تاخت و تاز نظام علیه زنان در بحبوحه رسوایی بزرگ گشت ارشاد در ایران

هم‌زمان با تشدید فشارها بر زنان، ستاد امر به معروف و نهی از منکر وارد حوزه کسب و کارهای اینترنتی شد

مقام‌های جمهوری اسلامی پس از به قدرت رساندن ابراهیم رئیسی در ایران سیاست‌ها علیه مردم به خصوص زنان را شدت بخشیده‌اند. AFP

ستاد امر به معروف و نهی از منکر در بحبوحه رسوایی برخورد خشونت‌بار گشت ارشاد با مهسا امینی، خواستار تشدید فشار‌ها و محدودیت‌ها علیه آن‌دسته از دختران و زنانی شد که به زعم این ستاد «بد‌حجاب» یا «بی‌حجابند.»

میثم موسوی نژادیان، سرپرست معاونت اجتماعی و مطالبه گری ستاد امر به معروف و نهی از منکر با اعلام ورود این ستاد به حوزه کسب و کارهای اینترنتی، چنین درخواستی را مطرح کرده است.

موسوی نژادیان این درخواست را در جلسه این ستاد با گروهی از مدیران کسب و کار‌های اینترنتی که با هدف بررسی «معضلات، مشکلات و تخلفات شرکت‌های اینترنتی و تبلیغات مغایر با شئونات اسلامی» برگزار شد، مطرح کرد.

در این جلسه مدیرعامل تارنمای نیازمندی‌های اینترنتی دیوار، عضو هیئت مدیره تاکسی اینترتی اسنپ و مدیر حقوقی شرکت دیجی کالا حضور داشتند.

موسوی‌ نژادیان در این جلسه از این افراد خواست که «حقوق مردم و درج نکردن آگهی‌های مغایر با شئونات اسلامی و اخلاقی» در تارنماهای خود را رعایت کنند.

این مقام مسئول در ستاد همچنین خواست گزینه‌ای برای رانندگان اینترنتی «جهت لغو سفر مسافرانی که کشف حجاب می‌کنند در اپلیکیشن شرکت‌ها پیش بینی شود.»

در این جلسه همچنین مرتضی گرجی‌زاده، مدیرکل امور سازمان‌ها و نهادهای مردمی ستاد امر به معروف و نهی از منکر خواستار تشکیل شورای امر به معروف و نهی از منکر در اتحادیه کسب و کارهای مجازی شد.

ستاد امر به معروف و نهی از منکر در یک سالی که دولت محافظه‌کار ابراهیم رئیسی در ایران بر سر کار آورده شده، دامنه اختیارات و دخالت‌هایش در امور اجرایی و زندگی خصوصی مردم گسترده‌تر از همیشه شده است.

دامنه دخالت‌های این ستاد با وضع قوانین و ابلاغ آن به تمام نهاد‌های دولتی و حاکمیتی در یک سال گذشته به اندازه‌ای گسترش یافته که دستور منع پخت نان بربری در مناطق آذری‌نشین در ماه رمضان یکی از جنجالی‌ترین و خبرساز‌ترین این دخالت‌هاست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مسئولان جوان و بی‌تجربه این ستاد هم‌چون بسیاری دیگری از روحانیون شیعه حاکم بر ایران تصور می‌کنند با سخت‌گیری‌ها، جریمه‌ها و ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها می‌توانند مانع از گسترش موج سهمگین تغییرات اجتماعی و فکری جامعه ایران شوند.

این ستاد همسو با بسیاری دیگر از نهاد‌های انتظامی و نظارتی و قانون‌گذار تمام تلاش خود را معطوف به برخورد با مصادیق «بی‌حجابی» در جامعه ایران کرده و از ورود به حوزه‌های دیگر خودداری می‌کند.

حجاب اجباری برای این ستاد و کلیت نظام جمهوری اسلامی به اساسی‌ترین چالش اجتماعی تبدیل شده که روز به روز این مساله با سیاست و مشروعیت آنها پیوند بیشتری می‌خورد.

بازتاب‌های منفی برخورد‌های خشونت‌بار نهاد‌های حاکمیتی هم‌چون گشت ارشاد با مصادیق «بد‌حجابی» در ایران، منجر به گسترش خشم عمومی مردم از ادامه حکمرانی روحانیونی شده که هر روز به دنبال آزار و اذیت مردم به خصوص زنانند.

تازه‌ترین موج این اعتراض‌های گسترده مربوط به برخورد خشونت‌بار گشت ارشاد با مهسا امینی است که منجر به اغما و بستری شدن این دختر در بیمارستان شده است.

انتشار تصاویری از وضعیت وخیم جسمی این دختر روی تخت بیمارستان با خشم گسترده مردم ایران و حتی گروه قابل توجهی از نیرو‌های مذهبی همراه شده است.

پلیس هم در مقابل ادعا می‌کند که این دختر پس از بازداشت و در جریان یک کلاس توجیهی دچار حمله قلبی شده است، ادعایی که نتوانسته افکار عمومی خشمگین را قانع و آرام کند.

در این میان ابراهیم رئیسی و دیگر مقام‌های قضایی اعلام کرده‌اند تیم ویژه‌ای برای بررسی این پرونده تشکیل داده‌اند، اقدامی که باز هم افکار عمومی در ایران به آن واکنش منفی نشان داده است.

کاربران فارسی زبان در شبکه‌های اجتماعی می‌گویند که نتیجه بررسی این پرونده مثل ده‌ها پرونده‌ای خواهد بود که بدون نتیجه بسته شده و فرد یا نهادی در ارتباط توبیخ نشده‌اند.

آنها چنین استدلال می‌کنند که بلایی که بر مهسا امینی آمد، برآمده از اراده واحد سیستمی است که می‌خواهد به هر طریقی که شده با پدیده حجاب اختیاری و آزادی انتخاب پوشش در ایران مبارزه کند.