استقبال رسانه‌های اسرائیل از ورود «تاریخی» سعید مولایی به تل‌آویو

ساگی موکی، جودوکار اسرائیلی گفت: «خوش‌آمدی برادر»

سعید مولایی پس از پیروزی در رقابت‌های جهانی جودو در باکو ۲۳ سپتامبر ۲۰۱۸-MLADEN ANTONOV / AFP

رسانه‌های اسرائیل ورود سعید مولایی، جودوکار قهرمان ایرانی، به تل‌آویو را رویدادی «تاریخی» خواندند و از‌ آن استقبال کردند. مولایی قهرمان جودوی جهان در سال ۲۰۱۸ و از موفق‌ترین ورزشکاران رزمی ایران در سال‌های اخیر بوده است. اما در سال ۲۰۱۹ مقامات جمهوری اسلامی ایران به او دستور دادند از رویارویی با ساگی موکی، جودوکار اسرائیلی، خودداری کند. این‌گونه بود که مولایی موفق به تکرار قهرمانی خود نشد. او سوم شد تا موکی در رشته ۸۱ کیلو قهرمان جهان شود و پرچم اسرائيل را بالا ببرد.

مولایی با خروج از ایران حالا با پرچم مغولستان در مسابقات جهانی شرکت می‌کند.

اسرائیل علیرغم محدودیت‌هایی که به خاطر دنیاگیری ویروس کرونا پیش آمده از پنجشنبه این هفته میزبانی یک تورنمنت جهانی جودو را با حضور ۶۰۰ ورزشکار از ۶۳ کشور آغاز می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وب‌سایت «اسپورت ۱» اسرائیل ورود مولایی را در صفحه اصلی خود اتفاقی «تاریخی» خواند.

روزنامه یدیعوت‌ آخرونوت، از پرشمارگان‌ترین روزنامه‌های کشور، اقدام مولایی در سفر به اسرائیل را «شجاعانه» و «قهرمانانه» خواند.

روزنامه انگلیسی‌زبان «تایمز آو اسرائیل» از ورود «قهرمان تبعیدی جودوی ایران» به تل‌آویو سخن گفت.

شیرین‌ترین استقبال از مولایی را اما شاید رقیب قدیمی‌اش، ساگی موکی، انجام داد. او عکسی که در فوریه ۲۰۲۰ کنار مولایی گرفته بود منتشر کرد و کنارش نوشت: «خوش‌ آمدی برادر.» این عکس کنار تصویر سه پرچم اسرائیل، ایران (پرچم رسمی جمهوری اسلامی) و مغولستان منتشر شد.

احتمال رویارویی موکی و مولایی در مسابقات تل‌آویو وجود دارد. آقای موکی در این مورد در گفتگویی با شبکه تلویزیون ملی اسرائیل، کان، گفت: «این پیغامی عالی برای دنیا است. چیزی که می‌تواند ایران را حتی به اسرائیل نزدیک‌تر کند. این‌جا است که می‌بینیم ورزش چطور انسان‌ها را به هم نزدیک می‌کند و مرزها را زیر پا می‌گذارد.»

فدراسیون جودوی اسرائیل فیلم ورود آقای مولایی به فرودگاه بن گورین تل‌آویو در روز دوشنبه گذشته را منتشر کرد که در آن این جودوکار ایرانی هنگام مورود مورد استقبال موشه پونته، رئیس این فدراسیون، قرار می‌گیرد. در این فیلم صدای سعید را می‌شنویم که از ورود به اسرائیل ابراز خشنودی می‌کند.

فدراسیون بین‌المللی جودو در سال ۲۰۱۹ ایران را بخاطر خودداری از رویارویی با ورزشکاران اسرائیلی با ممنوعیت مواجه کرد.

برگزاری مسابقات جودو در اسرائیل البته از جهتی دیگر نیز پرجنجال بوده است: این مسابقات در حالی برگزار می‌شوند که فرودگاه کشور قریب یک ماه است که به روی پروازهای عادی بسته است و هزاران نفر از شهروندان اسرائیل در کشورهای دیگر مانده‌اند و امکان بازگشت به کشورشان را ندارند.

 پونته قبلا با دفاع از برگزاری مسابقات در این شرایط گفته بود مقامات تلاش می‌کنند حتی یک ورزشکار مبتلا به کرونا هم وارد اسرائیل نشود. تمام تیم اسرائیل قبلا هر دو دز ویروس فایزر را دریافت کرده است. اسرائیل در زمینه واکسیناسیون در سطح جهان پیشتاز است و مردم آن از هر کشور دیگری بیشتر واکسن زده‌اند.

ورزشکاران خارجی همگی با چهار هواپیمای اختصاصی از پاریس و استانبول به تل‌آویو می‌آیند و تمامی مسافرین دو تست منفی ویروس کرونا داشته‌اند. آن‌ها در اسرائیل نیز دوباره تست می‌دهند و فقط زمانی که منفی بودنشان مشخص شد اجازه ترک قرنطینه را دارند.

بیشتر از ورزش