فرودگر چینی «چانگ‌ای ۵» منشاء آب در ماه را پیدا کرد

فرودگر چینی تایید می‌کند که منشا آب در خاک ماه، خود ماه است نه از منابع بیرونی

ماموریت‌های آینده ماه چین، «چانگ ای ۶» و «چانگ ای ۷»، به جست‌وجوی نشانه‌هایی از آب در سطح ماه ادامه خواهند داد - Nasa

فرودگر ماه «چانگ ای ۵» چین در سال ۲۰۲۰ اولین بررسی محلی آب در خاک ماه را انجام داد، اما پرسش‌هایی در خصوص منشا آن آب باقی ماند.

در مقاله جدیدی که در مجله «نیچر کامیونیکیشنز» منتشر شده است، پژوهشگران با تجزیه و تحلیل نمونه‌های روی زمین، پاسخی برای این پرسش دارند که منشا این آب از کجا است: ماه.

این پاسخ، آن گونه که به نظر می‌رسد، روشن نیست.

آب و هیدروکسیل - که دومی [هیدروکسیل] به جای نسبت دو اتم هیدروژن به یک اتم اکسیژن در آب، شامل یک اتم هیدروژن است که با یک اتم اکسیژن جفت شده است- در نمونه‌های سنگ‌پوشه یا رگولیت (regolith) ماه که در [جریان] برنامه آپولو برداشته شده بود، پیدا شد. «چانگ ای ۵» نیز هیدروکسیل را در نمونه‌های خود از سنگ و خاک ماه شناسایی کرده بود.

هیدروکسیل اغلب از برهم‌کنش شیمیایی آب با مواد دیگر ایجاد می‌شود، اما ممکن است در اثر واکنش‌های شیمیایی نیز تولید شود، و بر اساس برخی نظریه‌ها، هیدروکسیل ناشی از اتم‌های هیدروژن موجود در باد خورشیدی که در برهم‌کنش با خاک ماه ایجاد می‌شود. «چانگ ای ۵»، نمونه‌های خود را در زمان‌ فعالیت کم باد خورشیدی برداشت تا در بررسی‌های خود، اثر این منبع از هیدروژن را به حداقل برساند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تجزیه و تحلیلی که روز سه‌شنبه، ۱۴ ژوئن ۲۰۲۲، منتشر شده است، نشان می‌دهد که در حالی که یک سوم هیدروکسیل در نمونه‌های «چانگ ای ۵» ناشی از باد خورشیدی است، بیشتر هیدروکسیل در ماده‌ای معدنی به نام آپاتیت (apatite) یافت شده است که در زمین و ماه، مشترک است. به گفته لی چونلای، نویسنده اصلی این مطالعه از رصدخانه ملی نجوم در آکادمی علوم چین، این به معنای آن است که احتمالا آب در بلورسازی سنگ‌های مذاب ماه که سنگ بازالت را در محل فرود «چانگ ای ۵» در ناحیه «اقیانوس طوفان‌ها» تشکیل می‌دهد، نقش داشته است.

ترجمه [اصطلاح لاتین] «Oceanus Procellarum» می‌شود «اقیانوس طوفان‌ها».

دکتر لی در سخنانی می‌گوید: «این هیدروکسیل مازاد، بومی ماه است و نشان‌دهنده وجود آب داخلی در نمونه‌های به دست‌آمده «چانگ ای ۵» از ماه است.» «این نتایج به پرسش درباره ویژگی‌های توزیع و منبع آب در منطقه فرود «چانگ ای ۵»  پاسخ دقیق می‌دهد و بر اساس داده‌های به دست‌آمده از بررسی‌های از دور، واقعیتی بنیادین در تفسیر و ارزیابی نشانه‌‌های وجود آب در اختیارمان قرار می‌دهد.»

ماموریت‌های آینده ماه چین، «چانگ ای ۶» و «چانگ ای ۷»، به جست‌وجوی نشانه‌هایی از آب در سطح ماه ادامه خواهند داد. این یک پروژه تحقیقاتی است، با برخورداری از دلالت‌ها-پیامدهای (implications) آکادمیک و نیز کاربردی، زیرا چین، مانند ایالات متحده، امیدوار است که در آینده نزدیک انسان را بر روی ماه فرود آورد.

دکتر لی می‌افزاید: «ما با بررسی آب ماه و منشا آن، نه تنها در خصوص شکل‌گیری و تکامل خود ماه، بلکه همچنین درباره شکل‌گیری و تکامل منظومه شمسی بیشتر می‌آموزیم.» «افزون بر این، انتظار می‌رود که آب موجود در ماه، منابع لازم را برای حضور آتی انسان در ماه تامین کند.»

© The Independent

بیشتر از علوم