دیگر، سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، در بیانیه‌ای، مرگ مهسا امینی حین بازداشت را «جنایت آشکار» خواند و تاکید کرد که «این قتل فجیع موجب خشم و‌ انزجار عمیق مردم در سراسر کشور» شده است.

در بیانیه سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران آمده است که این سندیکا این جنایت آشکار و بی‌شرمانه را قویا محکوم‌ می‌کند و خواهان پیگرد، محاکمه علنی و‌ مجازات کلیه مسببین به قتل رسیدن مهسا امینی است.

این سندیکا با تاکید بر اینکه گشت ارشاد از نیروهای سرکوب جمهوری اسلامی است، افزود که این نیروهای سرکوب روزی دختران و زنان و‌ جوانان را در خیابان‌ها و بازداشتگاه‌های خود آزار و شکنجه می‌دهند، روز دیگر، به سمت خانواده‌های نگران گاز اشک‌آور پرتاب می‌کنند و به تجمع‌های عدالت‌طلبانه یورش می‌برند، کارگر، ‌معلم، بازنشسته و دانشجوی معترض و‌ خانواده‌هایشان را بازداشت و‌ احکام طولانی مدت زندان برایشان صادر می‌کنند.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران اضافه کرد که تمامی نیروهای سرکوب و سران جمهوری اسلامی باید پاسخگوی جنایات و اعمال سرکوبگرانه خود باشند.

این سندیکا در ادامه با بیان اینکه مدافع قاطع برابری زن و‌ مرد و مخالف تحمیل هرگونه حجاب اجباری و بی‌عدالتی و تبعیض علیه زنان و‌ مردم تحت ستم در ایران است، افزود: «در مقابل این ظلم‌ و‌ ستم‌ باید با صدای هر چه رساتر اعتراض کنیم و‌ خواهان عدالت و‌ دادخواهی برای مهسا (ژینا) امینی و‌ تمامی دیگر قربانیان سیاست‌های زن‌ستیز، تبعیض‌آمیز و‌ جنایتکارانه‌ای شویم که توسط ارگان‌های مختلف و‌ متعدد اجرا می‌شود.»

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران همچنین در بیانیه خود تاکید کرد که خود را در خشم و ‌اعتراض به حق مردم سقز و سراسر کشور شریک می‌داند.

مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان نیز در بیانیه‌ای با تاکید بر اینکه «باز هم کارگزاران خشونت‌طلب با اتکا به قوانین زن‌ستیزانه و تفکر متحجرانه خویش فاجعه آفریدند»، افزود: «مهسا(ژینا) امینی یکی از بی‌شمار قربانیان خشونت سازمان‌یافته است، خشونت‌هایی که عمدتا متوجه زنان بی‌پناه هم‌وطن است و در همه جای ایران از خانه گرفته تا مدرسه، دانشگاه و جامعه، علیه زنان اعمال می‌شود.»

در این بیانیه، مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان ضمن اعلام همدردی با خانواده مهسا امینی، مردم کُرد و ملت ایران و محکوم کردن «جنایت هولناکی» که به مرگ این دختر ۲۲ ساله منجر شد، خواستار تغییرات بنیادی در قوانین زن‌ستیزانه مبتنی بر تبعیض ساختاری و «مجازات آمران و عاملان این جنایت» شد.