روابط اسرائیل و امارات دو سال پس از توافق ابراهیم چگونه پیش رفت

امارات و اسرائیل نشان دادند که وقتی اختلاف‌ها را کنار بگذاریم، چه چیزهایی می‌توانیم به دست آوریم

- SAUL LOEB / AFP

یادداشتی از ثانی بن احمد آل زیودی، وزیر تجارت خارجی امارات متحده عربی، در مورد منافع توافق ابراهیم در توسعه روابط این کشور با اسرائیل:

امضای توافق ابراهیم لحظه‌ای بود که مسیر تاریخ را تغییر داد. در آن صبح روشن و آفتابی ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۰، زمانی که عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر خارجه امارات متحده عربی، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر وقت اسرائیل، و عبداللطیف بن راشد الزیانی، وزیر خارجه بحرین، مقابل کاخ سفید، رونوشت‌‌های امضاشده از توافقنامه ابراهیم را رو به دوربین نگه داشتند، این تصویر تنها نشان‌دهنده پایان ۴۸ سال خصومت و بی اعتمادی نبود، بلکه آغاز یک دوران سیاسی و اقتصادی جدید برای منطقه را نوید می‌داد.

امارات، بحرین و اسرائیل در برقراری روابط کامل دیپلماتیک، رفاه را بر سیاست، همکاری را به انزوا و فرصت را به سوءظن ترجیح دادند و همه حاضران عظمت این مناسبت و پتانسیل آن برای ارتقای زندگی مردم در سراسر خاورمیانه در دهه‌های آینده را درک کردند.

روابط اسرائیل و امارات چگونه پیشرفت کرد؟

اکنون از آن روز دو سال می‌گذرد و واضح است که مقیاس و سرعت پیشرفت در روابط امارات و اسرائیل حتی از خوش‌بینانه‌ترین انتظارها نیز فراتر رفته است. ما رشد تصاعدی در تجارت، تحقیق و توسعه، مشارکت‌های دانشگاهی و همکاری‌های دولتی از حوزه‌های مالیاتی گرفته تا گردشگری و هوانوردی را شاهد بوده‌ایم. از زمان امضای این توافق، ارزش تجارت دوجانبه از سه میلیارد دلار فراتر رفت؛ این در حالی است که تجارت در نیمه اول سال ۲۰۲۲، اکنون از ۱.۳ میلیارد دلاری که برای کل سال ۲۰۲۱ ثبت شد، بالاتر رفته است.

ما به‌ویژه به سرمایه‌گذاری‌های مشترک در بخش‌های نوظهور تشویق شدیم و با میلیاردها دلار اکنون به توسعه راه‌حل‌های جدید برای حل چالش‌های جهانی مانند امنیت آب و انرژی‌های تجدیدپذیر متعهدیم. این توافق سه‌جانبه مهم در راستای تامین مالی یک نیروگاه خورشیدی در اردن به منظور تولید برق و صادرات آن به اسرائیل نیز برنامه‌های مهمی داشت.

همچنین در فناوری پیشرفته و صنایع آینده همکاری‌هایی صورت گرفت که نشان‌دهنده قدرت به اشتراک‌گذاری دانش در استفاده از هوش مصنوعی، یادگیری فناوری نانو و اینترنت اشیا [به اختصار آی.او.تی؛ اشیا و تجهیزاتی در پیرامون ما که به اینترنت متصل می‌شوند] است. به عنوان مثال، منطقه فناوری امارات و اسرائیل در دسامبر ۲۰۲۰ راه‌اندازی شد تا بیش از یک هزار تن از سرمایه‎‌گذاران، مدیران فناوری، مقام‌های دولتی، توسعه‌دهندگان سیستم‌های دفاعی پیشرفته را به یکدیگر متصل کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

موفقیت روابط امارات متحده عربی و اسرائیل به حدی بود که ما در اواخر سال ۲۰۲۱، توافق کردیم یک معامله تجاری چندسطحی جدید را که در راستای کسب منافع بیشتر برای مشاغل، کارآفرینان و نوآوران ما طراحی شده بود، دنبال کنیم.

توافقنامه مشارکت اقتصادی جامع امارات و اسرائیل (CEPA) که در ۳۱ مه امضا شد و قرار است در هفته‌های آینده به اجرا درآید، تعرفه‎‌های ۹۶ درصد از خطوط تولید را کاهش یا حذف می‌کند، موانع تجاری غیرضروری را از بین می‌برد و دسترسی به بازار در خدمات کلیدی را باز می‌کند.

با ایجاد بستری برای همکاری در همه زمینه‌ها از جمله بخش دولتی، بخش خصوصی و دانشگاهی، پیش‌بینی می‌کنیم که این قرارداد پس از تصویب، ارزش تجارت غیرنفتی بین امارات و اسرائیل تا سال ۲۰۲۸ را به بیش از ۱۰ میلیارد دلار برساند.

ما باید به طور کامل از فرصت‌های پیمان ابراهیم استقبال کنیم

با این حال، مهم است که ما به طور کامل از فرصت پیش روی خود استفاده کنیم. نه مزایای توافق ابراهیم و نه رشد پیش‌بینی‌شده CEPA اجتناب‌ناپذیر نیستند. برای عبور از روی پلی که اکنون ساخته شد، به تلاش مستمر و شاید عنصری از شجاعت نیاز است. هر رابطه تجاری مبتنی بر اعتماد، احترام متقابل و گفت‌وگو است. در حالی که ما درک می‌کنیم که این‌ها یک‌شبه محقق نمی‌شوند، جوامع سرمایه‌گذاری ما باید با هدف و اطمینان بیشتری حرکت کنند تا اطمینان حاصل شود که توافقنامه ابراهیم به یک کاتالیزور واقعی برای رشد تبدیل می‌شود.

مطمئن باشید امارات متحده عربی به آینده مشترکی که ما ایجاد کرده‌ایم، متعهد است. به عنوان یک ملت ما با بسیاری از چالش‌های مشابه از امنیت آب و غذا تا انتقال انرژی مواجهیم؛ اما بسیاری از اهداف مشابه از جمله توسعه اقتصاد مبتنی بر دانش و نوآوری را که ابزارهای چهارمین صنعت را به‌طور کامل یکپارچه می‌کند، دنبال می‌کنیم. من مطمئنم که قبل از جشن سومین سالگرد روابط دیپلماتیک، طرح‌های پیشنهادی، سرمایه‌گذاری‌های بیشتر و ایجاد ثروت بیشتر را شاهد خواهیم بود و از هر نهادی که بخواهد فعالیت اقتصادی بین ما را تسریع کند، حمایت خواهیم کرد.

در طول دو سال گذشته، امارات و اسرائیل نشان دادند که وقتی اختلاف‌ها را کنار بگذاریم، چه چیزهایی می‌توانیم به دست آوریم. توافق ابراهیم برای دوران جدیدی از رفاه، پیشرفت و صلح برای مردم ما و مردم منطقه پایه‌های محکمی ایجاد کرد و در بحبوحه اختلال‌های جهانی و افزایش هزینه‌های انرژی، به چشم‌انداز ژئوپلیتیک ثبات و احساس خوش‌بینی را افزود.

برگرفته از یادداشت اورشلیم پست