نانسی پلوسی حمله آذربایجان به ارمنستان را محکوم کرد

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در شرایطی به یروان سفر کرد که روسیه اصلی‌ترین متحد نظامی ارمنستان است

پلوسی سفر خود به ارمنستان را تلاشی برای تقویت حمایت از «دموکراسی» اعلام کرد- AFP

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، با سفر به ارمنستان، حملات مرزی آذربایجان به این کشور را «غیرقانونی» دانست و آن را به‌شدت محکوم کرد. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، پلوسی سفر خود به ارمنستان را تلاشی برای تقویت حمایت از «دموکراسی» اعلام کرد. 

او که روز یکشنبه، ۲۷ شهریورماه، در شهر باستانی یروان سخنرانی می‌کرد، گفت که سفرش پس از «حملات غیرقانونی و مرگبار آذربایجان به ارمنستان» اهمیت زیادی دارد.

به گفته او، حملات آذربایجان منجر به درگیری‌های مرزی شد که در آن بیش از ۲۰۰ نفر کشته شدند.

پلوسی در کنار آلن سیمونیان، رئیس مجلس ارمنستان، گفت: «ما شدیدا آن حملات را محکوم می‌کنیم.» سیمونیان هفته گذشته از پاسخ ائتلاف نظامی به رهبری روسیه هنگام درخواست کمک یروان ابراز ناخرسندی کرده بود.

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا که ماه گذشته با سفر به تایوان خشم چین را برانگیخت، در سفر جدید خود تاکید کرد واضح است که درگیری‌های مرزی ازسوی آذربایجان آغاز شده است و باید زمان‌بندی این درگیری روشن شود.

آذربایجان هنوز به اظهارات پلوسی پاسخ نداده است. چنین اظهارنظر قطعی فراتر از آن چیزی است که وزارت خارجه ایالات متحده تاکنون مطرح کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، پیش از این درباره درگیری‌ میان ارمنستان و آذربایجان ابراز نگرانی کرده و خواستار آرامش شده بود، اما هیچ‌کدام از طرف‌ها را سرزنش نکرده بود.

ارمنستان می‌گوید آذربایجان کمی پس از نیمه شب ۱۳ سپتامبر دست‌کم شش شهرک ارامنه را در داخل مرز گلوله‌باران کرد و با هواپیماهای بدون سرنشین و تفنگ‌های کالیبر بزرگ به زیرساخت‌های غیرنظامی و نظامی آن کشور حمله کرد. یروان مدعی شده که این حمله یک تجاوز بی‌دلیل بوده است.

آذربایجان با حمایت ترکیه این ادعاها را رد می‌کند. باکو می‌گوید یگان‌های خرابکار ارمنی سعی کردند مواضع آذربایجان را مین‌گذاری کنند و باعث شدند سربازان به آن‌ها پاسخ دهند. در مقابل،‌ ارمنستان این روایت را اطلاعات نادرست طرف آذربایجانی می‌داند.

روسیه که بارها سفر پلوسی به تایوان را محکوم کرده است، قفقاز را حوزه نفوذ خود می‌داند و مداخله آمریکا در این منطقه را محکوم می‌کند. با این حال، مسکو در حال حاضر درگیر جنگ در اوکراین است که بزرگ‌ترین رویارویی با غرب از زمان اوج جنگ سرد دانسته می‌شود.

روسیه اصلی‌ترین متحد نظامی ارمنستان است. این کشور یک پایگاه نظامی در شمال ارمنستان دارد و دارای نیروهای حافظ صلح در امتداد خط تماس در قره‌باغ کوهستانی است که ارمنستان و آذربایجان بر سر آن در سال ۲۰۲۰ جنگیدند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، روز جمعه گفت که مسکو برای میانجیگری در این مناقشه توانایی دارد. آخرین درگیری این دو کشور نیز پس از آتش‌بس با میانجیگری روسیه پایان یافت.

پس از درخواست کمک ارمنستان، سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) که یک اتحاد نظامی به رهبری روسیه شامل جمهوری‌های شوروی سابق از جمله ارمنستان است، روز سه‌شنبه تصمیم به اعزام یک مامور نظارتی گرفت.

رئیس پارلمان ارمنستان می‌گوید از این پاسخ ناراضی است و سازمان پیمان امنیت جمعی را به تپانچه‌ای تشبیه کرد که گلوله‌ای شلیک نمی‌کند. در چنین شرایطی، فرانک پالونه، نماینده مجلس آمریکا که در این سفر همراه پلوسی است، گفت که ایالات متحده می‌خواهد هر کاری که می‌تواند برای حمایت بیشتر از امنیت ارمنستان انجام دهد.

پلوسی همچنین در سفر خود اعلام کرد که واشنگتن می‌خواهد به ارمنستان در آنچه مبارزه جهانی بین دموکراسی و خودکامگی خوانده می‌شود، کمک کند.

او تاکید کرد: «مهم است که ارمنستان از روسیه ناامید شده است. خواهیم دید که در آینده چه اتفاقی می‌افتد.»

بیشتر از جهان