چین به منابع انرژی ماه چشم‌ دوخته است

چین در حال حاضر یک برنامه فضایی جاه‌طلبانه دارد که با هدف ناسا برای بازگرداندن انسان به ماه در رقابت است

این ششمین ماده معدنی جدیدی است که انسان‌ها در ماه پیدا کرده‌اند-Hector RETAMAL / AFP

چین در پی کشف یک ماده معدنی در نمونه‌های [به دست آمده از] ماه که ممکن است به‌عنوان منبع انرژی مورد استفاده قرار گیرد، در حال برنامه‌ریزی سه ماموریت جدید به ماه است.

اداره ملی فضایی پکن آخر هفته اعلام کرد که سه مدارگرد بدون سرنشین طی دهه آینده به‌عنوان بخشی از [فرایند] شتاب بخشیدن به برنامه فضایی خود، به فضا پرتاب خواهند شد.

سازمان فضایی چین این خبر را تنها یک روز پس از آن اعلام کرد که رسانه‌های دولتی از کشف یک ماده معدنی فسفات حاوی هلیوم-۳ [به نام] «چانگ‌سایت وای»  Changesite-Y خبر دادند که می‌تواند یک منبع ارزشمند ماه باشد.

این ششمین ماده معدنی جدیدی است که انسان‌ها در ماه پیدا کرده‌اند و چین را پس از آمریکا و روسیه، به سومین کشوری تبدیل می‌کند که چنین کشفی را انجام داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نمونه‌ای که «چانگ‌سایت وای» در آن پیدا شد، از ماموریت «چانگ ای ۵» (Chang-e-5) چین در سال ۲۰۲۰ بود که سنگ و غبار را از سطح ماه جمع‌آوری کرد.

چین در حال حاضر یک برنامه فضایی جاه‌طلبانه دارد که با هدف ناسا برای بازگرداندن انسان به ماه در رقابت است. 

هفته گذشته، شرکت علوم و فناوری هوافضای چین (CASC) آزمایش زمینی یک موتور موشک جدید را انجام داد که برای ماموریت‌های بعدی ماه و مریخ استفاده خواهد شد و آن را یک «موفقیت کامل» توصیف کرد.

شرکت علوم و فناوری هوافضای چین ادعا کرد که این بزرگ‌ترین آزمایش در نوع خود، با بیش از دو برابر پیش‌رانش موتورهای موشکی است که سازمان فضایی ایالات متحده برای ماموریت‌های آرتمیس استفاده کرد.

اولین کاربرد سیستم موتور ۲۵ تنی احتمالا در موشک فوق سنگین «لانگ مارچ ۹» (Long March-9) خواهد بود که در حال حاضر در حال ساخت است و قرار است در سال ۲۰۲۸ یا ۲۰۲۹ پرتاب شود.

در حالی که چین در پی سرعت بخشیدن به ماموریت‌های خود در ماه است، ایالات متحده مجبور شده است که پرتاب «آرتمیس۱» مورد انتظار خود را پس از متحمل شدن یک سری شکست در سکوی پرتاب به تاخیر بیندازد.

ناسا اینک در پی انجام نخستین پرواز موشک ماه خود به نام سامانه پرتاب فضایی (SLS) در روز ۲۳ سپتامبر است و تاریخ جایگزین آن ۲۷ سپتامبر تعیین شده است.

© The Independent

بیشتر از علوم