در آغاز جنگ، پوتین توافق صلح اوکراین را رد کرد

به گفته منابع آگاه، رئیس‌جمهوری روسیه هنگام ارائه توافق صلح اعلام کرد که امتیازهای مذاکره‌شده به اندازه کافی خوب نیست

خبرگزاری رویترز در گزارشی به نقل از منابع آگاه نوشت که فرستاده ارشد ولادیمیر پوتین در امور اوکراین، هنگام آغاز جنگ به رئیس جمهوری روسیه گفت که او توافقی موقت با کی‌یف منعقد کرده است و خواسته روسیه مبنی بر خروج اوکراین از ناتو برآورده می‌شود، اما پوتین آن را رد کرد و به حمله نظامی خود ادامه داد.

سه شخص نزدیک به رئیس جمهوری روسیه به رویترز گزارش دادند که فرستاده اوکراینی‌الاصل، دمیتری کوزاک، به پوتین گفت که معتقد است توافقی که تنظیم کرده است خواسته‌های روسیه را در مقیاس وسیع برآورده می‌کند، اما با موافقت او مواجه نشد.

پوتین پیش از جنگ بارها تاکید کرده بود که ناتو با پذیرش اعضای جدید، از شرق اروپا به مرزهای روسیه نزدیک‌تر می‌شود. او با انتقاد از درخواست اوکراین برای پیوستن به ناتو، رسما گفت که این کار تهدیدی علیه موجودیت روسیه است و او را به واکنش وادار می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته سه فرد مطلع که نخواستند نامشان فاش شود، پوتین، با وجود حمایت قبلی از مذاکرات صلح با اوکراین، هنگام ارائه توافقی که کوزاک تنظیم کرده بود، به‌صراحت اعلام کرد امتیازهای مذاکره‌شده به اندازه کافی خوب نیست و او اهداف خود را به الحاق بخش‌هایی از خاک اوکراین به روسیه، گسترش داده است. در نتیجه، توافق صلح با اوکراین لغو شد.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، در پاسخ به پرسشی درباره یافته‌های رویترز، گفت: «این گفته‌ها واقعیت ندارد. چنین چیزی هرگز رخ نداده و این اطلاعات نادرست است.» کوزاک نیز به درخواست‌های ارسال‌شده برای اظهارنظر درباره این گفته‌ها پاسخ نداد.

در همین راستا، میخائیلو پودولیاک، مشاور رئیس جمهوری اوکراین، گفت که روسیه از مذاکرات همچون فرصتی به منظور آماده شدن برای تهاجم استفاده کرده است. با اینکه این فرد نزدیک به ولودیمیر زلنسکی به پرسش‌ها در مورد محتوای مذاکرات پاسخ نداد و حصول توافق اولیه را تایید نکرد، گفت: «امروز ما به وضوح درک می‌کنیم که طرف روس هرگز علاقه‌ای به حل و فصل مسالمت‌آمیز مسائل نداشته است.»

دو نفر از سه منبع رویترز گفتند که فشار برای نهایی شدن توافق، بلافاصله پس از تهاجم روسیه در روز ۲۴ فوریه رخ داد. به گفته آن‌ها، ظرف چند روز، کوزاک معتقد بود که با شرایط اصلی روسیه موافقت شده است و به پوتین توصیه کرد که توافق‌نامه را امضا کند. یکی از منابع که از گفت‌وگوهای بین کوزاک و پوتین مطلع شده بود، گفت که کوزاک پیش‌تر توافق را به پوتین پیشنهاد داده بود، اما پیشنهاد او درست قبل از حمله رد شد.

حمله مسکو به اوکراین بزرگ‌ترین عملیات نظامی در اروپا از زمان جنگ جهانی دوم است. این تهاجم موجب تحریم‌های اقتصادی گسترده علیه روسیه، و حمایت نظامی واشنگتن و متحدان غربی آن از اوکراین شد.

کوزاک که ۶۳ سال سن دارد، از زمان همکاری با پوتین در دهه ۱۹۹۰ در دفتر شهردار سن پترزبورگ، از مسئولان وفادار به رئیس جمهوری روسیه بوده است.

کوزاک در موقعیت مناسبی برای مذاکره بر سر توافق صلح قرار داشت، زیرا از سال ۲۰۲۰ پوتین او را موظف کرده بود که با همتایان اوکراینی خود درباره منطقه دونباس در شرق اوکراین گفت‌وگو کند. این منطقه تحت کنترل جدایی‌طلبان مورد حمایت روسیه، پس از شورش آنان در سال ۲۰۱۴ است.

کوزاک همچنین یکی از افرادی بود که سه روز پیش از تهاجم روسیه به اوکراین، به دعوت پوتین گرد هم آورده شده بودند. این افراد شامل روسای نظامی و امنیتی و دستیاران کلیدی رئیس جمهوری روسیه بودند که در جلسه شورای امنیت این کشور شرکت کردند.

دو نفر از سه شخص نزدیک به پوتین گفتند که پس از بیرون فرستادن دوربین‌ها از اتاق بزرگ جلسه، کوزاک در مخالفت با اقدام نظامی علیه اوکراین صحبت کرد.

با گذشت شش ماه از آغاز جنگ، کوزاک در مسند خود در جایگاه معاون رئیس ستاد ارتش کرملین باقی مانده است، اما به گفته منابع مطلع، او دیگر به پرونده اوکراین رسیدگی نمی‌کند.

بیشتر از جهان