دو کشتی‌گیر راه‌یافته به مرحله نهایی و دو حسرت؛ روز اول کشتی آزاد قهرمانی جهان

حسن یزدانی و نخودی به مرحله نهایی رسیدند، ولی زارع پای فینال شکست خورد و امیرمحمد یزدانی شرمگین‌کننده کنار رفت

یزدانی با رسیدن به فینال هشتمین مدال جهانی و المپیک خودش را قطعی کرد و بالاتر از غلامرضا تختی به پرافتخارترین کشتی‌گیر تاریخ کشتی ایران تبدیل خواهد شد- عکس از فدراسیون کشتی ایران

در پایان روز اول کشتی قهرمانی جهان در بلگراد هر چهار نماینده تیم ملی کشتی آزاد ایران می‌توانستند به مرحله نهایی مسابقات برسند، ولی تنها دو نفر از آنها جمعه شب برای مبارزه نهایی روی تشک خواهند رفت. در روزی که حسن یزدانی و محمد نخودی به فینال رسیدند، امیرحسین زارع در آخرین لحظات نیمه‌نهایی برد را از دست داد و امیرمحمد یزدانی برای امتناع از روبرو شدن با کشتی‌گیر اسرائیلی به بهانه اضافه وزن از جدول مسابقات کنار رفت. بهانه‌جویی شرمگین‌کننده برای کشتی ایران و بر باد دادن آرزوهای کشتی‌گیر جوان تیم ملی ایران که چه برای شوق پیروزی و چه اندوه شکست ورزشی آماده بود.

حسن یزدانی، ستاره کشتی ایران با بردهای مقتدرانه مطابق انتظار به فینال وزن ۸۶ کیلوگرم رسید تا با حریف سنتی‌اش، دیوید تیلور آمریکایی روبرو شود. یزدانی در سه مسابقه‌اش مقابل حریفانی از مولداوی، لهستان و اسلواکی ۳۱ امتیاز گرفت، بدون اینکه امتیازی از دست بدهد و هر سه نفر را ضربه فنی کرد. تیلور هم در شرایط مشابهی به فینال رسید و در سه مسابقه متوالی آمار ۰-۳۳ را ثبت کرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فینال جمعه شب پنجمین تقابل این دو چهره نامدار کشتی جهان است. اتفاقی شبیه تقابل مسی – رونادو. تیلور پیش از این توانسته سه بار (جام جهانی کرمانشاه، مسابقات جهانی ۲۰۱۸ بوداپست و فینال المپیک توکیو) رقیب ایرانی‌اش را شکست دهد، ولی آخرین مبارزه دو نفر در مسابقات جهانی نروژ ۲۰۲۱ با برتری یزدانی به پایان رسید. 

یزدانی با رسیدن به فینال هشتمین مدال جهانی و المپیک خودش را قطعی کرد و بالاتر از غلامرضا تختی به پرافتخارترین کشتی‌گیر تاریخ کشتی ایران تبدیل خواهد شد. یزدانی یک طلا و نقره المپیک و ۳ طلا، یک نقره و یک برنز از مسابقات جهانی دارد.

نخودی که برای رسیدن به فینال وزن ۷۹ کیلوگرم مبارزاتی تماشایی داشت، مثل یزدانی برای رسیدن به مدال طلا باید حریف آمریکایی‌اش را شکست دهد. نخودی که در مسیر فینال حریفانی از رومانی، مغولستان، ازبکستان و اوکراین را شکست داد، در فینال با جردن باروز مشهور روبرو می‌شود.

باروز ۳۴ ساله که تا به حال برابر حریفان ایرانی‌اش هیچ شکستی نداشته، مقتدرانه به فینال رسید. او پنج مدال طلای مسابقات جهانی و یک طلای المپیک دارد و حریف دشواری برای نخودی ۲۱ ساله خواهد بود.

امیرحسین زارع هم می‌توانست سومین فینالیست تیم ملی کشتی آزاد ایران باشد، ولی در حالی که تا آخرین ثانیه‌های مسابقه نیمه‌نهایی وزن ۱۲۵ کیلوگرم مقابل طاها آکگل پیش بود، روی یک لحظه غفلت مبارزه را باخت. زارع که دو بر یک از آکگل پیش بود، در اواخر مسابقه زیرگیری کرد، ولی در این کشمکش حریف ترکیه‌ای موفق شد در فاصله پنج ثانیه تا پایان او را خاک کند. زارع در نیمه‌نهایی مسابقات جهانی ۲۰۲۱ موفق شده بود آکگل را شکست دهد و در نهایت به مدال طلا برسد.

بیشتر از ورزش