شهردار خارکیف: شهر دوباره در تاریکی فرو رفته است

رئیس جمهوری اوکراین حملات به زیرساخت‌های شهری را به مثابه اقدامی تروریستی محکوم کرد

ایهور ترخوف، شهردار خارکیف، روز دوشنبه، ۱۲ سپتامبر (۲۱ شهریور)، خبر داد که حملات روسیه بار دیگر آب و برق این شهر را قطع کرده است.

به گزارش اسوشیتدپرس، ترخوف گفت: «وضعیت شب گذشته در حال تکرار است. به دلیل حملات روسیه برق و آب قطع شده است، اما نیروهای امدادی می‌کوشند شهر را به وضعیت عادی‌ برگردانند.»

پیش از این، فرماندار منطقه گفته بود که ۸۰ درصد برق خارکیف، دومین شهر بزرگ اوکراین، پس از گلوله‌باران روسیه در روز یکشنبه، بار دیگر وصل شده شده است. 

به گفته مقام‌های اوکراینی، روز یکشنبه، ۱۱ سپتامبر، پس از ضدحمله بزرگ ارتش اوکراین برای بازپس‌گیری نواحی بیشتری از خارکیف، روسیه به بخش‌های خدماتی این نواحی آسیب زد. ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، این حملات به زیرساخت‌ها را به مثابه اقدامی «تروریستی» محکوم کرد. او در بیانیه‌ای در شبکه‌های اجتماعی گفت: «به هیچ تاسیسات نظامی حمله نشد. هدف، محروم کردن مردم از نور و گرما است.»

مسکو که حمله عمدی به اهداف غیرنظامی را رد می‌کند، در مورد این گزارش‌ها اظهارنظری نکرده است.

پس از پایان هفته‌ای که ارتش اوکراین بر منطقه خارکیف مسلط شد و ادعا می‌کند که نیروهای روسیه را به خروج از بیش از ۲۰ شهر و روستا واداشته است، گزارش‌هایی از فرود آمدن موشک‌ها و انفجارهایی در این شهر منتشر شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ناتالیا هومنیوک، سخنگوی فرماندهی ارتش جنوب اوکراین، روز دوشنبه گفت که نیروهای اوکراینی در دو هفته گذشته حدود ۵۰۰ کیلومتر مربع از خاک این کشور را در نواحی جنوبی آن بازپس گرفته‌اند. او افزود که این مناطق شامل پنج شهرک در منطقه خرسون است.

در مقابل، کرملین نیز به پیشرفت‌های آخرهفته ارتش اوکراین پاسخ داد، و گفت که روسیه به اهداف «عملیات نظامی ویژه» خود دست خواهد یافت.

به گزارش گاردین، گفته می‌شود که در شش ماه گذشته در نبردهای ایزیوم، شهری در شمال شرق اوکراین، دست‌کم هزار نفر کشته شده‌اند. ایزیوم یکی از بیش از ۲۰ شهرک و روستایی است که ستاد کل ارتش اوکراین اعلام کرد که نیروهای این کشور در روزهای گذشته بازپس گرفته‌‌اند. اوکراین می‌گوید که در یک ضدحمله موفق شده است نیروهای روسی را به ترک مواضع خود مجبور کند، و آن‌ها ذخایر عظیم مهمات و تجهیزات پشت سر خود جا گذاشته‌اند.

کی‌یف می‌گوید، اکنون که شهرهایی که روسیه تصرف‌ کرده بود دوباره در دست اوکراین است، مسئولان می‌توانند تلفات آن‌ها را بهتر ارزیابی کنند، و پیش‌بینی می‌شود که آمار واقعی کشته‌شدگان احتمالا بسیار بیشتر از چیزی باشد که تاکنون اعلام شده است.

به گفته کارشناسان، بازپس‌گیری این مناطق به دست نیروهای اوکراینی، نشان‌دهنده شکست بزرگی برای مسکو است.

 ماکسیم استرلنیکوف، از مقام‌های شهر ایزیوم، در یک کنفرانس خبری تلویزیونی گفت: «ایزیوم به دلیل تجاوز روسیه به شدت آسیب دیده است. ۸۰ درصد زیرساخت‌های شهر، از جمله سیستم گرمایش مرکزی، تخریب شده است و روس‌ها تمام نهادهای پزشکی در این شهر را ویران کردند.» به گفته او، تنها حدود ۱۰ هزار نفر در ایزیوم باقی مانده‌اند؛ یعنی حدود یک‌پنجم جمعیت شهر قبل از جنگ.

از زمان حمله مسکو به کی‌یف در ۲۴ فوریه سال جاری میلادی، روسیه کنترل حدود یک‌پنجم اوکراین را در دست دارد. دولت کی‌یف و متحدان غربی‌اش روسیه را به جنگی تجاوزکارانه متهم می‌کنند، اما پوتین این اقدام را «عملیات ویژه» برای دفاع از امنیت کشورش نامیده است.

بیشتر از جهان