سه کشور اروپایی: موضع ایران راجع به آژانس، مذاکرات را به خطر انداخته است

وزارت خارجه ایران بیانیه سه کشور اروپایی را «بيانيه‌ای نسنجیده» توصیف کرد

فرانسه، بریتانیا و آلمان روز شنبه در بیانیه‌ای مشترک، به درخواست ایران برای توقف تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد رد اورانیوم که در سه محل در ایران پیدا شده است، اعتراض کردند. این آخرین تقاضای ایران در مذاکرات هسته‌ای با موضوع احیای برجام است و از دلایل ایجاد بن‌بست در این  مذاکرات محسوب می‌شود. پاریس، لندن و برلین در این بیانیه تاکید کردند که این درخواست می‌تواند مذاکرات را به خطر بیندازد.

ایران حدود یک هفته پیش آخرین پاسخش به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیای برجام را ارسال کرده بود. اساس این طرح همان است که همیشه بود: محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران و بازگشت تدریجی‌اش به سطح مورد توافق برجام در ازای تعلیق و لغو تحریم‌ها. اما موضوع جدیدی که باعث اختلاف شده تحقیقات آژانس در مورد رد اورانیوم است که در سه مکان اعلام‌نشده در ایران پیدا شده است. ایران خواهان توقف کامل این تحقیقات است. برخی دیپلمات‌ها در روزهای اخیر به رسانه‌ها گفتند که آخرین پاسخ ایران قدمی رو به عقب بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بیانیه مشترک سه کشور اروپایی آمده است: «این آخرین تقاضا نگرانی‌های جدی در مورد مقاصد و تعهد ایران به دستیابی به نتیجه مثبت در موضوع برجام را به میان می‌آورد. موضع ایران مغایر با وظایف قانونی‌اش است و شانس احیای برجام را به خطر انداخته است.»

شورای حکامِ آژانس روز دوشنبه جلسه فصلی‌اش را برگزار می‌کند. این شورا در جلسه قبلی که سه ماه پیش برگزار شد، قطع‌نامه‌ای تصویب کرد که در آن از ایران می‌خواهد پاسخ‌هایی معتبر به این نهاد دیده‌بان سازمان ملل ارائه کند.

آژانس روز چهارشنبه اعلام کرد میزان اورانیوم غنی‌شده ۶۰ درصدی ایران به میزانی رسیده است که اگر بیشتر غنی شود، برای ساخت بمب هسته‌ای قابل استفاده خواهد بود. آژانس در ضمن تاکید کرد که ایران هنوز در مورد رد اورانیوم پیدا‌شده توضیح نداده است.

پاریس، لندن و برلین در بیانیه مشترکشان تاکید کردند: «با توجه به اینکه ایران حاضر به توافق بر سر میز مذاکره نیست، ما به همراه شرکای بین‌المللی خود به این موضوع خواهیم پرداخت که بهترین راه برخورد با افزایش اقدام‌های هسته‌ای ایران و امتناعش از همکاری با آژانس در زمینه توافق پادمانی در مورد معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان.پی‌.تی) چیست.»

سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به بیانیه سه کشور اروپایی گفت: «باعث تاسف است که سه کشور اروپایی با این بيانيه نسنجیده، گام در مسیر رژیم صهیونیستی مبنی بر شکست مذاکرات گذاشته‌اند.» ناصر کنعانی افزود: «به سه کشور اروپایی توصیه می‌شود به جای ورود به فاز تخریب روند دیپلماتیک، برای ارائه راه‌حل جهت پایان دادن به اختلاف نظرهای معدود باقی‌مانده نقش فعال‌تری ایفا نمایند.»

اولیانوف: واکنش سه‌ کشور اروپایی در قبال ایران بسیار «نابهنگام» بود

میخائیل اولیانوف، مذاکره‌کننده ارشد روسیه در گفت‌وگوهای احیای برجام در وین، بیانیه مشترک روز شنبه سه‌کشور اروپایی درباره مذاکرات هسته‌ای را بسیار «نابهنگام» توصیف کرد.

اولیانوف در پیامی در شبکه اجتماعی توییتر نوشت: «حقیقتا بسیار نابهنگام بود. درست در لحظه حساس مذاکرات وین. در آستانه نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی.»

مذاکره‌کننده ارشد روسیه روز شنبه در پیامی دیگر در توییتر نوشت من از پاسخ حکومت ایران آگاهم و کاملا متقاعد شده‌ام که پاسخ حکومت ایران، مانع جدی برای رسیدن به توافق نهایی نیست. اما نکته‌ای هست. گفت‌وگوهای فعال دیگر وجود ندارد؛ این اشتباه ما است.