میرجلال‌الدین کزازی هم از ادامه همکاری با موسسه دهخدا انصراف داد

حذف استادان ادبیات فارسی از موسسه دهخدا، با معرفی حمیرا زمردی در مقام رئیس این موسسه آغاز شد

میرجلال‌الدین کزازی اعلام کرد همکاری با موسسه لغت‌نامه دهخدا را شایسته نمی‌داند- باشگاه شاهنامه پژوهان

پس از کناره‌گیری دسته‌جمعی تعدادی از مولفان موسسه لغت‌نامه دهخدا، میر جلال‌الدین کزازی، استاد زبان و ادبیات فارسی نیز از ادامه همکاری با این موسسه انصراف داد.

این شاهنامه پژوه و استاد دانشگاه که در موسسه لغت‌نامه دهخدا، دوره اسطوره‌شناسی و شاهنامه را تدریس می‌کرد، گفت: «با پوزش بسیار ناچارم بگویم از همکاری با لغتنامه دهخدا معذورم. نیازی نمی‌بینم انگیزه این واگشت را بازنمایم، اما به‌ هر روی در این زمان شایسته نمی‌بینم که این همکاری انجام بشود. امیدوارم که این رفتار را به پیمان‌شکنی بازمخوانید.»

حذف استادان به‌نام ادبیات فارسی از موسسه دهخدا، با معرفی حمیرا زمردی در مقام رئیس این موسسه آغاز شد. محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران، روز ۲۵ مرداد در مراسم معارفه حمیرا زمردی، به‌ شدت از عملکرد موسسه دهخدا در سال‌های اخیر انتقاد کرد و گفت که با هدف اعلام حمایت از رئیس جدید موسسه در مراسم معارفه او شرکت کرده است.

دکتر حسن انوری و تعدادی دیگر از مولفان موسسه دهخدا به نشانه اعتراض در مراسم معارفه حمیرا زمردی شرکت نکردند، اما رئیس دانشگاه تهران آنان را به اینکه «منافع شخصی» خود را دنبال می‌کنند متهم کرد.

حمیرا زمردی کمتر از یک ماه پس از شروع به کار در موسسه دهخدا اکرم سلطانی، سرپرست تالیف لغت‌نامه دهخدا را به کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران منتقل کرد و گفت که حضورش در موسسه ضروری نیست. این اقدام اعتراض مولفان لغت‌نامه دهخدا را در پی داشت و حسن انوری در اعتراض به برکناری سرپرست تالیف موسسه لغت‌نامه دهخدا از این موسسه کناره‌گیری کرد و به خبرگزاری تسنیم گفت که به‌دلیل بی‌توجهی رئیس جدید موسسه، به اعتراض او در برکناری اکرم سلطانی، پس از ۶۰ سال با موسسه دهخدا خداحافظی می‌کند.

حمیرا زمردی که در مراسم معارفه خود ادعا کرده بود به زانو زدن در برابر دکتر حسن انوری افتخار می‌کند، در واکنش به کناره‌گیری از موسسه دهخدا گفت: «آقای دکتر انوری کارمند این موسسه نیست که بخواهد استعفا دهد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پی بی‌اعتنایی رئیس جدید موسسه دهخدا به کناره‌گیری حسن انوری، هیئت ‌مولفان این موسسه نیز در بیانیه‌ای اعلام کردند که همکاری خود را با این موسسه قطع می‌کنند. آنان در بیانیه خود نوشتند: «پیرو اقدام شتاب‌زده و غیرکارشناسانه خانم دکتر حمیرا زمردی، رئیس جدید موسسه لغت‌نامه دهخدا، مبنی بر صدور حکم غیرضروری بودن حضور خانم اکرم سلطانی، سرپرست بخش تالیف در موسسه لغت‌نامه دهخدا و بی‌توجهی به درخواست مکتوب مولفان و بی‌حرمتی به دکتر حسن انوری، ‌ما، هیئت مولفان لغت‌نامه بزرگ فارسی، ضمن نگرانی از سرنوشت این موسسه که نام بزرگانی چون علامه علی‌اکبر دهخدا، دکتر محمد معین، دکتر سیدجعفر شهیدی، دکتر سیدمحمد دبیرسیاقی بر پیشانی آن می‌درخشد، موقتا همکاری خود را با این موسسه قطع می‌کنیم.»

اکرم سلطانی، سرپرست پیشین موسسه دهخدا که بیش از ۳۰ سال در این موسسه کار کرده و حکم سرپرستی‌اش را از مرحوم جعفر شهیدی گرفته بود، درباره کناره‌گیری اساتید زبان فارسی از موسسه دهخدا به خبرگزاری ایسنا گفت: «تغییر حکم من تعدادی از مولفان را ناراحت کرد و آن‌ها نامه‌ای به رئیس جدید لغت‌نامه دهخدا نوشتند و خواستند این تصمیم پس گرفته شود، اما چون این ‌کار نشد و رئیس موسسه هم حاضر به پاسخ‌گویی نبود، مولفان این را بی‌احترامی تلقی کردند و از ادامه کار با موسسه دهخدا خودداری کردند.»

موسسه دهخدا در سال ۱۳۲۴ نزدیک به ۳۰ سال پس از تالیف بخش‌های نخستین لغت‌نامه دهخدا، با تصویب مجلس شورای ملی در خانه دهخدا در خیابان ایرانشهر تهران تاسیس شد. پایه‌گذار نخستین آن نیز مولف لغت‌نامه، علی‌اکبر دهخدا بود. طبق وصیت دهخدا پس از درگذشت او، سرپرستی موسسه به دکتر محمد معین سپرده شد. در سال‌های ۱۳۴۵ تا ۱۳۸۶ نیز دکتر سیدجعفر شهیدی سرپرست این موسسه را بر عهده داشت.

بیشتر از فرهنگ و هنر