لغو یا سانسور خبری؛ ابهام درباره جلسه خبرگان رهبری با خامنه‌ای

پیش از این اعلام شده بود که اعضای مجلس خبرگان روز پنجشنبه به دیدار خامنه‌ای خواهد رفت، اما پس از آن هیچ خبری در این زمینه منتشر نشده است

اهمیت این جلسه با توجه به اتفاقات پیش آمده در ماه‌های گذشته در مورد بحث جانشینی رهبری بیش از پیش به چشم می‌آید - Atta KENARE / AFP

درحالی که روز سه‌شنبه، ۱۵شهریور، رسانه‌ها از دیدار اعضای مجلس خبرگان با علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی خبر داده بودند، تا این لحظه هیچ خبر رسمی در مورد این دیدار منتشر نشده است. همچنین بنا بود در این جلسه بررسی اصلاح قانون انتخابات خبرگان رهبری نیز ادامه پیدا کند.

اهمیت این جلسه با توجه به بحث‌ها و گمانه‌زنی‌ها در ماه‌های گذشته در مورد جانشین احتمالی علی خامنه‌ای بیش از پیش به چشم می‌آید. پس از یادداشت میرحسین موسوی که در آن به بحث جانشینی مجتبی خامنه‌ای اشاره شده بود، بحث‌ها در این زمینه بار دیگر بالا گرفت.

مجتبی خامنه‌ای از سوی رسانه‌های داخل ایران «آیت‌الله» خطاب شد و مجلس خبرگان در بیانیه‌ای در مورد «جانشینی موروثی» مجتبی خامنه‌ای به عنوان رهبر آینده جمهوری اسلامی، آن را «شبهه‌پراکنی» خواند و مدعی شد مجلس خبرگان به «شایسته‌گزینی و انتخاب اصلح» توجه دارد.

کانال تلگرامی چندثانیه با اشاره به بی‌خبری از دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری با علی خامنه‌ای نوشته است: «در سال‌های اخیر همواره متن کامل خبر این دیدار پخش می‌شد، اما پس از ساعت‌ها، جزییات خبر دیدار پنجشنبه ۱۷ شهریور منتشر نشده است. رسانه‌ها درباره لغو احتمالی آن هم خبری منتشر نکرده‌اند.»

این درحالی‌ است که رشید داوودی، دانش‌آموخته حوزه علمیه قم و کارشناس ارشد علوم سیاسی، در صفحه توئیتر خود با اعلام اینکه علی خامنه‌ای حاضر به پذیرش اعضای خبرگان نشده است نوشت: «حاشیه فراتر از متن اجلاسیه مجلس خبرگان این بود که دیداری با رهبری انجام نشد. ظاهرا علی‌رغم پیگیری‌های صورت گرفته دفتر رهبری وقت ملاقات ندادند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از این، جلسات علی خامنه‌ای با چند ساعت تاخیر بر روی خروجی سایت رهبری قرار می‌گرفت. عدم انتشار این خبر نشان از آن دارد که یا جزئیات این جلسه ممکن است بی ارتباط با مسئله جانشینی مجتبی خامنه‌ای نباشد و یا خبر مربوط به تشکیل نشدن این جلسه صحت داشته باشد.

نپذیرفتن احتمالی اعضای مجلس خبرگان از سوی علی خامنه‌ای در حالی اتفاق می‌افتد که وظیفه ذاتی مجلس خبرگان، نظارت بر عملکرد رهبر جمهوری اسلامی و همچنین انتخاب رهبر آینده است؛ ولی این مجلس هرگز در دوران فعالیت خود به وظیفه نظارت بر عملکرد رهبر و نهادهای زیر نظر او عمل نکرده است و به جای دریافت گزارش از خامنه‌ای برای عملکردش، به دیدار او رفته و گزارش عملکرد خود را به ولی فقیه داده است.

با این اتفاق، اگر پای مشکلات جسمی علی خامنه‌ای در میان نباشد، در صورت رخ دادن هر دو سناریو می‌توان احتمال جانشینی مجتبی خامنه‌ای را بیش از پیش دانست. تا این لحظه مجلس خبرگان و بیت علی خامنه‌ای هیچ واکنشی نسبت به این اتفاق نشان نداده‌اند.

بسیاری از شخصیت‌های سیاسی نسبت به مساله جانشینی مجتبی خامنه‌ای سکوت کرده‌اند. این سکوت نیز از سوی برخی می‌تواند تایید اتفاقاتی باشد که در بیت علی خامنه‌ای رخ می‌دهد. پیش از این، محمد سرافراز رئیس اسبق صداوسیما در مورد نقش مجتبی خامنه‌ای در تصمیم‌های مهم ایران صحبت کرده بود.

سرافراز در مورد رابطه خود با مجتبی خامنه‌ای گفته بود که از زمان دولت خاتمی جلساتش با مجتبی شروع شد و پس از آن جلسات منظمی با حضو او و طائب و افرادی دیگر شکل گرفت. به گفته رئیس سابق صدا وسیما در این جلسات که در بیت رهبری برگزار می‌شد در مورد مسائل مربوط به اداره کشور بحث و تصمیم‌گیری می‌شد و علی خامنه‌ای نیز در جریان این اتفاقات بوده است.