ایران با بحران کمبود پرستار روبه‌روست

وزارت بهداشت مدعی‌ است ده سال طول می‌کشد که کمبود این نیروها جبران شود

استاندارد پرستار به ازای هر تخت ۱/۸ پیش بینی شده است در حالی‌که در کشور ما ۹۵/. هست - KOOSHA MAHSHID FALAHI / MIZAN NEWS AGENCY / AFP

عباس عبادی، معاون وزارت بهداشت، خبر از بحران کمبود پرستار در بیمارستان‌های ایران داد.

معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: «استاندارد پرستار به ازای هر تخت ۱/۸ پیش بینی شده است در حالی‌که در کشور ما ۹۵/. هست و در برخی از استان‌های کم برخوردار این عدد بین ۶/. تا ۱/۲ است.»

عباس عبادی در مورد این کمبود نیروها گفت: «متاسفانه بسیاری از معاونان بهداشت و درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور از نبود نیرو‌های تخصصی در حوزه پرستاری گلایه‌مند هستند و در دولت سیزدهم می‌خواهیم که با استفاده از ظرفیت پرستاران در حوزه پیشگیری، درمان و توانبخشی بهترین اثربخشی ممکن را شاهد باشیم.»

پیش از این سازمان نظام پرستاری اعلام کرده بود که حداقل ۱۰۰ هزار پرستار در کادر درمان کمبود نیرو وجود دارد. محمد میرزابیگی، رئیس سازمان نظام پرستاری یکی از مقصران اصلی این اتفاق را وزارت بهداشت دانست.

او گفت: «تاکنون از ۱۷ هزار پرستاری که طرحشان همزمان با شیوع کرونا شد و طرح خود را برای کمک به کشور در دوره کرونا تمدید کردند؛ حدود ده هزار نفر خانه‌نشین شده اند که بزرگ‌ترین بداخلاقی نظام سلامت است.»

میرزابیگی در مورد لزوم تعیین تکلیف این هفده هزار نیرو گفت: «باید توجه کنیم که بیشتر آن‌ها متاهل هستند و نباید خانه‌نشین شوند. برای این بحث نیز دو هفته مهلت ارائه راهکار داریم.»

عباس عبادی هجدهم شهریور در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان در مورد برنامه‌های دولت برای تامین این کمبود نیرو گفته بود: «باید بخش‌های خارج از وزارت بهداشت که مسئولیت اختصاص جذب پرستار یا کارکنان دولت را دارند با نگاه حاکمیتی به حوزه سلامت نگاه کنند، زیرا اگر سالیانه اگر ۲۰ هزار پرستار توان جذب داشته باشیم، کمبود ۱۰۰ هزار نفری می‌تواند تا ۵ تا ۱۰ سال دیگر طول بکشد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او با اشاره به اینکه حداقل سالانه ۱۰ هزار پرستار باید در دانشگاه های علوم پزشکی جذب شوند، گفت: «ده سال طول می‌کشد تا ما به استاندارد یک و هشت دهم برسیم، متاسفانه یک قاعده غیر منصفانه و تبعیض آمیزی در سازمان‌های دیگر به غیر از وزارت بهداشت هم نیز حاکم است که در یک شیفت کاری برای یک کار و با تعداد بیمار و شرح وظایف واحد ممکن است چند نمونه همکار داشته باشیم که با روابط استخدامی متفاوت باشند.»

بر اساس اعلام مسئولان ایرانی در دو سه سال اخیر و با شیوع بیماری کرونا حدود پنج هزار نفر از کادر درمان اقدام به مهاجرت کرده‌اند. اتفاقی که باعث کاهش کیفیت خدمات درمانی شده است. آمریکا، کانادا و کشورهای اروپایی بیشترین مهاجر پزشک از ایران را پذیرفته‌اند و پس از شروع جنگ اوکراین، کشورهای امارات و عمان نیز به یکی از جدی ترین مقصدهای پزشکان ایرانی تبدیل شدند.

کاهش درآمد با توجه به کاهش ارزش ریال و همچنین تورم بی سابقه در ایران یکی از عوامل جدی مهاجرت در ایران بدل شده است. این در حالی ست که کادر درمان و پرستاران با مشکل عدم استخدام از سوی بیمارستان‌ها و وزارت بهداشت روبرو هستند.

 قراردادهای موقت و عدم استخدام عاملی ست که باعث شده است پرستاران چندین بار اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی در محیط بیمارستان‌ها کرده و دست از کار بکشند. طی ماه‌های گذشته ویدئوهای بسیاری از سوی پرستاران منتشر شده بود که نشان از تجمع و اعتراض این صنف در شهرهای مختلف داشت.

تیر ماه گذشته کارکنان و پرستاران در بیمارستان و زایشگاه پاستور مشهد،‌ در اعتراض به کاهش قابل ملاحظه حقوق‌شان به بهانه مالیات که آن را غیرقانونی می‌دانستند، دست به تحصن و تجمع زدند و خواستار استعفای مدیر این بیمارستان شدند.

در همان ماه نیروهای کادر درمان بدون سهمیه مراکز درمانی استان کرمانشاه، تجمع اعتراضی برپا کردند. معترضان با حمل پلاکاردهایی نسبت به اعمال تبعیض علیه نیروهای کادر درمان طرحی که فاقد سهمیه هستند و تعدیل و عدم استخدام این نیروها اعتراض کرده و خواهان رسیدگی به مطالبات خود شده بودند.

پرستاران و کادر درمان طرحی وزارت بهداشت که در زمان اوج شیوع مرگبار کرونا جهت تامین نیروهای انسانی برای مقابله با این بیماری استخدام شده بودند، علی‌رغم وعده‌های مسئولان وزارت بهداشت و بیمارستان‌ها، تعدیل و اخراج شدند و هیچ یک از نهادهای ذیربط حاضر به پاسخگویی به این نیروها نیست.