الهام علی‌اف: روسیه از طریق ایران سلاح در اختیار ارمنستان قرار داد

در جنگ دوم قره‌باغ، تجهیزات نظامی روسیه از طریق سه کشور ترکمنستان، قزاقستان و ایران به ارمنستان منتقل شد

در جریان جنگ دوم قره‌باغ، بیش از شش هزار و ۶۰۰ تن جان باختند و آذربایجان توانست کنترل بخش‌های گسترده‌ای از مناطق مورد اختلاف را از ارمنستان پس گیرد - Sergei SUPINSKY / AFP

الهام علی‌اف، رئیس‌ جمهوری آذربایجان، گفت در جریان جنگ دوم قره‌باغ، در سال ۲۰۲۰، روسیه از طریق ترکمنستان، قزاقستان و ایران، تجهیزات نظامی در اختیار ارمنستان قرار داد.

خبرگزاری آناتولی روز جمعه نهم اردیبهشت در گزارشی به نقل از رئیس‌ جمهوری آذربایجان نوشت در جریان جنگ دوم قره‌باغ، باکو از مقام‌های قزاقستان، ترکمنستان و ایران خواست تا با بستن حریم هوایی خود بر روی هواپیماهای روسی، مانع انتقال سلاح شوند؛ اما در نهایت تجهیزات نظامی روسیه از طریق این کشورها در اختیار ارمنستان قرار گرفت.

رئیس‌ جمهوری آذربایجان در بخش دیگری از صحبت‌های روز پنج‌شنبه‌اش درباره جنگ دوم قره‌باغ گفت: در همان مقطع، از دوستان گرجستانی خود خواستیم که با بستن حریم هوایی، جلوی انتقال تجهیزات روسی به ارمنستان را بگیرند و آنها هم قبول کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های آذربایجانی پیشتر نیز مدعی شده بودند که در جریان جنگ ۴۴ روزه قره‌باغ، تجهیزات نظامی روسی به ارمنستان منتقل شده است؛ اما تاکنون درباره چگونگی انتقال تجهیزات و مشارکت سه کشور ترکمنستان، قزاقستان و ایران، به طور علنی موضع‌گیری نکرده بودند.

مقام‌های وزارت خارجه ایران هنوز هیچ پاسخی به صحبت‌های روز گذشته علی‌اف در همایش بین‌المللی «توسعه و همکاری» باکو نداشته‌اند؛ اما پیشتر تمامی گزارش‌های مشابه را رد کرده‌اند.

در جریان جنگ دوم قره‌باغ، بیش از شش هزار و ۶۰۰ تن جان باختند و آذربایجان توانست کنترل بخش‌های گسترده‌ای از مناطق مورد اختلاف را از ارمنستان و جدایی‌طلبان ناگورنو پس گیرد.

جنگ دوم قره‌باغ، در نهایت پس از گذشت ۴۴ روز، در نوامبر سال ۲۰۲۰ با میانجی‌گری روسیه و امضای توافق‌نامه سه‌جانبه آتش‌بس پایان یافت.

بیشتر از جهان