مرندی: با وجود فشارهای آمریکا، دستیابی به توافق همچنان نزدیک است

آمریکا می‌گوید ایران یا نمی‌خواهد یا نمی‌تواند برای احیای توافق کاری انجام دهد

محمد مرندی در مصاحبه اخیر خود ادعا کرد جمهوری اسلامی ایران از این نشست و نتایج آن نگران نیست - fararu

در حالی‌ که مقام‌های غربی بر کاهش شانس احیای برجام اذعان کرده‌اند، محمد مرندی، مشاور تیم جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات هسته‌ای، می‌گوید که «با وجود فشارهای آمریکا، دستیابی به توافق همچنان نزدیک است».

مرندی با تاکید دوباره بر درخواست‌های حکومت ایران، گفت: «دستیابی به توافق در صورتی‌ امکان‌پذیر است که رئیس‌جمهوری آمریکا درباره حل‌وفصل مسائل و موضوع‌های باقی‌مانده تصمیم‌گیری کند.»

مشاور تیم مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران در حالی ادعای نزدیک بودن نهایی شدن توافق را مطرح کرد که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات‌متحده، در تازه‌ترین سخنانش، پاسخ حکومت ایران به پیشنهادهای اتحادیه اروپا را گامی‌به‌عقب توصیف کرد و گفت که تهران برای دستیابی به توافق اقدامی انجام نمی‌دهد. او با در نظر گرفتن شرایط موجود، پیش‌بینی کرد احیای برجام در کوتاه‌مدت بعید باشد.

پیش از او، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، هم از احیای برجام در کوتاه‌مدت ابراز ناامیدی کرده و گفته بود که شانس توافق میان جمهوری اسلامی ایران و آمریکا پایین آمده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های غربی جمهوری اسلامی ایران را مسئول به بن‌بست رسیدن مذاکرات هسته‌ای می‌دانند؛ زیرا دستیابی به توافق را به بسته شدن پرونده نظارت پادمانی آژانس‌ بین‌المللی انرژی اتمی مشروط کرده است؛ در حالی که کشورهای غربی نیز خواهان همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌اند.

محمد مرندی در مصاحبه اخیر خود، درباره نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادعا کرد که جمهوری اسلامی ایران از این نشست و نتایج آن نگران نیست.

نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز دوشنبه، ۱۲ سپتامبر (۲۱ شهریور)، در حالی آغاز به کار کرد که فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران یکی از محورهای اصلی آن بود. در این نشست نمایندگانی از ۳۵ کشور جهان شرکت می‌کنند و محسن نذیری اصل، سفیر جدید ایران در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، هم برای ارائه پاسخ‌های حکومت ایران به گزارش اخیر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آن حضور دارد.

گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آشکار می‌کند که ذخایر اورانیوم ۶۰ درصد غنی‌شده حکومت ایران به بیش از ۵۵ کیلوگرم رسیده و در مدت سه ماه، بیش از ۱۲ کیلو افزایش یافته است. بنا بر اعلام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اگر حکومت ایران کمی بیشتر به روند غنی‌سازی اورانیوم خود ادامه دهد، اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساخت سلاح اتمی را در اختیار خواهد داشت. این گزارش می‌تواند به صدور قطعنامه علیه ایران در نشست شورای حکام سازمان انرژی اتمی بینجامد.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، روز دوشنبه، در نشست خبری با رسانه‌ها، تهدید کرد: «هر اقدام غیرسازنده‌ای نتیجه غیرسازنده خواهد داشت و ایران واکنش خود را در ارتباط با تحولات آتی متناسب با تحولی که در آژانس رخ خواهد داد، تنظیم می‌کند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین رافائل گروسی، مدیرکل سازمان انرژی اتمی، را به «تاثیرپذیری از طرف‌های ثالث» و «انجام ندادن وظایف حرفه‌ای» خود متهم کرد.

رافائل گروسی نیز روز دوشنبه در وین، بار دیگر بر شفاف نبودن فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد و گفت که ایران باید برای نظارت، به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دسترسی‌ کامل و موردنیاز را بدهد.