محسن رضایی: توقعات بالای مردم، برای دولت مشکلات تراکمی ایجاد کرده

معاون اقتصادی رئیسی: مردم برنامه‌های اقتصادی دولت را با آغوش باز بپذیرند

از قرائن و شواهد چنین پیداست که مقام‌های جمهوری اسلامی می‌خواهند بدون احیای برجام، برنامه هسته‌ای خود را ادامه دهند. تسنیم

محسن رضایی، معاون اقتصادی ابراهیم رئیسی، می‌گوید که «توقعات بالای» مردم ایران درباره «موبایل، خوراک و پوشاک» برای دولت «مشکلات متراکمی» ایجاد کرده است.

رضایی افزایش جمعیت ایران و حل نشدن مشکلات در دولت‌های گذشته را عامل اصلی «بالا رفتن توقعات» مردم ایران برشمرده است.

او از «اقتصاد دولتی» هم در انباشته شدن تدریجی «انبوهی از مشکلات» سخن به میان آورد و گفت دولت سیزدهم قصد دارد نظام پولی، بانکی و بودجه‌ای را با موافقت رهبر جمهوری اسلامی اصلاح کند. 

رضایی از مردم خواست این اصلاحات را «با آغوش باز بپذیرند و مانع دولت در انجام آن نشوند.»

این درخواست در شرایطی مطرح شده که سیاست ریاضت اقتصادی دولت سیزدهم، با اعتراض‌های گسترده‌ای در ایران همراه شده است.

مقام‌های دولتی سیاست افزایش مالیات‌ها و حذف یارانه‌ها را «جراحی اقتصادی» با هدف مقابله با «رانت و فساد و مصرف زیاد» می‌دانند و از مردم هم می‌خواهند با این سیاست همراهی کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حذف ارز ترجیحی از مهم‌ترین این سیاست‌ها است که با گذشت چند ماه از اجرای آن، نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد که ۶۰ درصد مردم از اجرای آن ناراضی‌اند.

این سیاست به افزایش سرسام‌آور نرخ انواع کالا و خدمات منجر شده و موج تازه‌ای از فقر و فلاکت در جامعه ایران را به دنبال داشته است.

با وجود این، مقام‌های دولتی بر اجرای این سیاست‌ها پافشاری می‌کنند و حتی گزارش‌های متعددی از برنامه آن‌ها برای حذف سهمیه بنزین در ماه‌های اخیر منتشر شده است.

از قرائن و شواهد چنین به‌نظر می‌رسد که مقام‌های جمهوری اسلامی می‌خواهند بدون احیای برجام و در شرایط تحریم‌های بین‌المللی، هم برنامه هسته‌ای خود را ادامه دهند و هم تاب‌آوری جامعه ایران را بالا ببرند.

این سیاست هم به فقیرتر شدن مردم ایران و گسترش انواع آسیب‌های اجتماعی منجر شده است و اکنون فراجا با راه‌اندازی گشت ویژه می‌خواهد با این جرائم خرد به شدت برخورد کند.

امنیتی کردن جامعه و سرکوب خشونت‌بار کوچک‌ترین اعتراض در شهر‌های مختلف ایران، از دیگر سویه‌های سیاستی است که محسن رضایی از مردم خواسته با آن همراه شوند.