مقام دولتی اسرائیل: برجام دست‌کم تا قبل از انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا احیا نمی‌شود

به‌گفته یک مقام‌ اسرائیلی، فعلا بعید به‌نظر می‌رسد که پرونده فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی به شورای امنیت ارجاع داده شود

هدف نهایی تل‌آویو این است که خط قرمزهای اسرائیل برای آمریکا روشن شود-REUTERS/Dado Ruvic/Illustration

روزنامه تایمز اسرائیل، با انتشار گزارشی در روز جمعه، ۱۱ سپتامبر ۲۰۲۲، از قول یکی از مقام‌های دولت این کشور نوشت بعید به‌نظر می‌رسد که تا پس از مشخص شدن نتیجه انتخابات میان‌دوره‌ای ایالات متحده آمریکا، توافقی میان جمهوری اسلامی ایران و قدرت‌های جهانی صورت بگیرد.

این فرد در بخشی از اظهاراتش گفت: «اگر آمریکا مطالبات [حکومت] ایران را نپذیرد و [حکومت] ایران به خواسته‌های آمریکا تن ندهد و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز تحقیقاتش را متوقف نکند، هیچ نوع بازگشتی به توافق [برجام] وجود نخواهد داشت.»

به‌گفته این مقام دولتی اسرائیل، به‌نظر می‌رسد اگر جمهوری اسلامی ایران امتیازهایی مضاف برآنچه در متن قرارداد برجام آمده است، به‌دست نیاورد تمایلی به بازگشت به این توافق نخواهد داشت. او همچنین گفت دولت اسرائیل نیز باور ندارد که حکومت ایران هیچ‌گونه قرارداد تازه‌ای را بپذیرد.

به‌باور این مقام اسرائیلی، جمهوری اسلامی ایران پیش از آنکه هر نوع توافقی را بپذیرد، باید تحت فشار کشورهای غربی قرار بگیرد. او در توضیح این نظر گفت: «اقدامات متعددی وجود دارد که انجامشان ایران متوجه می‌شود زمان به نفعش نیست.»

به‌گزارش تایمز اسرائیل، اظهارات این فرد تنها چند ساعتی پیش از آغاز سفر یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل، به برلین بیان شد؛ جایی که برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در کانون گفتگوها قرار خواهد داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مقام اسرائیلی که نامش ذکر نشده، همچنین گفتگوهای مقام‌های سیاسی و امنیتی دولت اسرائیل با دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، در مورد مذاکرات مربوط به احیای برجام را تاثیرگذار توصیف کرد. او در این رابطه گفت: «ما موفق شدیم آمریکایی‌ها را از دادن امتیازهای اضافی به [حکومت] ایران منصرف کنیم.»

تایمز اسرائیل از قول این فرد نوشت که ایالات متحده آمریکا به اسرائیل تعهد داده است تا نه‌تنها دولت این کشور، بلکه دولت‌های اروپایی نیز مانع تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ارتباط با ذرات اورانیوم کشف شده در سه پایگاه اتمی گزارش نشده متعلق به جمهوری اسلامی ایران، نشوند.

او در عین‌حال تاکید کرد تمام مقام‌های دولت اسرائیل در مورد مسائلی که از نظرشان موضوعاتی حیاتی برای اسرائیل محسوب می‌شود، مواضعی یکسان دارند و رایزنی‌ها را در پشت درهای بسته دنبال می‌کنند. به‌گفته این مقام اسرائیلی، هدف نهایی تل‌آویو این است که خط قرمزهای اسرائیل برای آمریکا روشن شود.

روزنامه تایمز اسرائیل نوشت ارزیابی این مقام اسرائیلی این است که جمهوری اسلامی ایران تنها چند هفته زمان نیاز دارد تا اورانیوم غنی شده‌اش را به میزان لازم برای ساخت بمب اتمی برساند، هر چند که، به باور او، حکومت ایران فعلا قصد ساخت بمب اتم را ندارد. او ضمن آنکه بیانیه مشترک سه کشور اروپایی، که روز شنبه منتشر شد را «بسیار مهم» دانست، در عین‌ حال تاکید کرد که گمان نمی‌کند پرونده هسته‌ای حکومت ایران در «آینده نزدیک» به شورای امنیت ارجاع داده شود.

فرانسه، بریتانیا و آلمان روز شنبه در بیانیه‌ای مشترک، به درخواست ایران برای توقف تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره رد اورانیوم که در سه محل در ایران پیدا شده است، اعتراض کردند. این آخرین تقاضای جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات مربوط به احیای برجام است و از دلایل ایجاد بن‌بست در مذاکرات محسوب می‌شود. پاریس، لندن و برلین در این بیانیه تاکید کردند که این درخواست می‌تواند مذاکرات را به خطر بیندازد.